|
| کد مطلب: ۱۱۷۸۲۱
لینک کوتاه کپی شد

ریشه اختلافات پریگوژین با روسیه

مقامات روسیه روز جمعه تحقیقاتی را درباره یوگنی پریگوژین، فرمانده صریح و بانفوذ شبه‌نظامیان واگنر به اتهام تلاش برای سازماندهی یک شورش نظامی آغاز کردند. پریگوژین، رستوران‌دار سن‌پترزبورگ که از روابط شخصی خود با پوتین برای معاملات پرسود دولتی استفاده می‌کند، شهرت جهانی خود را در دوران کمپین آنلاین «کارخانه ترول» (افرادی که برای تولید محتوای تحریک‌آمیز و ایجاد تشنج در فضای مجازی پول دریافت کردند تا در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال 2016 مداخله کنند) و پس از آن، اعزام جنگجویان واگنر به سوریه و سراسر آفریقا به‌عنوان نیروهای نیابتی در جهت منافع کرملین به‌دست آورد.

ریشه اختلافات پریگوژین با روسیه
منبع: هم میهن |

ماه‌هاست که جنگ روسیه تحت‌تأثیر اختلافات تند میان پریگوژین و مقامات ارشد نظامی روسیه قرار گرفته. پریگوژین با لحنی کوبنده نظامیان روسیه را متهم می‌کند که صلاحیت هدایت جنگ را ندارند. رهبر شبه‌نظامیان واگنر اظهار می‌کند که افسران ارشد روسیه از تأمین مهمات مورد نیاز نیروهای واگنر، حتی زمانی که آنها در کنار ارتش روسیه برای تصاحب شهر باخموت در اوکراین می‌جنگیدند، سر باز زده‌اند. واگنرها در خونین‌ترین درگیری جنگ اوکراین در ماه گذشته 20هزار سرباز خود را از دست دادند. در این درگیری که ماه‌ها طول کشید، پریگوژین بارها شویگو و گراسیموف را برای عدم تأمین مهمات کافی ترسو خطاب کرد. او همچنین تهدید می‌کرد که در صورت عدم دریافت مهمات، از اوکراین عقب‌نشینی می‌کند.

پریگوژین تاکنون رهبران نظامی روسیه را به حمله به نیروهایش متهم نکرده بود و هیچ‌وقت هم با صراحت استدلال کرملین برای جنگ را بی‌اساس نخوانده بود. اما او در ویدیویی 30دقیقه‌ای که روز جمعه منتشر شد الیت فاسد روسیه را مسئول حمله موشکی روسیه به اوکراین توصیف کرد که به‌دنبال پول و شهرت‌اند و هیچ نگرانی‌ای بابت از دست رفتن جان روس‌ها ندارند. پریگوژین همچنین وزیر دفاع روسیه، سرگئی شویگو را متهم کرد که با موشک و هلی‌کوپتر حمله‌ای مرگبار علیه کمپ نیروهایش به‌راه انداخته تا خطوط روسیه در اوکراین را به عقب براند. او همچنین شویگو را به هدایت این حمله از شهر

روستوف‌-نا-دونو در جنوب روسیه نزدیک مرز اوکراین متهم کرد.

به گزارش نیویورک‌تایمز، اختلافات طولانی‌مدت پریگوژین و ارتش روسیه بر سر جنگ در اوکراین حالا در تقابلی آشکار شدت گرفته و از 16 ماه پیش و از زمان حمله به اوکراین به بزرگترین چالش برای قدرت پوتین تبدیل شده است.

پس از تصرف باخموت، پریگوژین رهبران روسیه را متهم کرد که در مخمصه گیر افتاده‌اند و گفت که نابرابری و عدم تعادل در میان قدرت الیت روسیه می‌تواند به وقوع یک انقلاب منجر شود؛ مشابه انقلاب روسیه در سال 1917.

شواهد نشان می‌دهند هدف یوگنی پریگوژین از این شورش نظامی برکناری وزیر دفاع روسیه است. پریگوژین رهبری نظامی روسیه را مسئول شکست‌های ارتش این کشور در اوکراین می‌داند و اختلافات پریگوژین با وزیر دفاع سابقه‌ای طولانی دارد.

پریگوژین در طول جنگ مجموعه‌ای از ویدیوهایی را منتشر کرد که با عصبانیت سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه را متهم می‌کند که دستور حمله به کمپ‌های واگنر در اوکراین، جایی که واگنرها به نفع روسیه می‌جنگند را صادر کرده است. پریگوژین می‌گوید که نیروهایش حالا در شورشی نظامی شویگو را تنبیه می‌کنند و از ارتش روسیه خواست که مقاومتی از خود نشان ندهند. پریگوژین اعلام کرد: «این یک کودتا نیست بلکه مارشی برای عدالت است.»‌

به گزارش آسوشیتدپرس، اگر اتهامات آمریکا صحت داشته باشد، دستیابی واگنرها به تسلیحات کره‌شمالی می‌توانند نشان‌دهنده اختلافات طولانی‌مدت پریگوژین با رهبران نظامی روسیه باشد.

پریگوژین در ژانویه گذشته ادعا کرد که شهر معدن سولدار در منطقه دونتسک در اوکراین را تصرف کرده و وزارت دفاع روسیه را به تلاش برای ربودن شکوه و افتخار واگنرها متهم کرد.

انتقادات مکرر پریگوژین در سیستم بسته سیاسی روسیه بی‌سابقه است. سیستمی که در آن فقط پوتین می‌تواند چنین انتقاداتی را مطرح کند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید ماه گذشته گفت که انتقادات پریگوژین از جنگ می‌تواند «روش بیمارگونه او باشد...او اعتبار دستاوردهای خود در باخموت را برای خود می‌خواهد اما همچنان تلاش می‌کند تا در انظار عمومی وزیر دفاع را شرمسار کند و بگوید که (این دستاوردها) با خون و هزینه واگنرها به‌دست آمده و نه ارتش روسیه.»

پریگوژین که زمانی نیروی در سایه بود، حالا به‌طور فزاینده‌ای پروفایل عمومی خود را تقویت کرده است، تقریباً هر روز درباره پیروزی‌های خود لاف می‌زند، به دشمنانش طعنه می‌زند و از افسران ارتش انتقاد می‌کند.

پریگوژین در گفت‌وگوی اخیر خود درباره قیاس او با گریگوری راسپوتین، گفت: «من جلوی خون را نمی‌گیرم اما خون دشمنان سرزمین مادری‌ام را به زمین می‌ریزم.» راسپوتین کشیشی بود که نفوذ بسیار عمیقی در دایره آخرین سزار روسیه داشت و ادعا می‌کرد قدرت کافی برای درمان بیماری هموفیلی پسرش را دارد.

پریگوژین در ویدئویی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرد که به‌طور گسترده‌ای در فضای مجازی بازنشر شده، مخالفت خود با استدلال ولادیمیر پوتین برای راه‌اندازی جنگ را بیان می‌کند. پوتین دلیل حمله به اوکراین را اقدامی لازم برای نازی‌زدایی و غیرنظامی کردن این کشور می‌دانست. پوتین همچنین کی‌یف را به آزار و اذیت اقوام روسی و عروسک خیمه‌شب بازی و «دژکوبی» علیه روسیه از سوی متحدان غربی متهم کرده بود.

پریگوژین در این ویدئو می‌گوید: «برای بازگشت شهروندان روسی، غیرنظامی کردن و نازی‌زدایی اوکراین نیازی به جنگ نبود.» او سپس ادعا می‌کند که این جنگ به نفع رهبران روسیه بود: «اولیگارش‌ها نیاز به جنگ داشتند. نیاز دار و دسته‌ای که عملاً امروز بر روسیه حکومت می‌کنند.»  

تحلیل‌گران می‌گویند استراتژی پریگوژین نامشخص است و احتمالاً برای تقویت پروفایل عمومی‌اش به‌عنوان رهبری پوپولیست یا افزایش نفوذ او در مسکوست. پریگوژین به دست‌کاری

حقایق مشهور است و معلوم نیست که او در گفته‌هایش چقدر صادق بوده است.

ارسال نظر

پربازدیدترین