|
| کد مطلب: ۱۱۸۷۸۰
لینک کوتاه کپی شد

توافقات تازه در دور جدید مذاکرات ایران و مصر

منابع دیپلماتیک مصری خبر دادند که در روزهای اخیر دور تازه‌ای از مذاکرات میان مقامات امنیتی ایران و مصر برگزار شده است.

توافقات تازه در دور جدید مذاکرات ایران و مصر
منبع: ایلنا |

یک دیپلمات ارشد مصری به پایگاه خبری «العربی الجدید» گفت که در روزهای اخیر مذاکراتی میان مقامات ایران و مصر برگزار شده و در آن توافق شده که طرفین مجموعه‌ای از دیدارهای استکشافی برای بررسی مسائل مورد اهتمام تصمیم‌گیرندگان اصلی دو کشور را آغاز کنند.

این مقام افزوده که این تصمیم شبیه همان مذاکراتی است که هم‌اکنون میان ترکیه و مصر جریان دارد.

به گفته این مقام که نخواسته نامش فاش شود، در حال حاضر کمیته مشترکی میان دو کشور تشکیل شده که مسئول هماهنگ‌سازی اقدامات لازم برای ازسرگیری روابط دو کشور و تعیین پرونده‌های مورد اختلاف است.

این گزارش تأکید کرده که در سایه تغییراتی که منطقه شاهد آن است، طرفین تمایل جدی به گسترش روابط دارند.

به گفته این منبع، مصر همچنان در موضوع روابط با ایران محتاطانه عمل می‌کند و معتقد است برقراری هرگونه روابط نیازمند صورت‌بندی دقیق و توافقات مشخص درباره نوع روابط دو کشور در آینده است.

یک دیپلمات مصری دیگر تأکید کرد که آنچه باعث شده روند اقدامات از جانب مصر بسیار کند باشد، وجود دیدگاه‌های متفاوت در این باره در دستگاه‌های امنیتی این کشور است.

این مقام افزود که دستگاه دیپلماسی مصر برای آغاز مذاکرات رسمی در اولین فرصت ابراز آمادگی کرده است.

به گفته این دیپلمات مصری که او هم نخواسته نامش فاش شود، در مذاکراتی که با وساطت بغداد و مسقط میان تهران و قاهره انجام شده گام‌های بزرگی در مسیر نزدیک کردن دیدگاه‌های دو کشور درباره مسائل منطقه‌ای برداشته شده است.

این منبع افزوده که مهم‌ترین پرونده‌هایی که شاهد پیشرفت بوده مسئله نوار غزه و روابط ایران با گروه‌های مقاومت فلسطین و  پرونده مسائل امنیت ملی مصر است.

بر اساس این گزارش، توافق اصولی مشخصی درباره خودداری از دخالت در امور داخلی دو کشور به دست آمده است.

این مقام افزود که دور تازه مذاکرات مقامات امنیتی دو کشور پس از سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره در نیمه ژوئن گذشته انجام شده است.

همزمان یک مقام ایرانی مطلع از روند گفت‌وگوهای تهران و قاهره نیز گفت که مصر تاکنون چندان اشتیاقی به ازسرگیری روابط دو کشور ندارد و افزود که به تحقق یک پیشرفت مثبت در روابط دو کشور در آینده نزدیک چندان خوشبین نیست.

این منبع که نخواسته نامش فاش شود افزوده که توضیحی برای علت عدم اشتیاق مصر ندارد و چه بسا موضوع به روابط مصر با اسرائیل مربوط شود و قاهره این نگرانی را داشته باشد که روابطش با ایران به روابط با اسرائیل آسیب بزند، «هرچه باشد، از جانب مصر همکاری سازنده‌ای دیده نمی‌شود و قاهره بسیار کند عمل می‌کند».

اخیرا، علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌المللی رهبر جمهوری اسلامی ایران، گفت که ازسرگیری روابط با مصر بسیار مهم است.

وی ادامه داد که این روابط ممکن است به تشکیل توازن منطقه ای جدید با حضور عربستان منجر شود.

ارسال نظر

پربازدیدترین