|
| کد مطلب: ۱۱۸۸۰۷
لینک کوتاه کپی شد

حمایت روسیه از موضع شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر سه‌گانه و واکنش ایران

صدور بیانیه مشترک روسیه و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس درباره جزایر سه‌گانه اعتراض ایران را به دنبال داشت.

حمایت روسیه از موضع شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر سه‌گانه و واکنش ایران
منبع: یورونیوز |

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز سه‌شنبه (۲۰ تیر) با مردود خواندن بیانیه صادره از سوی شش کشور حاشیه خلیج فارس و روسیه گفت: «این جزایر تعلق ابدی به ایران داشته و صدور اینگونه بیانیه‌ها با روابط دوستانه ایران و همسایگان مغایرت دارد.»

پیشتر روسیه و شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در پایان نشست خود در مسکو در بیانیه‌ای مشترک خواهان «ارجاع پرونده جزایر سه‌گانه به دیوان بین‌المللی دادگستری به منظور حل و فصل این مسئله مطابق با مشروعیت بین‌المللی» شده بودند.

امارات عربی متحده ادعا می‌کند که سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک در خلیج فارس متعلق به این کشور است. این در حالی است که به گواه تاریخ این جزایر بخشی از خاک ایران است.

در بیانیه صادره از سوی کشورهای حاشیه خلیج فارس و روسیه آمده است: «وزیران خارجه از تمامی تلاش‌های مسالمت‌آمیز، از جمله ابتکارات امارات متحده عربی و کوشش‌های این کشور در دستیابی به راه‌حلی صلح‌آمیز در مورد موضوع جزایر سه‌گانه تنب‌بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی از طریق مذاکرات دوجانبه با دیوان بین‌المللی دادگستری تاکید می‌کنند.»

نشست «گفتگوی راهبردی روسیه و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس» روز دوشنبه (۱۹ تیر) در مسکو برگزار شد. در این نشست علاوه بر سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، وزرای خارجه قطر، عمان، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت و بحرین نیز حضور داشتند و بیانیه را امضا کردند.

گفتنی است در ماه دسامبر سال گذشته چین نیز به همراه سران کشورهای حاشیه خلیج فارس در بیانیه اجلاس پایانی مشترک خود در ریاض عربستان خواستار حل مسالمت‌آمیز موضوع جزایر سه‌گانه بین ایران و امارات «از طریق مذاکرات دو جانبه طبق قواعد حقوق بین‌الملل» شده بود.

در همین زمینه حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، موضع بیانیه صادره از سوی کشورهای حاشیه خلیج فارس و روسیه را «دروغ شارجه» عنوان کرده و آن را «ادامه بازی پوتین با منافع ملی ایران» خوانده است.

فلاحت‌پیشه در توییتی نوشت: «خیانت بزرگتر روس‌ها را زمانی خواهیم دید که دیکتاتور مجبور به تنش‌زدایی با ناتو شود.»

ارسال نظر

پربازدیدترین