|
| کد مطلب: ۱۱۴۲۴۲
لینک کوتاه کپی شد

اعلام آمادگی سازمان ملل برای نجات نفتکش «صافر» در سواحل یمن

سازمان ملل آمادگی خود را برای آغاز عملیات نجات نفتکش رها شده «صافر» در سواحل یمن اعلام کرد.

اعلام آمادگی سازمان ملل برای نجات نفتکش «صافر» در سواحل یمن
منبع: ايسنا |

 سازمان ملل اعلام کرد که آماده است عملیات نجات نفتکش رها شده صافر در سواحل یمن با بیش از یک میلیون بشکه نفت خام  را که خطری جدی برای محیط زیست به‌شمار می‌رود، آغاز کند.

در همین راستا، دیوید گریسلی، هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در یمن پس از ورود یک قایق پشتیبانی به محل نفتکش صافر گفت: ما بسیار خوشحالیم که به محل رسیده‌ایم و می‌توانیم کار را آغاز کنیم.

گریسلی همچنین گفت که عملیات پمپاژ نفت خام ظرف ده روز تا دو هفته آغاز خواهد شد.

وی همچنین اعلام کرد که عملیات ایمن سازی نفتکش صافر در چهار مرحله ازجمله تخلیه نفت از مخزن انجام می‌شود.

این اظهارات پس از آن بیان شد که سه‌شنبه کشتی هلندی «اندیفور» برای نجات و تعمیر نفتکش صافر در چارچوب اقدامات انجام شده برای ایمن سازی مخزن آن و تلاش برای جلوگیری از نشت نفت در منطقه دریای سرخ، وارد بندر راس عیسی در استان الحدیده شد.

به محض ورود کشتی مذکور به بندر راس عیسی و تیم تعمیر و نگهداری هلند، کمیته نظارت بر اجرای توافقنامه تعمیر و نگهداری صافر نشست خبری را برای تسریع در روند ایمن سازی و تخلیه کشتی برگزار کرد.

حسین العزی، معاون وزیر امور خارجه دولت نجات ملی یمن وابسته به جنبش انصارالله  در جریان این نشست خبری تأکید کرد که شورای عالی سیاسی و دولت نجات ملی مشتاق اجرای تمام اقدامات لازم برای تسهیل و تسریع در روند نجات نفتکش صافر  و همچنین فرآیند تخلیه نفت آن قبل از وقوع یک فاجعه زیست محیطی و جلوگیری از هرگونه نشت نفت هستند.

در همین راستا، زید الوشلی، رئیس کمیته نظارت بر اجرای توافقنامه تعمیر نفتکش صافر نیز گفت که این کمیته در حال حاضر در حال هماهنگی با تیم سازمان ملل درخصوص طرح تخلیه مقادیری از نفت از نفتکش صافر و نجات آن است.

نفتکش صافر یک واحد ذخیره و تخلیه شناور است که در مقابل سواحل غربی یمن و در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال بندر حدیده (تحت کنترل انصارالله) پهلو گرفته و از آن برای ذخیره‌سازی و صادرات نفت استخراج شده از میدان‌های نفتی استان مأرب استفاده می‌شود اما به دلیل جنگ مستمر در یمن این نفتکش که ۴۵ سال قبل ساخته شده، از سال ۲۰۱۵ تعمیر نشده و ۱.۱۴۸ میلیون بشکه نفت خام موجود در آن و نیز گازهای متصاعد از آن به تهدیدی جدید برای منطقه تبدیل شده و سازمان ملل نیز آن را یک بمب ساعتی می‌داند که هر لحظه احتمال انفجار آن وجود دارد.

همچنین سازمان ملل هشدار داده، در صورت نشت نفت از "صافر"، اکوسیستم دریای سرخ نابود شده، صنعت ماهیگیری منطقه به شدت آسیب دیده و بندر حدیده که برای یمن بسیار حیاتی است، چندین ماه تعطیل خواهد شد.

ارسال نظر

پربازدیدترین