|
| کد مطلب: ۱۰۶۸۱۳
لینک کوتاه کپی شد

وزیر خارجه اوکراین امروز در بغداد

به دنبال انتشار اخباری مبنی بر نقش آفرینی عراق برای میانجیگری میان روسیه و اوکراین، منابع خبری از سفر وزیر خارجه اوکراین به بغداد طی امروز (دوشنبه) خبر دادند.

منبع: ایسنا |

روزنامه ایلاف در این باره اعلام کرد: همزمان با درز اطلاعاتی مبنی بر میانجیگری عراق در جنگ میان روسیه و اوکراین، دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین به بغداد سفر می‌کند و قرار است که در این سفر درباره تحولات جنگ و روابط کی‌یف و بغداد رایزنی کند.

در همین راستا، احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق اعلام کرد که کولبا امروز وارد بغداد خواهد شد.

طبق گفته الصحاف، قرار است که کولبا در بغداد با مقامات عراق درباره تقویت روابط کی‌یف و بغداد، نحوه تعامل و برخورد با برخی مسائل و چالش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کند.

الصحاف در ادامه گفت که کولبا در این سفر دیدارهایی را با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق و فؤاد حسین، همتای عراقی خود خواهد داشت و پیشبینی می‌شود که محور رایزنی‌های این دو دیدار تحولات جنگ اوکراین و روسیه و ارائه اطلاعاتی درباره میانجیگری عراق میان این دو کشور با هدف توقف جنگ باشد.

این سفر درحالی انجام می‌شود که اخیرا منابع اروپایی و عراقی از نقش آفرینی عراق در میانجیگری بین روسیه و اوکراین برای مذاکره مستقیم دو طرف خبر دادند.

یک منبع اروپایی که نخواست نامش فاش شود گفت که سران اوکراین محرمانه به بغداد می‌روند تا زمینه مذاکره با روسیه فراهم شود.

منبع مذکور گفت که سران اوکراین درخصوص تحرکاتی که در بغداد در جریان است و ممکن است زمینه را برای مذاکره مستقیم روسیه و اوکراین فراهم کند، خوش‌بین هستند.

وی اشاره کرد که اوکراین روابط قوی با عراق دارد و توافقنامه‌های اقتصادی و نظامی مهمی بین دو کشور پس از ۲۰۰۳ امضا شده است.

در همین رابطه، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق دوشنبه هفته گذشته تماسی تلفنی از سوی ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین دریافت کرد.

نخست وزیر عراق در این مکالمه تلفنی بر اهمیت دستیابی به راه حلی مسالمت آمیز در اوکراین و اتخاذ گفت‌وگو به عنوان راهی برای پایان این بحران که منجر به فجایع بسیاری شده، تاکید کرد.

عراق که روابط اقتصادی مهمی با کی‌یف و مسکو دارد از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین تاکنون تلاش کرده است تا موضعی بی‌طرفانه در قبال این بحران اتخاذ کند.

از سوی دیگر، بغداد طی ماه‌های اخیر صحنه رفت‌ و آمدهای متعدد دیپلماتیک بوده است؛ رهبران عراقی ماه فوریه میزبان سرگئی لاوروف، رئیس دیپلماسی روسیه بودند.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین