|
| کد مطلب: ۱۰۹۸۶۶
لینک کوتاه کپی شد

از دیرفهمی مسئولان در عجبم / باید به زنان توجه ویژه‌تری داشت یا فضای مجازی را جدی‌تر گرفت

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: پس از روبه رو شدن با بعضی معضلات که به شکل مقطعی به وجود می‌آید متوجه می‌شویم که باید فضای مجازی را جدی تر گرفت.

از دیرفهمی مسئولان در عجبم /  باید به زنان توجه ویژه‌تری داشت یا فضای مجازی را جدی‌تر گرفت
منبع: ایسنا |

مرتضی آقاتهرانی پنج‌شنبه ۱۴ اردیبهشت در یکصد و سی و ششمین جلسه شورای فرهنگ عمومی فارس اظهار کرد: کمیسیون فرهنگی مجلس از دیرباز نسبت به بحث فرهنگ عمومی حساسیت جدی داشته و دارد. هرچند آمار و گفت‌وگوها در جلسات فرهنگی خوشحال کننده و نشان دهنده فرهنگ رو به رشد استان است اما ارائه این آمار کافی نیست.

او ادامه داد: اگر این کشتی تکانی بخورد بعد متوجه خواهیم شد که چه مشکلاتی وجود داشته؛ مشکلاتی که در آمارها ارائه نشده است. به عنوان مثال؛ پس از روبه رو شدن با بعضی معضلات که به شکل مقطعی به وجود می‌آید متوجه می‌شویم که باید فضای مجازی را جدی تر گرفت و یا به بانوان در جامعه توجه ویژه‌تری داشت.

آقاتهرانی اضافه کرد: البته گاهی هم به افراط و تفریط رو می‌آوریم. در همین جاست که تفاوت فرد عاقل و فردی که عقل ندارد معلوم می‌شود. لذا باید شرایطی فراهم شود تا بتوانیم در مسائل مختلف بهتر و بیشتر پیش بینی کنیم. بنده در یکی از جلسات هیئت دولت هم عنوان کردم که از دیرفهمی برخی مسئولان در عجب هستم. چرا باید زمانی که با مشکلی مواجه می‌شویم به دنبال حل مشکل یا آسیب‌شناسی باشیم‌؟

او بیان کرد: فرهنگ، آدم خودش را می‌خواهد. اگر قرار است در جاهای مختلف ورود کنیم و به حل مشکلات فرهنگی بپردازیم باید به گونه‌ای اقدام کنیم که رقابت‌ها و صمیمیت‌ها مانع از حق نشود. در وهله اول باید حق‌مدار باشیم‌.

آقاتهرانی با ابراز خوشحالی از برگزاری مستمر جلسات شورای فرهنگ عمومی در فارس گفت: باید از فرصت‌ها به خوبی بهره گرفته شود. ما معمولا از جامعه، نیازهای مردم و اتفاقاتی که پیش آمده عقب هستیم. بنده معتقدم در مجلس ابلاغیه‌های رهبر معظم انقلاب جدی گرفته نمی‌شود.

او ادامه داد: کمیسیون تلاش کرد تا اعتبارات و بودجه‌ها از وزراتخانه‌ها گرفته شود و در اختیار استانداران قرار بگیرد اما نیاز است ارتباط بیشتر و بهتری بین کمیسیون فرهنگی مجلس با مسئولان در استان‌ها شکل بگیرد. نیاز است گزارشی شش ماهه از سوی شورای فرهنگ عمومی استان‌ها به کمیسیون داده شود. بدون شک این مسئله رقابت و ‌صمیمت بیشتری می‌آورد. 

به گفته آقاتهرانی، وزرا با مجلس ارتباط بیشتری دارند و در ارتباط بودن مسئولان استان‌ها با مجلس به حل مشکلات فرهنگی در استان‌ها کمک شایانی خواهد کرد.

بیژن نوباوه، نایب اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم اعلام کرد: آمار و ارقامی که در خصوص مسائل فرهنگی ارائه می‌شود ضرورت دارد. این کار شرط لازم است اما کافی نیست.

او افزود: با تجربه‌ای که در طول سالهای متمادی در عرصه فرهنگ فعالیت دارم متوجه شدم که ما در ارائه آمار و ارقام و ارائه نقشه‌های راه بسیار خوب عمل می‌کنیم اما در اجرا موفق نیستیم. البته این مشکل در کل کشور وجود دارد.

نوباوه گفت: بدون شک در این جلسه نمی‌توانیم همه مسایل فرهنگی را مطرح کنیم اما می‌توانیم به کلیاتی بپردازیم که تلنگری برای ما باشد تا متوجه شدیم کجای کار هستیم و باید به کجا برویم. در واقع با برگزاری این جلسات وضعیت کنونی و مقصد راه برای ما مشخص می‌شود.

او با اعتقاد به اینکه برای حل مسائل فرهنگی امروز نقشه راه جهادی می‌خواهیم؛ گفت: موارد ایجابی که نقشه راه را مشخص می‌کند معمولا توسط اندیشمندان و گروه‌های فکری به خوبی تدوین می‌شود اما وقتی به عمل و اجرا می‌رسد به دلایل گوناگون ضعف داریم.

نوباوه با بیان اینکه داشتن پیوست فرهنگی برای تحقق نقشه مهندسی فرهنگی اهمیت بسیاری دارد، گفت: در پیوست فرهنگی وظایف دستگاه‌های اجرایی و حتی رسانه‌ها کاملا مشخص است.

او با اشاره به اینکه‌ مسئله پرورش تحت شعاع بسیاری از مسایل قرار گرفته است، افزود: فرهنگ را نمی‌شود یک سال بعد بررسی کرد. بررسی وضعیت فرهنگ باید به صورت لحظه‌ای باشد.

نوباوه با اعتقاد به اینکه وادادگی ارگان‌ها را از مهمترین معضل در حل مسائل فرهنگی دانست و افزود: مسایل فرهنگی بررسی یک ساله نمیخواهد بلکه بررسی لحظه‌ای می‌خواهد هرآنچه شرح وظایف دستگاه‌ها است و بسیاری از آنها ممکن است ایجابی به نظر برسد بسیار حائز اهمیت است.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین