|
| کد مطلب: ۱۱۶۶۸۲
لینک کوتاه کپی شد

قالیباف برای 1402 چشم به جایگاه رئیسی دوخته است؟

اظهارات اخیر محمدباقر قالیباف درباره مدیر جهادی پالس رشد تنش‌های بین مجلس و دولت و روسای دو قوه را به رسانه‌ها مخابره کرد.

قالیباف برای 1402 چشم به جایگاه رئیسی دوخته است؟
منبع: اعتماد |

مهم‌تر از مخابره این پیام اما صدای نوای خواسته‌های آقای قالیباف بود. اظهاراتی مبنی بر اینکه رییس مجلس می‌خواهد رییس‌جمهور باشد یا حداقل «این رییس‌جمهور را چندان جهادی نمی‌داند». درباره اصل این اظهارات قالیباف و پوشش آن در رسانه‌ها البته ابهاماتی وجود دارد.

محمدباقر قالیباف، پانزدهم خردادماه سال جاری در مراسم بزرگداشت قیام خونین 15 خرداد در شهرستان رودبار «جهاد تصمیم» را برای مسوولان مهم‌تر از جهاد تبیین خواند و تاکید کرد که «تصمیمی صحیح یعنی یک تصمیم علمی، شجاعانه، مسوولیت‌پذیر که در آن با مردم با عدالت صحبت شده و به دنبال سهم‌خواهی، حامی‌پروری و بازی‌های سیاسی نباشیم.»

علاوه بر این درباره یک جمله از جانب قالیباف در این سفر ابهاماتی وجود دارد. پایگاه خبری و تحلیلی مشرق در شانزدهم خرداد نوشته است که رییس مجلس در جلسه شورای اداری شهرستان رودبار درباره «مدیریت زباله سواحل گیلان» صحبت و از طولانی شدن حل این مساله انتقاد کرده است. قالیباف همچنین گفته که «موارد دیگری هم از این دست مشکلات بر زمین مانده وجود دارد. از جمله بازسازی کامل آبادان و خرمشهر، بهینه‌سازی خودروهای تولید داخل، نظارت دولت بر قیمت‌ها برای کاهش گرانی، اجرای مصوبات بر زمین مانده‌ای مثل تعیین سقف برای اجاره‌بها و... لکن برای رفع این مشکلات به «رای خوب» مردم نیاز است به این معنی که مردم در موسم انتخابات؛ به تفکر کارآمد، صاحب کارنامه و جهادی رای بدهند و این رای خوب موجب حل مشکلات و بیشتر شدن سرعت پیشرفت کشور شود.»

به‌‌رغم انتشار این مطلب در پایگاه خبری و تحلیلی مشرق با مراجعه به اصل این خبر در خبرگزاری ایسنا و البته متن منتشر شده در خبرگزاری خانه ملت به عنوان رسانه رسمی مجلس، این جملات به نقل از رییس مجلس دیده نمی‌شود. با این وجود که برخی رسانه‌ها نسبت به این گفته قالیباف واکنش نشان داده‌اند، اما مشخص نیست اصل این صحبت که در رسانه اصولگرایی همچون مشرق منتشر شده چرا در خبرگزاری رسمی نیست و آیا بعد از بیان این جملات حذف شده یا مساله‌ دیگری توضیح‌دهنده این ابهام است. 

در هر صورت، این اظهارات قالیباف از جانب رسانه‌ها و فعالان فضای مجازی نوعی کنایه به دولت و برچسب «جهادی نبودن به رییس‌جمهور» تلقی شد تا جایی که برخی گفتند قالیباف، رییسی را به جهادی نبودن متهم کرده و سعی دارد تا با عنوان مدیر جهادی از امروز برای ریاست‌جمهوری 1404 دورخیز کند.

توصیه به رای دادن به «مدیر جهادی» البته گفته تازه‌ای از جانب قالیباف نیست. او در مرداد 1400 هم همین اظهارات را درباره اهمیت به کارگیری مدیران جهادی داشت و حتی قبل‌تر از آن هم این ادبیات غالب و ثابت او در دوران شهرداری بود تا جایی که منتقدان قالیباف او را متهم می‌کردند در حال تبلیغ خود است و ردای «جهادی بودن» را رسانه‌های حامی او برای قامت او اندازه زده‌اند.

قالیباف در سفر اخیر به خراسان نیز در جلسه شورای اداری صحبت‌هایی داشته که نشان از اختلاف‌نظر جدی با دولت در مساله بودجه‌ریزی‌هاست. او گفته است: «آیا وقتی رییس‌جمهور و من به عنوان رییس مجلس به استان سفر می‌کنیم، اهداف و منابع جدایی از هم داریم؟ قطعا همه ما باید یک هدف داشته باشیم. از این‌رو نخستین خواهش ما این است که هر کار می‌خواهیم انجام دهیم با هماهنگی هم حرکت کنیم که حداقل متوجه شویم در حال انجام چه کاری هستیم. در این شیوه نگاه، نیازمند اصلاح هستیم.»

 قالیباف در این جلسه که یازدهم خردادماه سال جاری در نشست شورای اداری خراسان شمالی تشکیل شده، با اشاره به ایراد دیگری که در سیستم مدیریتی کشور وجود دارد، گفته است: «سیستم‌های ما بسیار تمرکزگرا شده و تمرکز در مرکز در اوج است. همه ما نیز منتظر این هستیم که اتفاقی در سطح بالا بیفتد و به ما پول و اختیار بدهند. احساس می‌کنیم هیچ ظرفیت و اراده‌ای نداریم و منتظر بالادستی‌ها هستیم، اما این نگاه ما را به جایی نمی‌رساند.»

فراموش نکنیم چند اتفاق در یک‌سال گذشته ماهیت و مختصات روابط دولت رییسی و مجلس یازدهم را تغییر داد؛ رخدادهایی که از قبل آغاز شده اما نتیجه آن در کنش و واکنش دو قوه زیر سایه ابراهیم رییسی و محمدباقر قالیباف در سال پایانی مجلس یازدهم رخ خواهد نمود.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین