|
| کد مطلب: ۱۱۷۸۸۷
لینک کوتاه کپی شد

کنعانی: «تبادل زندانیان» با آمریکا در دستور کار است/ سوئد باید «نوری» را بدون شرط آزاد کند

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به برگزاری ایام حج و تبریک فرارسیدن عید قربان گفت: امیدوارم که کنگره حج امسال با شکوه هر چه تمام تر و با آرامش ، همدلی و محبت و در فضایی مناسب برای تقویت همدلی ، همراهی، صمیمیت و مودت بین آحاد امت اسلامی برگزار شود.

کنعانی: «تبادل زندانیان» با آمریکا در دستور کار است/ سوئد باید «نوری» را بدون شرط آزاد کند
منبع: ايسنا |

 ناصر کنعانی در نشست مطبوعاتی هفتگی خود در ادامه با اشاره به حضور شهروندان ایرانی در مراسم حج اظهار کرد: تاکنون شاهد همکاری خوب مقامات سعودی در این ارتباط بوده‌ایم .

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به فرار رسیدن هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی و برنامه های وزارت امور خارجه در این ارتباط گفت : به زودی گزارش سالیانه نقض حقوق بشر در موضوعات مختلف توسط آمریکا را منتشر می‌کنیم و در اختیار رسانه ها قرار می‌دهیم .

وی در ارتباط با آخرین وضعیت تبادل زندانیان بین  ایران آمریکا با ارائه توضیحاتی در مورد اقدامات صورت گرفته از سوی ایران طی ماه‌های گذشته برای تحقق این موضوع گفت:  کماکان این موضوع در دستور کار ماست و از طریق طرف‌هایی که با حسن نیت در پی ایفای نقش در این زمینه  هستند، این موضوع در حال پیگیری است. البته باید ببینیم که دولت  آمریکا برای تصمیم‌گیری نهایی در این زمینه آمادگی لازم را دارد یا خیر ؟

 وی گفت : امیدواریم هرچه زودتر  شاهد چنین اقدام مثبتی باشیم  .

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  در پاسخ به سوالی در مورد مذاکرات رفع تحریم‌ها که با حضور علی باقری مذاکره کننده ارشد در دوحه و ابوظبی در هفته‌های اخیر برگزار شده است، گفت: مذاکرات انجام شده ، جدی و صریح بود .

وی ادامه داد: در  این مذاکرات، مواضع ایران صراحتا به طرف‌های اروپایی اعلام شده است و ما در مذاکرات جدی هستیم .

کنعانی همچنین گفت: ما مذاکره برای مذاکره نمی‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر ایجاد تفاهم نانوشته بین ایران و آمریکا در  ارتباط با موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز گفت: ما گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در مورد موضوع مذاکرات رفع تحریم ها را تایید نمی‌کنیم.

  وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با روند مذاکرات پایبند به میز مذاکره بوده است برای این که بتوانیم حقوق ملت ایران را تامین کنیم. ما این موضوع را در چارچوب سیاست‌های تعیین شده دنبال می کنیم .

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال ایسنا، در ارتباط با گفت‌وگوی تلفنی اخیر بین وزیر خارجه ایران و سوئد در ارتباط با مسائل کنسولی و اینکه آیا با توجه به انجام این گفت‌وگوی تلفنی در آینده نزدیک شاهد تبادل زندانیان بین ایران و سوئد خواهیم بود، اظهار کرد: در ارتباط با موضوع آقای حمید نوری این جزو مطالبه ما از دولت سوئد است که ایشان را بدون قید و شرط آزاد کنند.

