|
| کد مطلب: ۱۱۱۹۹۶
لینک کوتاه کپی شد

چرا دولت ساعت کار اداری را تغییر داد؟

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: تغییر ساعت کار اداری نباید باعث شود که مردم نتوانند از خدماتی که نیاز دارند به درستی استفاده کنند.

چرا دولت ساعت کار اداری را تغییر داد؟
منبع: همشهری |

طبق اعلام وزیر نیرو ساعت کاری ادارات دولت با شروع خرداد شش صبح تا یک بعدازظهر خواهد بود. تصمیمی که برای مدیریت مصرف برق گرفته شده اما واکنش‌های بسیاری داشته است.

مصطفی نخعی عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره این تصمیم دولت  گفت: قانون مصوب مجلس تغییر ساعت کشور را ملغی کرد. یعنی نظرات کارشناسی نمایندگان بر این بود که دیگر ساعت کشور تغییر نکند. اما در آن قانون این اختیار به دولت داده شد که ساعت کاری ادارات را متناسب با شرایط تعیین کند.

نخعی با اشاره به نزدیک شدن به بازه اوج مصرف برق در کشور ادامه داد: با توجه به اینکه پیک مصرف برق را در تابستان پیش رو داریم نیاز است که برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه انجام شود. این پیک مصرف از خرداد شروع می‌شود و تا آخر شهریور ادامه دارد. بنابراین با توجه به اینکه تغییر ساعت کشور انجام نشد جمع‌بندی دولت بر این بوده که ساعت کاری ادارات را تغییر دهد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: استدلال دولت این است که از روشنایی و خنکی ابتدای روز استفاده کند و مصرف برق را به همان نسبت کاهش دهد. واقعیت این است که این تغییر در کاهش مصرف برق تاثیر دارد.

نماینده نهبندان در مجلس درباره انتقاد برخی نسبت به این تغییر توضیح داد: این تغییر ساعت نباید باعث شود که مردم نتوانند از خدماتی که نیاز دارند به درستی استفاده کنند. چراکه وقتی ساعت کاری زودتر آغاز می‌شود به همان نسبت اتمام آن را نیز عقب‌تر می‌رود. در شهرستان‌ها و به ویژه شهرهای کوچک مردم از روستاها به مراکز شهرستان مراجعه می‌کنند تا کار اداری خود را انجام دهند. خدمت به مردم باید طوری برنامه‌ریزی شود که مردم بتوانند حداکثر استفاده را ببرند و خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند.

نخعی اضافه کرد: در مجموع فکر نمی‌کنم مخالفت با تغییر ساعت اداری توجیهی داشته باشد و با توجه به پیک مصرف پیش رو این اقدام موثر خواهد بود. البته همانطور که گفتم مشروط به اینکه ملاحظه خدمات‌رسانی درست به مردم وجود داشته باشد.

این نماینده درباره امکان واقعی کردن قیمت حامل‌های انرژی از سوی دولت توضیخ داد: برخی اقدامات را نمی‌توان یک باره انجام داد. با توجه کاهش قابل توجه قدرت خرید مردم و شرایط اقتصادی فعلی در کشور از جمله تورم بالا مردم را دچار مشکلات جدی کرده است. در چنین شرایطی واقعی کردن قیمت‌ها به راحتی نمی‌توان اتفاق بیافتد و در شرایط اقتصادی فعلی نمی‌توان فشار مضاعفی به مردم وارد کرد و این ملاحظه وجود دارد.

نخعی تاکید کرد: در این شرایط نمی‌توان ابرازهای قیمتی را با توجه به شرایط اقتصادی کشور به درستی استفاده کرد. از سوی دیگر بحث بهینه‌سازی و اقدامات مرتبط که باید دولت انجام دهد نیز کار زمان‌بری است. افزایش تولید نیز به همین شکل است و اگر تولید بیشتر بود در پیک مصرف به مشکل نمی‌خوردیم. این اقدامات ریشه‌ای مثل بهینه‌سازی، افزایش تولید و واقعی‌سازی قیمت‌ها طوری که فشاری به مردم وارد نشود زمان‌بر و نمی‌توان ظرف یک سال انجام داد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: کاری که فعلا می‌توان انجام داد مدیریت مصرف و اقداماتی است که در گذشته نیز سابقه داشته. طبیعتا امسال نیز این اقدامات برای مدیریت مصرف انجام می‌شود.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین