|
| کد مطلب: ۱۱۸۶۸۹
لینک کوتاه کپی شد

اختلاف در ناتو بر سر حمایت از اوکراین بالا گرفت

نشریه آمریکایی پلیتیکو به نقل از چند کارشناس و مقام سابق نوشت، سران ناتو بر سر موجه بودن هزینه تداوم حمایت این ائتلاف از اوکراین در جنگ با روسیه دچار اختلاف هستند.

اختلاف در ناتو بر سر حمایت از اوکراین بالا گرفت

مقامهای سابق و کارشناسان آمریکایی به پلیتیکو گفتند، تداوم حمایت غربی از اوکراین در جنگ با روسیه می‌تواند منجر به دردسر بلندمدت برای ائتلاف ناتو و به تاخیر افتادن رسیدگی این بلوک نظامی به مسائل مهم و ضروری خود شود.

در مقاله‌ای که در این روزنامه آمریکایی پیش از برگزاری اجلاس ائتلاف ناتو در شهر ویلنیوس انتشار یافت، پرسشهایی درباره هزینه‌های فزاینده کمک غربی به اوکراین مطرح و به فقدان وجود اتحاد در میان اعضای ائتلاف در قبال این موضوع اشاره شد. در این مطلب تصریح شد، بسیاری از کشورهای متحد در ناتو بیش از هر زمان نسبت به این که "تا کی و به چه قیمت می‌توان از کی‌یف حمایت کرد" هشدار می‌دهند.

با وجود این مقام‌های ناتو و آمریکا تلاشهای خود در برابر انظار عمومی برای به نمایش گذاشتن یک جبهه متحد حامی اوکراین پیش از برگزاری اجلاس این ائتلاف در پایتخت لیتوانی را شدت بخشیده و برای تداوم حمایت از کی‌ِیف تا هر زمان که لازم باشد ابراز آمادگی کرده‌اند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت آمریکا روز جمعه گفت: "رئیس جمهور آمریکا صراحتا گفته‌ است ما تا هر زمان که لازم باشد قرار است از اوکراین حمایت کرده و حجمی استثنایی از تسلیحات و توانمندی‌ها را به آنها ارائه کنیم."

به نوشته پایگاه راشاتودی، اظهار همبستگی غربی‌ها با اوکراین می‌تواند نهایتا به اهداف داخلی واشنگتن خدمت کرده به ویژه منجر به تقویت جایگاه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و حزب دموکراتش پیش از برگزاری انتخابات سال ۲۰۲۴ شود.

هاگار چمالی، یک مقام سابق دولت باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا به پلیتیکو گفت، همزمان بی اطمینانی سیاسی فزاینده در آمریکا، اوکراین را وادار کرده تا در راستای آماده کردن خودش برای سناریوی قطع ناگهانی کمکهای متحدانش، بیشتر و بیشتر از حامیان غربی خود درخواست کمک تسلیحاتی کند.

او بیان کرد: "با توجه به اینکه دونالد ترامپ دوباره برای ریاست‌جمهوری آمریکا نامزد ‌شده و با توجه به هم‌صدایی فزاینده نامزدهای ریاست جمهوری حزب جمهوری‌خواه در زیرسوال بردن حمایت آمریکا از اوکراین یا مخالفت با آن من انتظار دارم ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در سال جاری میلادی حتی بیش از پیش برای دریافت حمایت نظامی تلاش کرده تا از گیر افتادن در مسائل سیاست داخلی ایالات متحده با نزدیک شدن به موعد انتخابات نوامبر ۲۰۲۴ جلوگیری کند."

راچل ریزو، یکی از اعضای مرکز اروپا واقع در انستیتوی "شورای آتلانتیک" به این نشریه گفت: علاوه بر این تداوم ارسال تسلیحات و تجهیزات برای اوکراین می‌تواند در نهایت باعث اجتناب از پرداختن به مشکلات بلندمدت داخلی این ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده و صرفا تمرکز بر اهداف کوتاه مدت آن شود.

ریزو گفت، به این که ناتو در اجلاسش برای شفاف‌سازی در خصوص چارچوب زمانی عضو شدن اوکراین در ناتو تلاش کند، مردد است. او بیان کرد: "این تلاشهای ناتو نشان دهنده فضای کلی حاکم بر ائتلاف و اینکه چطور حفاظت از اوکراین را در اولویت خود گذاشته، است."

او اظهار کرد: "ناتو باید یک جبهه منسجم را در این اجلاس به نمایش بگذارد و آسانتر برای این ائتلاف این است که فقط به پرسشهای کوتاه مدت جواب دهد و مسائل بزرگتر و کلی‌تر که نیازمند اتفاق نظر متحدان ناتو هستند، باز هم به بعد موکول شوند."

از سوی دیگر به نظر می‌رسد اعضای ناتو بر سر ارائه نقشه راه شفافی برای پیوستن اوکراین به آن دچار اختلاف نظر هستند. چند عضو اصلی از جمله خود آمریکا ظاهراً تمایلی به این کار ندارند. اخیرا، جو بایدن هشدار داد دعوت از کی‌یف برای پیوستن به ائتلاف هم اکنون در بردارنده خطر وارد کردن این سازمان به جنگ با روسیه است.

ارسال نظر

پربازدیدترین