کنعانی با اشاره به دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با بازداشت حمید نوری و حکم داده شده به وی، گفت: ما همواره در گفت‌وگو با مقامات سوئدی از جمله در گفت‌وگوی اخیر وزیر خارجه با وزیر خارجه سوئد این موضوع را تاکید کردیم که باید آقای نوری هر چه زودتر آزاد شود. ما آزادی این شهروند را با جدیت دنبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در مرحله تشکیل دادگاه تجدید نظر در ارتباط با پرونده ایشان هستیم و این روند طولانی شده است ادامه داد: اگر اشتباه نکنم تا کنون ۱۲ جلسه به عنوان دادگاه تجدید نظر تشکیل شده است و گویا ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: ما از طریق سیاسی، کنسولی و مجاری حقوقی و قضایی پیگیر وضعیت این شهروند ایرانی و آزادی هر چه زودتر ایشان هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر اینکه وزیر خارجه سوئد اعلام کرده که در آینده نزدیک نهمین بسته تحریمی حقوق بشری اتحادیه اروپا علیه ایران تصویب خواهد شد و نظر جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با این موضوع چیست؟ با توجه به اینکه اخیرا گفت‌وگوهایی بین ایران و اتحادیه اروپا و برخی از کشورهای اروپایی برگزار شده است تصریح کرد: آنچه که اتحادیه اروپا در این زمینه دنبال می‌کند یک مسیر باطل است و در واقع یک اقدام غیر سازنده است. از یک طرف درخواست برای گفت‌وگو مطرح می‌شود و از یک طرف دیگر بر استفاده از یک ابزار غیر سازنده اصرار ورزیده می‌شود. این دو با یکدیگر متناقض و دوگانه هستند. روند اتخاذ شده باطل و بدون نتیجه است. اتحادیه اروپا باید رفتار خود را در این زمینه اصلاح کند و از گذاشتن پای خود جای پای آمریکا خودداری کند. استفاده از این ابزار (تحریم) صرفا به ضرر ایران نیست و طرف‌های مقابلی نیز که از این روند و از این ابزار استفاده می‌کنند نیز ضرر می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با گسترش همکاری‌های ایران و عربستان از سطح سیاسی به سطح اقتصادی نیز گفت: در مذاکراتی که بین وزیران خارجه ایران و عربستان در پکن، آفریقای جنوبی و تهران برگزار شد دو طرف بر اهمیت گسترش همکاری‌های دو کشور در حوزه اقتصادی تاکید کردند.

وی با بیان اینکه دو کشور ایران و عربستان دو کشور مهم در منطقه هستند و می‌توانند نقش سازنده و اثرگذاری در حفظ صلح و ثبات در منطقه داشته باشند در پاسخ به سوالی در مورد تاثیر روابط ایران و عربستان بر بحران یمن نیز گفت: ما از همان ابتدا در بحث یمن تلاش کردیم که مانع ادامه جنگ شویم و همواره بر این موضوع تاکید کرده‌ایم که راهکار بحران در یمن سیاسی است و در همین ارتباط همکاری‌های خوبی نیز با نماینده سازمان ملل در امور یمن داشتیم.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: ما موضوع یمن را یک موضوع یمنی می‌دانیم و در همین ارتباط از گفت‌وگوهای یمنی یمنی استقبال می‌کنیم. ما از پایدار شدن روند آتش بس در یمن و زمینه سازی برای انجام گفت‌وگوهای یمنی و یمنی حمایت می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوال خبرگاری که مبنی بر اینکه اخباری منتشر شده که ایران برخی از تجهیزات نظامی به مرز باشماق (نقطه مرزی بین ایران و اقلیم کردستان عراق) منتقل کرده تا با پژاک برخورد کند تصریح کرد: از جزئیات آنچه که شما اشاره کردید اطلاعی ندارم ولی ایران اقدام غیر عادی در حوزه مرزی خود انجام نداده است و نیروهای مسلح ایران در چارچوب وظایف خود اقداماتش را برای تامین امنیت از مرزهای ایران انجام می‌دهد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با برخوردهای مسلحانه ایجاد شده بین دو حزب کرد کوموله در کردستان، گفت: جریاناتی در آن طرف مرز حضور دارند و بعضا خود را پناهجو معرفی می‌کنند در حالیکه پناهجو بودن با داشتن اسلحه و درگیری مسلحانه متفاوت است و اینها پناهجو نیستند. این افراد دارای سلاح هستند و با انگیزه‌های تجزیه طلبانه فعالیت می‌کنند. استمرار وجود این نیروها با اسلحه و تجهیزات در منطقه عامل بی ثباتی است و ما در چارچوب توافق امنیتی با عراق و در چارچوب سیاست همسایگی انتظار داریم که دولت عراق و اقلیم کردستان به وظایف خود در ارتباط با برخورد با این گروه‌ها عمل کند.

ارسال نظر

پربازدیدترین