|
| کد مطلب: ۱۰۹۳۹۴
لینک کوتاه کپی شد

چرا رئیسی از تصمیم خود برای مذاکرات برجام عقب نشست؟/ چه شد که قالیباف زیر قولی زد که به روحانی داده بود؟

«میدل‌ایست‌آی» به نقل از منابع آگاه نوشت: دولت روحانی، پیشنهاد کرد که این توافق را انجام دهد و هرگونه ضعف سیاسی ناشی از آن متوجه خودش باشد... رئیسی ابتدا این پیشنهاد را پذیرفت اما ...

چرا رئیسی از تصمیم خود برای مذاکرات برجام عقب نشست؟/ چه شد که قالیباف  زیر قولی زد که به روحانی داده بود؟
منبع: هم میهن |

تیم دیپلماتیک روحانی پیشنهاد داده بود که به مذاکره‌کنندگانش اجازه داده شود برای امضای توافق به وین بروند.» به گفته این منبع، دولت روحانی، پیشنهاد کرد که این توافق را انجام دهد و هرگونه ضعف سیاسی ناشی از آن متوجه خودش باشد و به دولت جدید رئیسی گفت که «کشور و دولت شما می‌توانند از مزایای اقتصادی برجام بهره‌مند شوند.» به نظر می‌رسد تیم روحانی بر این باور بودند که امضای توافق با آمریکایی‌ها برای رئیسی و نردیکانش دشوار خواهد بود، زیرا از واکنش متقابل در میان پایگاه‌های حامی خود می‌ترسند.

ابراهیم رئیسی ابتدا این پیشنهاد را پذیرفت و به آنها گفت که در دو یا سه جلسه کار را تمام کنند، اما بعداً نظرش تغییر کرد. علی باقری‌کنی و علی حسین‌تاش که در حال حاضر به ترتیب مذاکره‌کننده هسته‌ای و از چهره‌های ارشد سپاه پاسداران هستند، قانع نشدند.علی باقری و علی حسینی‌تاش، معاون راهبردی شورای عالی امنیت ملی هر دو با رئیسی صحبت کردند که این پیشنهاد را رد کند.

باقری معتقد بود که زمان مناسبی برای امضا کردن توافق نیست و فکر می‌کرد که مذاکرات باید طولانی شود زیرا زمان به نفع ایران است.در پی ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای ایران توسط اسرائیل، مجلس قوانینی را تصویب کرد که پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را به‌شدت کاهش داد. این قانون دولت ایران را موظف به غنی‌سازی اورانیوم تا بیش از ۲۰ درصد، استقرار ۲۰۰۰ سانتریفیوژ پیشرفته جدید و پایان دادن به بازرسی‌های ناگهانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کرد.

حسن روحانی با مراجعه به محمدباقر قالیباف، رئیس اصولگرای مجلس، تلاش کرد از تصویب این طرح جلوگیری کند. این منبع گفت: اگرچه قالیباف در ابتدا با درخواست روحانی موافقت کرد، اما در نهایت قول خود را زیر پا گذاشت و باعث شد آمریکا از توافق عقب‌نشینی کند و فرصت از بین برود.

ارسال نظر

پربازدیدترین