|
| کد مطلب: ۱۰۸۲۶۱
لینک کوتاه کپی شد

بازی دقیقه نودی قطر به نفع ترکیه در سوریه

قطر تاکنون با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب مخالفت کرده و بر نظر خود پافشاری می‌کند، موضعی که در تکمیل نقش ترکیه تعریف می‌شود.

بازی دقیقه نودی قطر به نفع ترکیه در سوریه
منبع: فارس |

 در شرایطی که بیشتر کشورهای عربی، در رأس آن‌ها عربستان سعودی از بازگشت دوباره سوریه به اتحادیه عرب استقبال می‌کنند، دولت قطر همچنان به موضع خود در مخالفت با این مسأله پافشاری می‌کند.

وبگاه العهد لبنان، در یادداشتی به قلم «محمد عید»، به این موضوع پرداخت و نوشت که به نظر می‌رسد قطر یک مانع در بازگشت سوریه به اتحادیه عرب باشد. این امیرنشین خلیج فارس در تلاش است تا نشان دهد که توانایی دیکته کردن شرایط خود یا اعمال حق وتو را دارد، اما واقعیت این است که تلاش دوحه برای کنار هم جمع کردن بقایای مخالفان سوری چیزی بیشتر از یک مانور سیاسی و بالا بردن سقف مطالبات نیست.

«محمد عید» نوشت که رفتار ستیزه‌جوی دوحه در قبال دمشق، بر خلاف آن‌چه که ترکیه به عنوان متحد این کشور نشان می‌دهد، ساختگی و مرتبط با شرایط ترکیه است، بدین گونه که احتمال شکست اردوغان در انتخابات و خروجش از دایره قدرت وجود دارد، در این میان مخالفان سوری باری بر دوش او شده‌اند و لازم است تا به دوحه فرستاده شوند.

تلاش برای احیای معارضان

در این راستا «حازم عبدالله» تحلیلگر سیاسی سوری به وبگاه العهد گفت که بزرگترین مشکل قطر بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نیست، بلکه ترس از سقوط متحدش، دولت عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان در انتخابات آینده است. ترکیه نیز به همین دلیل سعی دارد برخی نقش‌ها را با قطر تقسیم کرده و برخی از اسناد مذاکرات را به دوحه منتقل کند و هماهنگی‌ها به شکل لحظه به لحظه ادامه یابد.

او گفت که قطر همچنان از گروههای معارض مسلح سوری حمایت می‌کند و تصمیم گرفته است تا ترکیه را از «تنگنای اخلاقی» نجات داده و این بار را از دوش او بردارد و تمامی دفاتر و فعالیت‌های معارضان را به دوحه منتقل کند.

به گفته حازم عبدالله، قطر تلاش دارد تا برای رسیدن به این هدف، بدن در حال متلاشی شدن اپوزیسیون سوریه را نجات دهد، بنابراین دو هفته پیش «سالم المسلط» رئیس ائتلاف مخالفان را به همراه سران دیگر معارض برای حضور در مهمانی افطار به دوحه دعوت کرد. در این مهمانی سفرای اتحادیه اروپا، آمریکا و گروهی از کشورها که روابط خود را با دمشق قطع کرده‌اند نیز حضور داشتند.

او تأکید کرد که قطر و  ترکیه تلاش دارند همچنان کارت معارضان مسلح در مذاکره با دمشق را در دست داشته باشند. قطر می‌خواهد تا ائتلاف معارضان به عنوان نماینده همه مخالفان معرفی شده و دوحه بتواند در آینده سوریه به دستاوردهای سیاسی برسد.

این در حالی است که عربستان سعودی در ۱۵ آوریل وزرای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، مصر، عراق و اردن را برای گفت‌و‌گو درباره بازگشت دمشق به اتحادیه عرب در جده دور هم آورد، اما پافشاری قطر بر موضع خود موجب ناکامی نشست شد.

چندی پیش نیز چند مقام عربی به روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا گفتند که تلاش‌های عربستان سعودی برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب با مخالفت برخی از هم پیمانان ریاض همراه شده است. به گفته این مقامات عربی، حداقل پنج عضو اتحادیه عرب از جمله مغرب، کویت، قطر، یمن [دولت مستعفی مستقر در ریاض] و مصر در حال حاضر، بازگشت سوریه به این سازمان را نمی‌پذیرند.

ارسال نظر

پربازدیدترین