|
| کد مطلب: ۱۱۱۱۰۵
لینک کوتاه کپی شد

مجلس در چه شرایطی می‌تواند مصوبه جدیدی در حوزه حجاب داشته باشد؟

رعایت حجاب و اجرای طرح عفاف و حجاب یکی از دغدغه‌های مردم است، دغدغه‌ای که موضوع حجاب را در صدر پویش‌های پرطرفدار و پرامضای فارس‌من قرار داده است.

مجلس در چه شرایطی می‌تواند مصوبه جدیدی در حوزه حجاب داشته باشد؟
منبع: فارس |

 تاکنون بیش از یک میلیون و سیصدهزار نفر از 700 پویشی که پیرامون مسئله حجاب‌ و برخورد با بی‌حجابی ثبت شده حمایت کرده‌اند. یکی از آن‌ پویش‌ها که با عنوان «لزوم تسریع در تصویب طرح عفاف و حجاب ستاد امر به معروف» راه‌اندازی شده از داغ ترین پویش‌های این روزهای فارس‌من است و 18 هزار نفر از آن اعلام حمایت کردند. 

سردبیر این پویش گفت: حجاب به عنوان یکی از شاخص‌ترین نمادها و احکام اجتماعی اسلام در این روزها مورد هجمه‌ قرار گرفته است. کشف حجاب در جامعه به تعبیر معارضان نظام جمهوری اسلامی قدم اول در براندازی است. مخالفان نظام جمهوری اسلامی تمام تلاش خود را به کار بستند تا حکومت دینی را ناکارآمد، ضعیف و دیکتاتور نشان دهند. اسلام را دینی ضدزن و عامل ظلم به زن معرفی کنند. در واقع هدفشان از جنگ نرم علیه زنان و خانواده برای از بین بردن هویت دینی زن و به ابتذال کشاندن‌شان است. ده‌ها بنیاد و نهاد غربی تمام تمرکزشان را برای تغییر سبک زندگی زنان ایرانی گذاشته‌اند. مراکزی که با عناوین انسان‌ دوستانه و دموکراسی و حذف تبعیض‌ها و نابرابری‌ها اما درحقیقت با هدف لغو احکام اسلام در خصوص زنان، فروپاشی خانواده و رسمیت دادن به انحرافات جنسی مثل روابط نامشروع، ازدواج سفید، قبح زدایی، هرزگی و... عمل می‌کنند.

سردبیر پویش در ادامه گفت: مومنین و متدینین از وضعیت حجاب در سطح جامعه ناراضی هستند. از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست داریم که طرح حجاب وعفافی که در ستاد امر به معروف و نهی از منکر تهیه شده است را در مجلس با قید فوریت مطرح و بررسی کنند.

از مدت‌ها قبل طرحی برای سامان دادن به وضعیت حجاب در کمیسیون فرهنگی مجلس در حال تدوین بود تا اینکه اواخر اسفند ماه سال قبل این طرح آماده ارائه به صحن علنی مجلس شد.

بیژن نوباوه وطن عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در شرح جزئیات این طرح گفت: این طرح ۷ ماده‌ای با همکاری وزارت کشور، ستاد امر به معروف و نهی از منکر و دیگر نهادها تهیه و تدوین شده است. مقرر شد در اجرای این طرح برخورد غیرمستقیم و هوشمند باشد به طوری که هیچ درگیری فیزیکی در اعمال قانون صورت نمی‌گیرد و در عین حال حجاب حفظ و قانون گریزان نیز متنبه می‌شوند. 

کمیسیون فرهنگی مجلس در آخرین روزهای اسفند ۱۴۰۱ گزارشی از وضعیت دستگاه‌ها و نهادهایی که در زمینه عفاف و حجاب ترک فعل‌هایی داشتند را به صحن علنی مجلس شورای اسلامی برد. در کنار این گزارش طرح ۷ماده‌ای نیز برای ساماندهی به وضعیت حجاب و عفاف آمده شده بود که در صحن علنی مجلس مطرح شود اما به دلایلی مطرح نشد.

زهره سادات لاجوردی دبیرکمیسیون فرهنگی مجلس علت مطرح نشدن طرح 7 ماده‌ای حجاب و عفاف را این گونه توضیح داد که رییس مجلس شورای اسلامی نظرشان این بود که این طرح در صحن مجلس قرائت نشود.

 از آنجایی که دولت اعلام کرده است که درباره عفاف و حجاب لایحه‌ای به مجلس ارائه خواهد داد بر همین اساس طرح ۷ ماده ای مجلس محفوظ است. از این رو ما منتظریم تا لایحه عفاف و حجاب دولت را دریافت و از آن در صحن مجلس استفاده کنیم. همچنین کمیسیون فرهنگی پیشنهاد داد برای اثربخش شدن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی متناسب با تحولات اجتماعی، قوه قضاییه لایحه دو فوریتی به مجلس ارائه کند.

در نهایت رئیس مجلس علت قرائت نشدن این طرح را مصوبات شوراهای بالادستی در موضوع حجاب و عفاف اعلام کرد و گفت: رئیس کمیسیون فرهنگی مصوبات شوراهای بالادستی ( شورای انقلاب فرهنگی، شورای امنیت ملی و شورای امنیت کشور) را مطالعه کرده‌اند و من شخصا این مصوبات را به ایشان دادم و وظیفه ما این است که اگر موضوعی آمد آن را بررسی کنیم و اکنون نیز آماده هستیم. اگر هر خلاء قانونی در این زمینه وجود دارد چه با لایحه دولت و چه با لایحه قوه قضائیه خارج از نوبت رسیدگی خواهد شد.

مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه در بیست‌وچهارمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در 19 اردیبهشت  ماه برگزار شد خبر از  آماده شدن پیش‌نویس لایحه 9 ماده‌ای برای حجاب و عفاف داد. ستایشی در خصوص آخرین وضعیت این لایحه گفت: پیش نویس این لایحه در ۹ ماده تدوین و پس از تایید رئیس قوه‌قضائیه به دولت ارسال شد و در کمیسیون حقوقی دولت در حال بررسی است. لایحه پس از بررسی به هیات دولت تحویل داده خواهد شد و امیدواریم معطلی زیادی برای تصویب این لایحه نداشته باشیم. در نهایت پس از اتمام بررسی ها جزئیات آن را به موقع اطلاع رسانی خواهیم کرد.

این موضوع به طور کلی مورد تذکر رهبر معظم انقلاب نیز بوده و مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی در تذکری گفتند: « پیشنهاد طرح از طرف نمایندگان را بخصوص در مواردی که خلأ و نیاز کشور است اما دولت درباره آنها لایحه نداده است، جزو حقوق و وظایف مجلس خواندند و گفتند: البته شنیدم که در این مجلس تعداد طرح‌ها بیش از مجالس قبلی است که این کار چندان مناسب نیست و کار کارشناسی و اجرای آنها دچار مشکل می‌شود و با اجرا نشدن قانون، مسئولیت‌ها لوث می‌شود.»

گفتنی است فراجا براساس همین قوانین فعلی ۲۶فروردین۱۴۰۲ طرح عفاف و حجاب در را سراسر کشور آغاز کرد. فرمانده فرجا در اعلام جزئیات اجرای این طرح گفته بود: پلیس به طور هوشمند با مظاهر بدحجابی و کشف حجاب در سطح معابر برخورد خواهد کرد.

فراجا تلاش کرد با همین قوانین فعلی اقدامی را در راستای مقابله با کشف حجاب انجام دهد که البته برای ادامه کار نیاز به قوانین کارآمدتری وجود دارد.

نزدیک به یک ما از اجرای طرح عفاف و حجاب می‌گذرد که چندین پویش برای تشکر و قدردانی از نیروی انتظامی ثبت شده که بیش از 120 هزار نفر از آن حمایت کرده‌اند.

 

 

ارسال نظر

پربازدیدترین