|
| کد مطلب: ۱۱۸۶۴۶
لینک کوتاه کپی شد

عقب‌نشینی انگلیس از اقدام علیه سپاه

دولت بریتانیا درخواست‌ها مبنی بر لحاظ کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به‌عنوان یک گروه تروریستی با هدف ذیل تحریم قراردادن حامیان و شرکت‌های این گروه را رد کرد.

عقب‌نشینی انگلیس از اقدام علیه سپاه
منبع: هم میهن |

رژیم تحریم‌های جدید برای اولین بار به وزرا اجازه می‌دهد تا افراد را به دلیل فعالیت‌هایشان در داخل بریتانیا و نه‌فقط در ایران، تحریم کنند.

به نظر می‌رسد که اعلامیه روز پنجشنبه جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا خطاب به نمایندگان مجلس، بحث طولانی‌مدت دولت در مورد اینکه آیا سپاه پاسداران، به‌عنوان یک نهاد حکومتی ایران، باید ذیل گروه‌های تروریستی قرار بگیرد یا نه را خاتمه داده است.

تا به اینجای کار، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی مقاومت بسیج، «پلیس اخلاقی» و فرمانده بسیج و غلامرضا سلیمانی قبلاً تحت تحریم قرار گرفته‌اند، اما اگر سپاه پاسداران ذیل فهرست گروه‌های تروریستی قرار بگیرد، عضویت در این گروه، حمایت مالی یا ابراز حمایت از فعالیت‌های آن جرم تلقی خواهد شد و از آنجایی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ساختار نظامی ایران بسیار مرکزیت دارد، عملاً کل حکومت ایران ذیل فهرست تروریسم خواهد رفت.

وزیر خارجه انگلیس نگران بود که اقدام علیه سپاه، احتمالاً به اخراج سفیر بریتانیا از تهران منجر خواهد شد. او همچنین می‌دانست که اتحادیه اروپا بعید است چنین اقدام مشابهی را علیه سپاه صورت دهد. وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که معیارهای تحریم‌ها را گسترش می‌دهد و مدعی شد که «ایران تلاش‌های خود را برای کشتن یا ربودن افرادی که دشمنان ایران در خارج از ایران از جمله در بریتانیا هستند را افزایش داده است».

امتناع دولت انگلیس از تروریستی اعلام کردن سپاه به احتمال زیاد منجر به انتقاد شدید سیاسی خواهد شد. حزب کارگر خواستار تروریستی خواندن سپاه، براساس قانون تروریسم سال 2000 شده و پیشنهاد کرده در صورت لزوم از طریق اصلاحیه‌ای قانونی برای تروریستی اعلام کردن سپاه اقدام شود. در ماه آوریل، 125 نماینده مجلس، از جمله بیش از 90 نماینده محافظه‌کار، خواستار نامگذاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان یک سازمان تروریستی شده بودند.

در نامه فرستاده‌شده توسط گروه پارلمانی بریتانیا- اسرائیل آمده است: «دولت باید تصمیمات قبلی خود را برای تروریستی اعلام کردن حماس و حزب‌الله با «تعقیب سازمان مادر» دنبال کند، زیرا این سازمان «تأمین مالی، تأمین‌کننده و مربی اصلی» این گروه‌های خطرناک است. پس از اعتراضات خیابانی در ایران، وزارت امور خارجه انگلیس بیش از 70 فرد و نهاد را به دلیل نقض حقوق بشر، تحریم کرد.

در میان این افراد، بیش از 29 فرد یا نهاد وابسته به سپاه پاسداران، دیده می‌شوند. اخیراً ۱۳ نام دیگر به این لیست اضافه شد. در مجموع، بیش از 350 نهاد و شخص ایرانی مشمول تحریم‌های بریتانیا هستند. منتقدان ادعا می‌کنند که تحریم‌ها نقش عملکردی چندانی ایفا نمی‌کنند، زیرا اکثر کسانی که مورد هدف تحریم‌ها قرار گرفته‌اند هیچ دارایی‌ای در بریتانیا یا قصد ورود به این کشور را ندارند.

اتحادیه اروپا علاقه‌مند به ادامه مذاکرات با ایران بر سر یک توافق کوچک است. توافقی که براساس آن، فعالیت هسته‌ای ایران را در ازای رفع توقیف برخی از دارایی‌های ایران در خارج از کشور محدود می‌کند.

براساس این ضوابط، افراد و نهادها در ارتباط با آن‌دسته از فعالیت‌های ایران که صلح، ثبات و امنیت در خاورمیانه و بین‌المللی را تضعیف کنند، مشمول تحریم‌ها خواهند شد. تحریم‌ها همچنین در ارتباط با «استفاده و گسترش سلاح‌ها یا فن‌آوری‌های تسلیحاتی از ایران» وجود خواهد داشت.

در هر صورت تغییرات پیشنهادی در اواخر سال جاری، نیاز به قانون دارد. در حال حاضر، فضای سیاسی در غرب در خصوص گفت‌وگوهای احیای برجام، به دلیل فضای منفی ناشی از اعتراضات نیمه‌دوم سال گذشته در ایران و همکاری‌های ایران با روسیه بسیار منفی است.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین