|
| کد مطلب: ۱۰۷۵۴۴
لینک کوتاه کپی شد

حمله کره شمالی به بیانیه گروه هفت

وزیر امور خارجه کره شمالی امروز جمعه کشورهای ثروتمند عضو گروه هفت را "ابزار تضمین کننده هژمونی آمریکا" خوانده و از درخواست اخیر این گروه برای خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی، انتقاد کرد.

حمله کره شمالی به بیانیه گروه هفت
منبع: ايسنا |

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اخیرا وزرای امور خارجه کشورهای عضو گروه هفت در جریان نشستی که در ژاپن داشتند مشترکا آزمایشات موشکهای بالستیک کره شمالی را محکوم و بر تعهد خود به تحقق هدف خلع سلاح هسته‌ای کامل کره شمالی تاکید کردند. این بیانیه آنها به عنوان یک پیش زمینه برای بیانیه‌ اجلاس رهبران این گروه در ماه آینده میلادی در هیروشیمای ژاپن که احتمالا در آن بر سر برنامه هسته‌ای کره شمالی مجددا بحث خواهد شد، مطرح است.

چوئه سون هوی، وزیر امور خارجه کره شمالی گفت، کشورش در صورتی که کشورهای عضو گروه هفت شامل آمریکا، ژاپن، انگلیس، فرانسه،‌آلمان، کانادا، ایتالیا و اتحادیه اروپا "دست به هر نوع رفتار برای نقض منافع بنیادین کره شمالی بزنند واکنش متقابل قدرتمندی را نشان خواهد داد."

چوئه سون هوی در بیانیه‌ای که از سوی خبرگزاری حکومت کره شمالی منتشر شد، گفت: "گروه هفت، گروهی متشکل از معدودی کشورهای خودخواه نزدیک به هم، نه تنها نماینده جامعه بین‌المللی نیست بلکه به عنوان ابزاری سیاسی برای تضمین هژمونی آمریکا عمل می‌کند."

وزیر خارجه کره شمالی خاطر نشان کرد، بیانیه نشست اخیر وزرای خارجه گروه هفت "از روی خباثت" به اینکه کره شمالی اقدام حاکمیتی مشروع خود را انجام داده، اشاره کرده است.

کره شمالی پیشتر بارها استدلال کرده در واکنش به تهدیدات هسته‌ای آمریکا علیه خودش مجبور به تولید تسلیحات هسته‌ای شده است. این کشور همچنین رزمایشهای نظامی مشترک مرتب آمریکا و کره جنوبی را تمرینی برای حمله به خاک خودش تلقی کرده هر چند که مقام‌های کره جنوبی گفته‌اند این رزمایش‌ها دفاعی و بدون نیت حمله به کره شمالی هستند.

کره شمالی از ابتدای سال گذشته میلادی تاکنون حدود ۱۰۰ موشک را تحت عنوان پاسخ به رزمایش آمریکا با کره جنوبی شلیک آزمایشی کرده است. اما بسیاری از کارشناسان می‌گویند، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی احتمالا مساله رزمایش‌های نظامی رقبای خود را به عنوان بهانه‌ای برای پیشبرد برنامه‌های تسلیحاتی خود، تحکیم رهبری خودش در داخل کشور و رسمیت پیدا کردن به عنوان یک کشور مشروع هسته‌ای با هدف رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه پیونگ یانگ مورد استفاده قرار می‌دهد.

کره شمالی به دلیل دست زدن به آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی که بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل ممنوع شده‌اند، هدف ۱۱ دور تحریم‌ سازمان ملل قرار گرفته است. کیم جونگ اون پیشتر گفته بود که این تحریم‌ها اقتصاد کره شمالی را "خفه می‌کند".

وزرای خارجه گروه هفت در بیانیه روز سه شنبه خود اعلام کردند، کره شمالی هرگز وضعیت یک کشور مسلح به سلاح هسته‌ای را بر اساس معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان.پی.تی) به دست نخواهد آورد.

وزیر امور خارجه کره شمالی همچنین گفت، جایگاه کره شمالی به عنوان یک کشور دارای سلاح هسته‌ای "به عنوان یک واقعیت انکارناپذیر و حتمی باقی خواهد ماند." او گفت کره شمالی مشمول هیچ یک از تعهدات این معاهده نمی‌شود چون ۲۰ سال پیش از معاهده خارج شد.

کره شمالی در سال ۱۹۸۵ به ان.پی.تی ملحق شد اما در سال ۲۰۰۳ خروج خود از این معاهده را با استناد به آنچه تجاوزگری آمریکا خواند، اعلام کرد. از سال ۲۰۰۶، کره شمالی شش آزمایش هسته‌ای و چند آزمایش تسلیحاتی دیگر را با هدف تولید موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای و حمله به آمریکا و کره جنوبی انجام داده است.

وزارت اتحاد مجدد در دولت کره جنوبی اواخر روز جمعه گفت، کره شمالی باید تهدیدات خود علیه همسایگان خود را متوقف و به نگرانی‌های بین‌المللی در مورد برنامه‌های هسته ای و موشکی "بی پروای" خود توجه کند. لی هیوجونگ، معاون سخنگوی این وزارتخانه به خبرنگاران گفت، کره شمالی نمی‌تواند به خواسته‌اش با برنامه هسته‌ای خود برسد بنابراین نباید بر روی "مسیری اشتباه" پافشاری کند.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین