|
| کد مطلب: ۱۰۷۵۲۲
لینک کوتاه کپی شد

حدادعادل : رفراندوم در کشور‌ها وقتی پیش می‌آید که سازوکار‌های موجود جوابگو نباشد

غلامعلی حدادعادل رئیس شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی در اولین نشست وبیناری با اعضای شورای ائتلاف در سراسر کشور که عصر روز چهارشنبه ۳۰ فروردین ماه برگزار شد، به تبیین مواضع شورا در خصوص مسائل روز کشور پرداخت و گزارشی از برخی اقدامات صورت گرفته توسط شورای ائتلاف را ارائه کرد.

حدادعادل : رفراندوم در کشور‌ها وقتی پیش می‌آید که سازوکار‌های موجود جوابگو نباشد
منبع: فارس |

 

وی در این نشست وبیناری در تحلیل مسایل روز کشور به فضاسازی رسانه‌ای روز‌های اخیر برخی چهره‌های سیاسی در طرح موضوع رفراندوم اشاره و توضیحاتی در خصوص مسیر قانونی حل چالش‌ها مطرح کرد.

حدادعادل در بخش دیگری از سخنانشان به مسئله حجاب و رعایت آن در کشور اشاره و بر لزوم تدوین برنامه دقیق، اجرایی و متناسب برای حل معضل بی حجابی با همکاری همه دستگاه‌ها تاکید کرد.

در ادامه محور سخنان حدادعادل در نشست وبیناری با اعضای شورای ائتلاف را مشاهده می‌کنید:

* اما در فروردین که ما ماه مبارک رمضان را شاهد بودیم، رهبری نظام بیانات بسیار راه گشایی داشتند، من فهرست وار اشاره میکنم، ایشان سال را با پیام نوروزی آغاز کردند و مهار تورم و رشد تولید را شعار سال انتخاب کردند، روز بعد هم در حرم مطهر رضوی، بعداز چند سال که به علت کرونا این برنامه تعطیل شده بود، ایشان شعار سال را تشریح کردند و یک نوبت دیگر هم همین شعار سال را به شکل کارشناسانه تری در دیداری با مسئولان نظام در ماه مبارک رمضان در روز سیزدهم ماه بیان کردند.

* از نظر رهبری وظیفه اصلی مسئولان نظام رفع مشکلات اقتصادی است که حالا رهبری هرسال بر یک بخشی تاکید میکنند، یعنی همچنان مسئله اصلی کشور، مسئله اقتصاد است.

* مطلبی که شاید فراوانی آن در صحبت‌های رهبری در ماه فروردین بیش از بقیه مطالب باشد، امیدآفرینی و حفظ وحدت است.

* مقام معظم رهبری تاکید دارند که راهبرد دشمن ایجاد یاس در جامعه است، خصوصا در جوانان و دانشجویان، جوانان را نسبت به آینده بدبین کند و همینطور وحدت را در جامعه از بین ببرد. این راهبرد دشمن است. با شناخت راهبرد دشمن، برنامه همه ما باید این باشد که امیدآفرینی کنیم و به حفظ وحدت توجه داشته باشیم.

* آنچه وظیفه بنده و شماست، این است که در هر صحبتی که میخواهیم انجام دهیم، در هر موضع گیری که میخواهیم داشته باشیم، از خودمان بپرسیم که این حرف ما، این صحبت ما آیا موجب یاس مردم می‌شود یا موجب امیدشان میشود، امید را تقویت می‌کند یا یاس ایجاد می‌کند، به وحدت کمک می‌کند یا جامعه را دو قطبی میکند؟

* فرصت نیست که بنده درباره نکته‌های موجود در سخنان رهبری در دیدار‌های فروردین، به تفصیل صحبت کنم، توجه شما را به هشدار‌هایی که ایشان در دیدار با فرماندهان نظامی دادند جلب می‌کنم و همینطور یک اشاره می‌کنم به موضوع رفراندوم که رهبری در دیدار با دانشجویان به آن اشاره کردند.

* بنده عین سخنان رهبری را می‌خوانم یا بخشی از آن را که به رفراندوم مربوط می‌شود، ایشان فرمودند: "حالا یکی از برادران گفتند رفراندوم، اینگونه گفتند که اگر چنانچه شما از اول در همه مسائلی که پیش می‌آمد رفراندوم میکردید، اکنون آن حساسیت روی رفراندوم وجود نداشت. رهبری این سخنان را از قول یکی از دانشجویان می‌گویند، سپس رهبری میپرسند کجای دنیا این کار را میکنند؟ مگر مسائل گوناگون کشور قابل رفراندوم است، مگر همه مردمی که باید در رفراندوم شرکت کنند و شرکت میکنند، امکان تحلیل آن مسئله را دارند؟ این چه حرفی است، چه طور میشود رفراندوم کرد در مسائلی که تبلیغات میشود، از همه طرف حرف میشود زد، اصلا یک کشور را شش ماه درگیر بحث، جدل، گفتگو و دوقطبی می‌کند، برای اینکه یک مسئله رفراندوم بشود، در همه مسائل رفراندوم بکنیم، یعنی قضایا اینجور نیست که آدم اینگونه ساده از روی آن‌ها عبور کند. "

* این نکته مهم است، بنده بدون آنکه بخواهم وارد این بحث شوم که چه کسی این را مطرح کرده و چه زمینه‌های فکری، چه عقبه‌هایی در داخل و خارج کشور درباره این مسئله رفراندوم وجود دارد، جدای از این بحث ها، من میخواهم عرض کنم که وقتی در قانون اساسی برای حل مسائل کشور ساز و کار‌های قانونی پیش بینی شده و وجود دارد و آن ساز و کار‌ها استقرار پیدا کرده اند، چه دلیلی دارد ما مسائل را اینطور، مسائلی که حل آن‌ها احتیاج به بحث‌های کارشناسی و دقیق و ظریف دارد، این‌ها را به رفراندوم بگذاریم، این مسائل در هر سطحی که باشند، در قانون اساسی ما جایگاه تصمیم گیری آن مشخص است.

* رفراندوم روال عمومی و متعارف اداره کشور‌ها در هیچ جای دنیا نیست، رفراندوم در کشور‌ها یک امر استثنایی است، حالا ممکن است در یک کشوری بیشتر رفراندوم کنند و در یک کشوری کمتر، اما به صورت کلی، رفراندوم در کشور‌ها وقتی پیش می‌آید که سازوکار‌های موجود جواب گو نباشد و از طریق سازوکار‌های موجود نتوانیم به نتیجه برسیم، مانند بعد انقلاب، بعد انقلاب ما نمیتوانستیم در چهارچوب قانون اساسی قبلی، قانون اساسی انقلاب را تعیین کنیم، این بود که امام مسئله جمهوری اسلامی را که یک مسئله خیلی کلی بود به رفراندوم گذشتند، چون سازوکار دیگری وجود نداشت، یا قانون اساسی را به رفراندوم گذاشتند، ولی در قانون اساسی برای بعد از آن سازوکار پیش بینی شده است و این سازوکار‌ها خود نیز با نظر مردم تهیه می‌شود، اگر دولت باید تصمیماتی بگیرد، این دولت را رای مردم بوجود آورده است.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین