|
| کد مطلب: ۱۱۲۲۰۱
لینک کوتاه کپی شد

روسای مجالس قبلی خودشان تصمیم می گرفتند اما برای قالیباف دیگران تصمیم می گیرند

نماینده نزدیک به جبهه پایداری در مجلس می‌گوید: قالیباف در ماه رمضان در مجلس افطاری برگزار کرد خروجی این افطاری چه بوده؟ البته قالیباف می‌گوید این افطاری را با هزینه شخصی برگزار کردم.

روسای مجالس قبلی خودشان تصمیم می گرفتند اما برای قالیباف دیگران تصمیم می گیرند
منبع: منیبان |

حسین جلالی،ضمن ارزیابی عملکرد هیئت رئیسه مجلس طی ۳ سال گذشته گفت: هیئت رئیسه مجلس سال به سال نسبت به گذشته تنزل پیدا کرده و ارتقا نداشته است. در حقیقت مدیریت قالیباف در مجلس حرکت جدیدی را در سال چهارم به وجود نخواهد آورد و همان روزمرگی و اداره سنتی مجلس ادامه پیدا می‌کند. به نظر می‌رسد در دوره ریاست قالیباف در مجلس وجهه انقلابی‌گری و جهادی که همراه با نوآوری و شکوفایی باشد از سطح پایینی برخوردار بود. لذا لازم و ضروری است که در سال چهارم تحولی در هیئت رئیسه مجلس صورت بگیرد.

او افزود: برای تحول در هیئت رئیسه مجلس لازم است که شخص رئیس مجلس فضا را باز کند و فرصتی برای افراد صاحب ایده و طراح فراهم شود. در حال حاضر چندین مسئله مهم که در زمره سیاست‌های کلی نظام قرار دارند و باید در رده برنامه‌های اصلی مجلس قرار داشته باشند، از طرف رئیس و هیئت رئیسه مجلس مورد توجه قرار نگرفت. یکی از این موارد سیاست‌های کلی نظام قانونگذاری است که ابلاغیه آن مهر ماه سال ۱۳۹۸ از طرف مقام معظم رهبری منتشر شده و مخاطب اصلی آن مجلس بود، ۱۷ بند دارد که جزو اساس و اصول قانونگذاری است اما با اینکه ۵ سال از ابلاغیه مذکور می‌گذرد مجلس و نمایندگان از این سیاست‌ها بی‌اطلاع هستند چرا هیئت رئیسه اطلاع‌رسانی نمی‌کند؟ چرا کمیسیون آئین نامه‌ها این مسئله را پیگیری نمی‌کند؟

جلالی با تاکید بر عملکرد ضعیف هئیت رئیسه مجلس طی ۳ سال گذشته تصریح کرد: در مورد اصلاح ساختار بودجه هر سال مواردی را مقام معظم رهبری می‌فرمایند اما مجلس هیچ اقدامی انجام نداده و یا در مورد تغییر قوانین و مقررات نیز وضعیت به همین ترتیب است. همه موارد مذکور اقداماتی است که باید در مجلس انجام می‌شد اما انجام نشده بر همین اساس گفته می‌شود که رئیس مجلس باید به افراد جدید فرصت بدهد. واقعیت امر این است که قالیباف فرد اجرایی قوی است کما اینکه در شهرداری تهران خودش را نشان داد اما در سطح ریاست اداره مجلس نیست. در مجلس روند به این ترتیب است که وقتی یک نفر همان سال اول به عنوان رئیس انتخاب شد سال‌های بعد هم به عنوان رئیس انتخاب می‌شود.

نماینده مردم رفسنجان در مجلس ادامه داد: تا جایی که بنده اطلاع دارم غیر از قالیباف دو نفر دیگر برای ریاست مجلس داوطلب می‌شوند اما اطلاع ندارم که آیا می‌توانند این کرسی را کسب کنند یا خیر البته شواهد و قرائن حاکی از آن است که امسال قالیباف با رأی کمتری نسبت به سال‌های قبل رئیس مجلس می‌شود.

جلالی در واکنش به اینکه در حال حاضر چهره‌هایی نظیر آقاتهرانی، میرسلیم، نیکزاد و شمس‌الدین حسینی در مجلس حضور دارند از میان این افراد نیز فردی داوطلب انتخابات ریاست مجلس است؟ اظهار کرد: در حال حاضر نمایندگان برای داوطلبی ریاست مجلس با آقاتهرانی، میرسلیم، نیکزاد و شمس‌الدین حسینی در حال رایزنی هستند، رایزنی از این نظر که این افراد بپذیرند و وارد رقابت شوند اما برخی افراد به دلیل اینکه شرایط را برای خود مناسب نمی‌دانند بعید می‌دانم از افراد مذکور کسی برای ریاست مجلس اعلام داوطلبی کند، البته این رایزنی‌ها ادامه دارد. رایزنی ها روز یکشنبه نهایی و روز سه‌شنبه اسامی داوطلبان ریاست مجلس به صورت علنی اعلام می‌شود. نکته دیگر این است که مانند دوره قبل قطعاً فریدون عباسی دوانی داوطلب ریاست مجلس می‌شود همچنین الیاس نادران با انگیزه بیشتر اعلام داوطلبی می‌کند اما در مورد آقاتهرانی اطلاع ندارم برای داوطلبی تصمیم گرفته یا خیر.

او در پاسخ به اینکه بنابراین جبهه پایداری داوطلبی برای ریاست مجلس ندارد، متذکر شد: در حال حاضر رایزنی‌ها ادامه دارد و هنوز تصمیمی در این مورد گرفته نشده است.

جلالی با اشاره به حواشی پیرامون شخص قالیباف و مواردی از قبیل سیسمونی گیت و واگذاری بدون نوبت به نمایندگان خاطرنشان کرد: قالیباف علی‌رغم اینکه رأی به شفافیت داد اما شفاف عمل نمی‌کند و شفاف سخن نمی‌گوید، علاوه بر این او به صداوسیما توجه ندارد. در حقیقت تصمیم‌ها توسط مشاوران قالیباف گرفته می‌شود و او فقط اجرا می‌کند. بنده کاری به خط و منش سیاسی روسای سابق مجلس ندارم اما خودشان تصمیم می‌گرفتند و نظر می‌دادند. بر همین اساس وقتی رییس مجلس طبق نظر مشاورانش اقدام می‌کند مشاهده می‌کنیم که مجلس عرصه ورود کارمندان فراوانی شد که رقم آنها بسیار بالا است اما به دلیل اینکه بنده تعداد دقیق را نمی‌دانم نمی‌توانم تعداد دقیق کارمندانی که در دوره ریاست قالیباف در مجلس وارد قوه مقننه شدند را بگویم، ولی سوال اینجاست که مجلس چه کار بزرگی انجام می‌دهد که صدها نفر به سیستم اداری این نهاد اضافه شدند؟ کار نمایندگان بیشتر شده یا اقدام خارق‌العاده ای و فتح الفتوحی کردیم که این تعداد نیروی اداری وارد مجلس شوند؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان یادآور شد: مورد دیگر از اقدامات این قالیباف این است که او در ماه رمضان در مجلس افطاری برگزار کرد، خروجی این افطاری چه بوده؟ البته قالیباف می‌گوید این افطاری را با هزینه شخصی برگزار کردم و دارندگی و برازندگی و افراد هرگونه بخواهند خرج می‌کنند. اما نمایندگان مجلس چندین روز برای تشریفات، چینش صندلی‌ها و مواردی از این قبیل درگیر بودند بنده می‌خواهم بدانم خروجی این افطاری چه بود؟ اگر برای ثواب بود برو در منزل خودت چند نفر را دعوت کن. در مجموع حواشی بیشتر از آن چیزی است که فکر می‌کنید و بسیاری از موارد شفاف انجام نشده است. البته قالیباف متوجه شده که تحول در مجلس و هیئت رئیسه لازم است اما باید اراده‌ای وجود داشته باشد کما اینکه در روایات داریم که اگر کسی متوجه شود کسی بهتر از خودش برای آن جایگاه وجود دارد اما آن فرد را انتخاب کنند و مسئولیت را واگذار نکند خیانت کرده است. بنابراین بهتر است فکر کنیم چه چیزی به مصلحت نظام است و چه باید کرد. به نظر بنده دست فرمانی که طی ۳ سال گذشته در مجلس وجود داشته در سال چهارم هم ادامه پیدا خواهد کرد و شاهد تحولی در این زمینه نخواهیم بود.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین