|
| کد مطلب: ۱۰۷۳۸۵
لینک کوتاه کپی شد

رفراندوم، متن و حاشیه

رهبر معظم انقلاب در جمع دانشجویان به موضوعات متعددی پرداختند که از آن میان بحث رفراندوم بیش از بقیه در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفت.

رفراندوم، متن و حاشیه

یکی از دانشجویان بدون رودربایستی در اظهاراتش خواهان انجام رفراندوم در موضوعات مختلف می‌شود. پاسخ رهبری به‌طور خلاصه سه عبارت است:

1- برای موضوعات متعدد، رفراندوم برگزار نمی‌کنند.
 
2- رفراندوم مدت 6 ماه همه توجهات را به خود جلب می‌کند.
 
3- مردمی که در رفراندوم شرکت می‌کنند تحلیلی از موضوع ندارند.

برخلاف آنچه بعضی افراد این سه عبارت را به معنای مخالفت با رفراندوم گرفته‌اند، به نظر می‌رسد هیچ مخالفتی در آن وجود ندارد بلکه حداکثر، تبیین شرایطی برای برگزاری همه‌پرسی است.

همه‌پرسی طبق اصل ۵۹ قانون اساسی هرچند منحصر در موضوعات "بسیار مهم" است و باید دوسوم نمایندگان مجلس با آن همراه باشند، تابو نیست. اما واقعا اگر قرار باشد درباره موضوعاتی که اهمیت بالایی ندارند هر از گاهی همه‌پرسی برگزار شود، عملا نقش مجلس بسیار کمرنگ، و مهم‌تر این‌که خود رفراندوم بی‌اعتبار می‌شود.

 آنچه دغدغه رهبری است ایجاد فضای پرچالش است. این فضا امر ناگزیری است و مانند هر انتخابات دیگری می‌تواند تبعاتی داشته باشد. نگرانی آن‌جاست که فضای دوقطبی شدیدی ایجاد شود که در التهابات ناشی از آن، هدف رفراندوم که گره‌گشایی از یک موضوع است عملا به ایجاد گره‌های دیگر منجر شود.

آنچه رهبری درباره تحلیل نداشتن مردم بیان کردند معطوف به همان فضای دوقطبی است که اجازه تبیین درست موضوع برای مردم را فراهم نمی‌کند.

رفراندوم نباید به چماق و ابزار سیاسی برای کوبیدن حریف تبدیل شود. پیش‌نیاز برگزاری رفراندوم ایجاد زمینه و فرصت لازم و کافی برای همه طرف‌های گفت‌وگو است. مهم‌تر این‌که همگان به این نقطه مشترک برسند که جز پرسیدن نظر مردم واقعا راه دیگری وجود ندارد. و به‌علاوه متعهد شوند نتیجه را به عنوان فصل‌الخطاب بپذیرند.

علت این‌که در بحث‌های سیاسی رفراندوم به عنوان راه خروج از مخمصه مطرح می‌شود، ناکارآمدی ساختار سیاسی اعم از دولت، مجلس و احزاب است. اگر دولت  وظایف خود را در حوزه‌های مختلف به‌خصوص دیپلماسی درست انجام دهند و مجلس نیز در قانون‌گذاری و نظارت با حداکثر اختیارات وارد شود کمتر گرهی پیدا می‌شود که برای باز کردنش نیاز به همه‌پرسی باشد.

 

 

ارسال نظر

پربازدیدترین