|
| کد مطلب: ۱۰۷۳۲۴
لینک کوتاه کپی شد

نقش داماد زاکانی در تصمیم‌‌گیری‌های شهرداری؛ دخالت یا مشورت؟!

در روزهای اخیر بار دیگر موضوع دخالت داماد شهردار تهران در برخی تصمیم‌سازی‌های مدیریت شهری پایتخت در محافل خبری داغ شده و بعضی اعضای شورای شهر نیز انتقادات صریحی را در این زمینه مطرح کرده‌اند.

نقش داماد زاکانی در تصمیم‌‌گیری‌های شهرداری؛ دخالت یا مشورت؟!
منبع: ایلنا |

 

 این دسته از شورائیان معتقدند که یکی از زمینه‌های دخالت داماد شهردار، مربوط به صدور دستور واگذاری اختیارات و تجهیزات شرکت کنترل ترافیک به موسسه رایانه شهر توسط علیرضا زاکانی است که باعث ایجاد اختلافاتی بین بعضی نمایندگان پارلمان شهری با شهردار پایتخت شده است. البته اعضای شورای شهر تهران تاکید دارند که این اختلافات «کارشناسی» و «مدیریتی» است، و جنبه «سیاسی» ندارد.

 

با وجود این که آبان ماه سال گذشته علیرضا زاکانی که در ابتدا دامادش را به عنوان مشاور شهردار تهران منصوب کرده بود، ناچار شد تحت فشار افکار عمومی حکم انتصاب این فرد را لغو کند، اما در روزهای اخیر مجددا شائبه‌هایی درباره دخالت داماد شهردار در برخی تصمیم‌سازی‌های مدیریت شهری پایتخت مطرح شده است؛ به نحوی که حتی ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در حاشیه جلسه روز یکشنبه ۲۷ فروردین شورا، وقتی درباره مباحث مطرح‌شده در جلسه هم‌اندیشی بین اعضای شورای شهر با شهردار تهران توضیح می‌داد، این جمله را بیان کرد «آقای زاکانی گفت که با افتخار از دامادم مشورت می‌گیرم.»

البته موضوع اصلی مطرح‌شده در جلسه هم‌اندیشی، مساله نقش داماد شهردار در مسائل شهری پایتخت نبود، بلکه بعضی اعضای شورای شهر تهران، انتقاداتی را نسبت به دستور شهردار تهران برای واگذاری اختیارات و تجهیزات شرکت کنترل ترافیک به موسسه رایانه شهر داشتند که در جلسه روز یکشنبه به صورت صریح و رودررو اما پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران با زاکانی مطرح کردند. از صحبت‌های اعضای شورا این‌طور برمی‌آید که بعضی از آنها معتقدند که این دستور شهردار تهران نه‌تنها غیرقانونی است، بلکه باعث آسیب دیدن یکی از واحدهای قدیمی زیرمجموعه شهرداری یعنی شرکت کنترل ترافیک می‌شود.

هفته گذشته یعنی در جلسه روز سه‌شنبه ۲۲ فروردین شورای شهر نیز سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا در نطق پیش از دستور خود به همین مساله اشاره کرد و ضمن غیرقانونی دانستن اقدام شهردار تهران در خصوص صدور دستور واگذاری اختیارات و تجهیزات شرکت کنترل ترافیک به موسسه رایانه شهر، تاکید کرد که «اخیرا معاونت حمل‌ونقل دستور داده که تمام فعالیت‌ها با قید فوریت به موسسه رایانه شهر منتقل شود و تصمیم به نوعی تمام شده بوده است. گویا مصوبات ما اعتباری بیشتر از کاغذپاره نداشته، زیرا حتی کلمه‌ای مکاتبه با شورا صورت نگرفته است. این در حالی است که هرگونه تغییر در اساسنامه شرکت‌ها صرفا با اجازه شورای شهر تهران امکان پذیر است.»

تشکری هاشمی در صحبت‌های خود همچنین به نامه یک عضو علی‌البدل هیات مدیره شرکت کنترل ترافیک به شهردار تهران در خصوص پیشنهاد واگذاری برخی اختیارات و تجهیزات این شرکت به موسسه رایانه شهر اشاره کرد و تاکید داشت با وجود این که این عضو هیچ صلاحیتی برای ارائه این پیشنهاد نداشته، اما شهردار تهران بدون مکاتبه با شورا و حتی اعضای هیات مدیره شرکت کنترل ترافیک، روی پیشنهاد این فرد دستور صادر کرده است. در همان جلسه، مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر نیز از دخالت افراد خارج از شهرداری در تصمیم‌گیری‌های مربوط به شرکت کنترل ترافیک انتقاد کرد.البته لحن کنایه‌آمیز این عضو شورا در تذکر پیش از دستور خود در توئیت روز سه‌شنبه ۲۹ فروردین، ناصر امانی، عضو دیگر شورا نیز مشخص بود، به نحوی که او در صفحه توئیتر خود نوشت: «امام علی(ع) به مالک اشتر: خواص و نزدیکان کسانی هستند که به هنگام فراخی و آسایش بر دوش والی باری گران‌اند و چون حادثه‌ای پیش آید کمتر از هر کس به یاری‌اش برخیزند و خوش ندارند که به انصاف درباره آنان قضاوت شود. #شهرداری_تهران» امانی روز ۲۷ فروردین نیز در حاشیه جلسه شورا گفته بود که «به آقای زاکانی گفتیم شما برای داماد خود حکم مشاور زده بودید و این حکم را لغو کردید، الان می‌گویید با افتخار از دامادم مشورت می‌گیرم، پس معنی لغو حکم چیست؟!»

پرویز سروری - نایب رئیس شورای شهر تهران

سروری: مسائل مطرح شده درباره داماد شهردار تهران بیشتر نوعی جوسازی است

در همین راستا و با توجه به داغ شدن مجدد موضوع دخالت‌های داماد شهردار در بعضی تصمیم‌سازی‌های مدیریت شهری پایتخت، از پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر تهران در این خصوص سوال کردیم و او نیز در پاسخ به خبرنگار ایلنا گفت: مسائلی که درباره داماد شهردار تهران مطرح می‌شود، بیشتر نوعی جوسازی است، چون سال گذشته، آقای زاکانی به احترام مردم حکم مشاور ایشان را لغو کرد، اما در هیچ‌کجای قانون، شهردار از مشورت گرفتن با دیگران منع نشده است.

وی افزود: آقای زاکانی در جلسه هم‌اندیشی گفت که من از دامادم به عنوان یک فرد نخبه در این زمینه، استفاده مشورتی می‌کنم، اما تصمیمات را حتما خودم می‌گیرم و این طور نیست که ایشان در امورات شهرداری مداخله اجرایی یا تصمیم‌سازی داشته باشد. ما هم نمی‌توانیم برای شهردار تعیین کنیم که با چه کسی مشورت بکند یا با چه کسی مشورت نکند، چون قانون در این زمینه منعی را برای شهردار قائل نشده است.

نایب‌رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد: در موضوع شرکت کنترل ترافیک تهران، جمع‌بندی جلسه هم‌اندیشی با شهردار این بود که کمیته مشترکی بین شورا و شهرداری تهران برای بررسی مسائل مطرح‌شده پیرامون این شرکت تشکیل شود تا هم اعضای شورا نظرات خود را با مسئولان شهرداری در میان بگذارند و هم مدیران شهرداری دلایل خود را برای اقدامات اخیر تشریح کنند و در نهایت، کمیته مشترک موضوعات را جمع‌بندی کند و در قالب یک گزارش به صحن شورا ارائه دهد. اکنون هم روند تشکیل کمیته مشترک در دست پیگیری است.

هیچ‌گونه اختلاف سیاسی بین شورا و شهرداری تهران وجود ندارد

سروری با تاکید بر این که هیچ‌گونه اختلاف سیاسی بین اعضای شورای شهر تهران با شهردار پایتخت وجود ندارد، عنوان کرد: مجموعه شورا و شهرداری تهران به هیچ وجه اختلافات سیاسی با یکدیگر ندارند، اما در مسائل کارشناسی با توجه به این که اغلب اعضای شورای شهر قبلا در شهرداری تهران حضور داشتند و اطلاعات تخصصی و حساسیت‌های ویژه‌ای را نسبت به موضوعات مدیریت شهری دارند، بعضا این اعضا نظرات متفاوتی را نسبت به برخی رویه‌های شهرداری اعلام می‌کنند.

نایب‌رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: شهردار محترم در جلسه هم‌اندیشی با اعضای شورا اعلام آمادگی کرد که درباره هر اقدامی در حوزه مدیریت شهری که بین بعضی اعضای شورا و شهرداری اختلافاتی وجود دارد، حاضر است شخصا در شورا حاضر شود و دلایل اقدامات انجام‌شده را برای نمایندگان مردم تهران در شورای شهر تشریح کند. البته اخیرا برخی برادران ما عجله کردند و با توجه به این که در جلسه هم‌اندیشی با نظر ریاست محترم شورا جهت اتخاذ تصمیمی مشترک برای شرکت کنترل ترافیک به جمع‌بندی رسیده بودیم، نباید موضوع را این‌طور در رسانه‌ها مطرح می‌کردند که تلقی وجود اختلافات عمیقی بین شورا و شهرداری شود.

وی در ادامه تاکید کرد: اختلافاتی که بین بعضی اعضای شورا با شهرداری وجود دارد، اختلافات کارشناسی است و اتفاقا مطرح شدن این اختلافات یکی از شیرینی‌های کار شورا است، چون در کشور ما شورای شهر جایگاه ویژه خود را دارد و کسی از بالا به آن دستور نمی‌دهد و نمایندگان محترم می‌توانند آزادانه نظرات خود را مطرح کنند، اما این دلیل نمی‌شود که تمام نظرات نمایندگان شورا صحیح باشد و باید اجازه دهیم که دستگاه اجرایی نیز دلایل خود را مطرح کند تا در کنار یکدیگر و با جمع‌بندی نظرات به یک تصمیم مشترک برسیم.

ناصر امانی - عضو شورای شهر تهران

امانی: اختلافات بعضی اعضای شورا با شهرداری، «مدیریتی» است، نه «سیاسی»

«ناصر امانی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا ضمن تاکید روی این نکته که هیچ‌گونه اختلاف سیاسی بین اعضای شورا با شهردار پایتخت وجود ندارد، عنوان کرد: اختلافات برخی اعضای شورا با مسئولان شهرداری، کاملا کارشناسی و مدیریتی است، زیرا جمعی از اعضای شورای شهر به بعضی روش‌های مدیریتی فعلی شهرداری تهران معترض هستند. این افراد نیز کاملا مشخص هستند و تعداد آنها نیز روشن است و می‌توان در بعضی رای‌گیری‌های مربوط به مصوبات شورای شهر نیز متوجه این موضوع شد.

وی افزود: اختلافاتی که بعضا توسط اعضای شورا با شهردار محترم مطرح می‌شود، کاملا مدیریتی و کارشناسی است. ما اصرار داریم که در مسائل مربوط به اداره شهر، باید کار دقیق کارشناسی و تخصصی انجام شود و نباید شاهد جابه‌جایی بدون دلیل مدیران شهرداری باشیم. همچنین ما تاکید داریم که حتی اگر مدیران رده یک مدیریت شهری که در سال اول از خارج از شهرداری انتخاب شدند، بقیه مدیران دیگر نباید از خارج از شهرداری انتخاب شوند، بلکه حتما باید در مدیریت‌های رده‌های بعدی از نیروهای تخصصی داخل شهرداری استفاده شود.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: اختلافاتی که ما با شهردار تهران مطرح می‌کنیم، درباره همین موضوعات است، وگرنه ما هیچ اختلاف سیاسی با شهردار محترم نداریم. خود من و سایر اعضای شورای شهر با آقای زاکانی در یک جبهه هستیم و درباره مسائل اصلی نظام، انقلاب، رهبری و جبهه انقلاب اسلامی کاملا با یکدیگر هم‌فکر و هم‌نظریم، ولی ما تاکید داریم که نباید در مدیریت شهری فعلی، چارچوب‌های اداره شهر شکسته شود، زیرا هر کجا که این چارچوب‌ها شکسته شده است، هم شهر، هم شهروندان و هم شهرداری آسیب دیده‌اند.

نباید بدون کار کارشناسی، پایه‌های شرکت کنترل ترافیک را متزلزل کنیم

امانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در ۱۸ ماه گذشته نیز تذکرات و اعتراضاتی که ما در صحن شورا مطرح کردیم، هیچ‌گاه سیاسی نبوده و همه نقدها، کارشناسی و مدیریتی بوده است. درباره موضوع شرکت کنترل ترافیک نیز ما معتقدیم که این شرکت سابقه ۳۰ سال فعالیت دارد و در این بازه طولانی یکی از شرکت‌های موفق شهرداری تهران بوده است و نباید بدون انجام کار کارشناسی و مطالعه‌شده، پایه‌های این شرکت را متزلزل کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: ما در موضوع شرکت کنترل ترافیک می‌خواهیم به آقای زاکانی کمک کنیم تا تصمیماتی را بگیرد که خودش در حوزه حمل‌ونقل موفق‌تر باشد، زیرا معتقدیم اگر این شرکت آسیب ببیند، خود شهردار محترم به اهدافش در حوزه حمل‌ونقل نخواهد رسید. علت اصلی مخالفت بعضی اعضای شورا با تصمیمات اخیر آقای زاکانی درباره شرکت کنترل ترافیک نیز همین مساله است، وگرنه ما در موضوعات سیاسی اختلاف نظر جدی با شهردار محترم نداریم.

برخی گزارش‌ها حاکی از دخالت داماد شهردار در تصمیم‌گیری‌ها است

امانی درباره موضوعات مطرح‌شده پیرامون نقش داماد شهردار تهران در تصمیم‌سازی برای مدیریت شهری پایتخت نیز گفت: یکی از مهمترین اعتراضات ما به شهردار محترم این است که متاسفانه داماد ایشان در برخی تصمیم‌گیری‌های شهرداری دخالت دارد. این در حالی است که وقتی حکم انتصاب ایشان به عنوان مشاور توسط آقای زاکانی لغو شده، ایشان حتی نباید به شهردار مشاوره بدهد، چه رسد به این که در برخی تصمیمات دخالت کند، اما آقای زاکانی هم در رسانه‌ها و هم در جلسه هم‌اندیشی با اعضای شورا تاکید کرده است که با افتخار از داماد خود مشورت می‌گیرد.

وی در پایان تصریح کرد: متاسفانه برخی گزارش‌هایی که به اعضای شورای شهر می‌رسد، حاکی از آن است که داماد آقای زاکانی نه‌تنها به شهردار مشورت می‌دهد، بلکه در بعضی تصمیم‌گیری‌های شهرداری نیز دخالت دارد که حتما باید جلوی این رویه گرفته شود.

ارسال نظر

پربازدیدترین