|
| کد مطلب: ۱۰۸۴۰۲
لینک کوتاه کپی شد

نماینده مجلس: تماس گرفتند و گفتند استیضاح به صلاح نیست

پیش از تعطیلات عید فطر بود که خبر رسید استیضاح احسان خاندوزی وزیر اقتصاد دولت سیزدهم به دلیل کم شدن تعداد استیضاح‌کنندگان منتفی است. با این حال علی‌اصغر باقرزاده، نماینده بابلسر و فریدون‌کنار از جمله نمایندگانی است که بر استیضاح خاندوزی اصرار دارد و رایزنی‌ها و پیگیری‌های صورت‌گرفته را دلیل کم شدن استیضاح‌کنندگان می‌داند.

نماینده مجلس: تماس گرفتند و گفتند استیضاح به صلاح نیست

او دلیل پیگیری استیضاح خاندوزی را مدیریت ضعیف او در حل مشکلات اقتصادی کشور می‌داند و از دیگر نمایندگان نیز خواسته تا برای برکناری وزیر کمک کنند. باقرزاده همچنین گفته که برخی نمایندگان قانع شده‌اند که استیضاح همزمان دو وزیر اقتصاد و صمت برای دولت مناسب نیست و به همین دلیل از امضای خود عقب‌نشینی کرده‌اند، هرچند او این صحبت‌ها را بهانه می‌داند. این نماینده مجلس همچنین از تماس‌هایی گفت که از طرف دوستانش در دولت با او گرفته شده و استیضاح را به صلاح ندانسته‌اند، اما او مصمم است تا احسان خاندوزی را استیضاح کند.

‌استیضاح وزیر اقتصاد منتفی شده است؟

برخی با پیگیری‌های شدیدی که انجام دادند و رایزنی‌هایی که کردند توانستند امضاهای استیضاح وزیر را از حد نصاب بیندازند اما ما از هفته بعد که مجلس شروع به کار کرد سعی خواهیم کرد بار دیگر استیضاح را مطرح کنیم. فعلا متاسفانه آنها موفق بودند اما ما قطعا این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

‌تعداد متقاضیان استیضاح چند نفر بود؟

عدد دقیق را نمی‌دانم ولی تعداد بالا بود. در هر صورت با رایزنی‌هایی که برخی انجام دادند موضوع استیضاح را از حد نصاب انداختند، هر فردی هم به نحوی این کار را انجام داد. این اتفاق نیز دقیقا روز قبل از تعطیلات هفته گذشته که مجلس صحن علنی داشت یعنی روز سه‌شنبه، رخ داد. ان‌شاءالله از هفته بعد این موضوع را پیگیری خواهیم کرد تا ببینیم می‌شود مجددا استیضاح را مطرح کنیم یا خیر. به‌هرحال ما بر سر سوگندی که خوردیم و قولی که به مردم دادیم تا آخر خواهیم بود. از بقیه نمایندگان نیز می‌خواهم که به ما کمک کنند تا این اتفاق بیفتد چون حقیقتا عمده مشکلات اقتصادی کشور به مجموعه وزارتخانه اقتصاد و مدیریت آن برمی‌گردد که متاسفانه ضعیف عمل کرده‌اند و هیچ پاسخ مناسبی هم ندارند، بدتر از آن فرافکنی نیز می‌کنند و مشکلات را نمی‌پذیرند و می‌گویند به ما ربطی ندارد و به گردن دیگران می‌اندازند.

‌وزیر اقتصاد در جلسه کمیسیون اقتصادی توانستند از عملکرد خود دفاع کنند؟

نه، اصلا صحبت‌های ایشان قانع‌کننده نبود.

‌محورهایی که نمایندگان به عملکرد وزیر در آن معترض بودند چه بود؟

مسائل خیلی زیادی مطرح شد؛ از بورس و افزایش نرخ ارز گرفته تا تورم و بحث خصوصی‌سازی.

‌به هرحال بسیاری از نمایندگان مثل شما مصمم بودند که وزیر را استیضاح کنند، چه شد فضا به نفع آقای خاندوزی تغییر کرد؟

من اکنون هم مصمم هستم و به استیضاح اصرار دارم اما برخی نمایندگان به بهانه اینکه دو وزیر را نمی‌توان با همدیگر یا نزدیک به هم استیضاح کرد عقب‌نشینی کردند که البته من این را قبول ندارم و آن را بهانه می‌دانم. به هرحال با این ادبیات برخی را قانع کردند که ابتدا وزیر صمت استیضاح شود و بعد نوبت به وزیر اقتصاد برسد چراکه برای دولت بازتاب خوبی نخواهد داشت. البته اگر با آنها صحبت کنید این موضوع را قبول نخواهند کرد و می‌گویند این حرف‌ها بهانه است. به هر صورت منتظر خواهیم بود تا استیضاح وزیر صمت انجام شود تا بعد از ایشان استیضاح وزیر اقتصاد را پیگیری کنیم. بنده قطعا روی طرح استیضاح آقای خاندوزی اصرار دارم، اما اینکه موفق شویم یا خیر را نمی‌دانم.

‌این احتمال وجود دارد که تعاملی بین وزیر اقتصاد و برخی نمایندگان صورت گرفته باشد؟

(با خنده) به هرحال رفاقت بی‌تاثیر نیست، با این سوالات ما را وارد حاشیه نکنید. اما این را بنویسید که باقرزاده گفت ما مصمم هستیم، استیضاح را پیگیری خواهیم کرد و تا آخر کار هستیم. به جز بنده آقایان حاجی‌دلیگانی، آصفری، خانی و موسوی‌لارگانی نیز اصرار دارند که استیضاح صورت بگیرد.

‌در مصاحبه‌ای گفته بودید از جاهای مختلف با شما تماس گرفته بودند که از استیضاح وزیر اقتصاد منصرف شوید، این را تایید می‌کنید؟

به هرحال تماس‌هایی داریم حتی از دوستان که در حمایت از دولت توصیه می‌کنند یا اینکه می‌گویند در آینده انتخابات مجلس را داریم پس خوب نیست وارد استیضاح شوید چون به ضررتان خواهد شد البته اینها را از سر خیرخواهی می‌گویند.

‌یعنی از نهادهای بیرون مجلس با شما تماس نگرفته‌اند؟

نه، بالاخره ما دوستانی در دولت داریم که می‌گویند استیضاح به صلاح نیست. به هرحال اکنون اولویت اول ما استیضاح وزیر صمت است و بعد از تعیین تکلیف آن به سراغ استیضاح آقای خاندوزی خواهیم رفت، البته ما تلاش خود را می‌کنیم و باید ببینیم در نهایت زورمان می‌رسد یا خیر.

ارسال نظر

پربازدیدترین