|
| کد مطلب: ۱۰۹۹۰۹
لینک کوتاه کپی شد

ایران دیگر نقشی در تحولات انتخاباتی امریکا ندارد/ همه کاندیدها خواهان فشار بر ایران هستند

بحث آزادسازی زندانی‌های آمریکایی در ایران در مقابل آزادشدن منابع ارزی ایران در کره جنوبی به میزان هفت میلیارد دلار این گمانه زنی را ایجاد کرد که بایدن با دادن این امتیاز و آزاد شدن زندانی‌ها می‌خواهد از این واقعه به عنوان یک تبلیغ انتخاباتی استفاده کند،

ایران دیگر نقشی در تحولات انتخاباتی امریکا ندارد/ همه کاندیدها خواهان فشار بر ایران هستند

رحمان قهرمانپور، کارشناس روابط بین الملل درباره احتمال استفاده بایدن از آزادسازی زندانی‌های آمریکایی در ایران برای انتخابات  گفت: اینطور نیست؛ از نظر مدل‌های انتخاباتی اگر بخواهند کاری تاثیرگذار باشد دو هفته منتهی به انتخابات باید یک کار خاص انجام دهند. الان بایدن هرکاری انجام دهد تا زمان انتخابات رای دهندگان از خاطرشان می‌رود. ایران نیز متغیر مهمی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیست که بایدن با این کار نتیجه را تغییر دهد.

او افزود: مسئله‌ای که در آمریکا مهم است بحث محدودیت‌های مجالس ایالتی بر انتخابات بخصوص در حوزه سیاه پوستان، تورم، ورشکستگی بانک ها، جنگ اوکراین و... است که موضوع ایران را به موارد انتهایی می‌برد.

او درباره وضعیت فعلی رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا افزود: انتخابات آمریکا این بار مقداری ابهام بیشتری دارد و نتیجه انتخابات‌های درون حزبی هم هنوز مشخص نیست. به دلیل رفتار انتخاباتی که جمهوری خواهان دارند شانس ترامپ بیشتر است، یعنی هر کسی که در یک ایالت رای بیشتری به دست بیاورد کل آن ایالت متعلق به آن فرد می‌شود. البته مجموعه تحولات نشان می‌دهد که بحث فرماندار فلوریدا جدی شده است و حامیان مالی جمهوری خواهان به سمت این فرد رفته اند و جریانی درون جمهوری خواهان شکل گرفته است که می‌گوید ترامپ نمی‌تواند برنده انتخابات شود.

او افزود: از این طرف وقتی به دموکرات‌ها نگاه می‌کنیم ممکن است بایدن با این سن و سال گاف‌هایی بدهد. نتیجتا یک عدم قطعیت در انتخابات آمریکا هست. بدون تردید اگر فرماندار فلوریدا ترامپ را ببرد شرایط برای ایران سخت خواهد شد، اگر ترامپ هم پیروز شود که من احتمال آن را کم می‌بینم به شدت زیادتری با ایران برخورد خواهد کرد.

قهرمانپور درباره شباهت وضعیت فعلی زندانی‌ها به تجربه زمانی تسخیر سفارت آمریکا و تاثیر این اقدام بر پیروزی ریگان گفت: داستان گروگانگیری در سفارت آمریکا خیلی متفاوت از وضعیت زندانی هاست. آن‌ها دیپلمات بودند و قضیه بحث آبروی سیاسی آمریکا بود. بستری که در ۱۹۸۰ وجود داشت با الان بسیار متفاوت است. اگر این سیاست جواب داده بود تا الان به نتیجه رسیده بودیم. موضوع ایران در آمریکا وارد سیاست داخلی آمریکا شده است یعنی اجماعی که قبلا در مورد برخورد با ایران وجود نداشت الان کمتر شده است و جمهوری خواهان و دموکرات‌ها در مورد ایران هم نظر هستند. اختلافات در مورد میزان تحریم هاست، اما در اصل تحریم و فشار هر دو هم نظر هستند.

او ادامه داد: نتیجتا وقتی موضوع ایران در آمریکا به سیاست داخلی تبدیل شده است تصمیم گیری در مورد آن سخت شده است. این داخلی شدن مسئله ایران باعث شده اختلاف نظرات در مورد ایران کم شود و در انتخابات نیز به آن ورود نمی‌کنند مثلا هر دو طرف می‌خواهند به ایران فشار بیاورند؛ در حالیکه در سال ۲۰۰۸ موضوع ایران هنوز مورد اختلاف دو حزب جمهوری خواه و دموکرات بود. مثلا بخش قابل توجهی از سناتور‌های دموکرات نیز مخالف برجام اند. نتیجه من این است که به دلیل داخلی شدن موضوع ایران در آمریکا خیلی پیچیده شده است و پرداختن به آن هزینه زیاد و آورده کمی دارد.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین