|
| کد مطلب: ۱۰۶۳۰۶
لینک کوتاه کپی شد

واردات قطعات هسته‌ای ایران از روسیه رکورد زد

بررسی آمار ماهانه تجارت ایران و روسیه از روند نزولی واردات در 11 ماه سال گذشته حکایت دارد. بررسی داده‌های گمرک نشان می‌دهد در حالی که از میان کالاهای غیرنفتی واردشده از روسیه، عمده کالاها در زمره مواد خام غذایی قرار داشته، اما قطعات رآکتورهای هسته‌ای رده دوم را ثبت کرده است.

واردات قطعات هسته‌ای ایران از روسیه رکورد زد
منبع: اکوایران |

داده‌های اعلام شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد در 11 ماه ابتدایی سال 1401، از کشور روسیه بیش از 2 میلیارد تن کالای غیرنفتی به ارزش یک میلیارد و 305 میلیون دلار وارد کشور شده است. بررسی جزئیات آمار منتشره حاکی از آن است گندم معمولی بیشترین سهم را به لحاظ وزنی و ارزشی در میان کالاهای وارداتی داشته است. 

از حیث وسعت، روسیه پهناورترین کشور جهان است و در زمان تحریم ایران یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری ایران بوده و سهم عمده‌ای از غلات ایران از  مبداء روسیه وارد شده است. کارشناسان معتقدند در شرایط تحریمی که هر دو کشور با آن مواجه هستند و همچنین موقعیت جغرافیایی مناسب بین دو کشور، امکان گسترش مراودات تجاری وجود دارد. بنابراین با بررسی حجم واردات صورت گرفته در یازده‌ماهه سال گذشته می‌توان تحلیلی از وضعیت تجاری ایران و روسیه ارائه کرد.

photo_2023-04-10_16-24-42

واردات قطعات هسته‌ای ایران از روسیه رکورد زد

بر اساس داده‌های منتهی به بهمن 1401 مجموع واردات کالاهای غیر نفتی به ایران از مبداء روسیه طی 11 ماه، با وزن 2 میلیارد و 87 میلیون تن ارزشی در حدود یک میلیارد و 305 میلیون دلار را رقم زده است. 

طبق داده‌های گمرگ مشاهده می‌شود در نیمه اول سال گذشته واردات کالاها از مبداء روسیه در مقایسه با نیمه دوم سال بیشتر بوده است؛ به طوری که در این بررسی مشاهده می‌شود روند ماهانه ارزش کالاهای وارداتی با ثبت یک رکورد در اردیبهشت، در ادامه تا انتهای بهمن روند نوسانی و کاهشی داشته است.

بیشترین واردات صورت گرفته به لحاظ ارزشی در اردیبهشت سال گذشته بوده که در این مقطع 206 میلیون دلار کالا وارد کشور شده و با کاهش این روند تا انتهای سال، در بهمن به 88 میلیون دلار رسیده است. 

بررسی روند ماهانه کالاهای وارداتی از روسیه به لحاظ وزنی نیز نشان‌دهنده‌ کاهش حجم واردات صورت‌گرفته در بازه یازده‌ماهه سال گذشته است. در بهمن وزن کالاهای وارداتی در حالی به 105 میلیون تن رسیده که در شهریور با ثبت رقم 304 میلیون تن در بالاترین سطح 11 ماه قرار گرفته بود. 

مقایسه بیشترین کالاهای وارداتی از روسیه

بررسی آمارها حاکی از آن است که بیشترین مبادلات بازرگانی بین دو کشور در زمینه محصولات کشاورزی است. به عبارت دیگر روسیه بخش زیادی از مواد خام غذایی و کشاورزی ایران را تامین می‌کند.

داده‌های موجود نشان می‌دهد از میان کالاهای وارداتی که از مبداء روسیه وارد کشور شده است، گندم معمولی بیشترین سهم از واردات را داشته است و طی مدت 11 ماهه سال گذشته، یک میلیارد و 166 میلیون تن گندم معمولی به ارزش حدود 226 میلیون تن  وارد کشور شده است.

«اجزاء و قطعات رآکتورهای هسته‌ای» با وجود اینکه به لحاظ وزنی رتبه آخر را در این بررسی دارد، اما به لحاظ ارزش دلاری پس از گندم معمولی در رتبه دوم قرار گرفته و ارزشی حدود 161 میلیون دلار به نفع روسیه داشته است که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود.

همچنین در این مقایسه مشاهده می‌شود که ذرت دامی و چوب اره شده به ترتیب در جایگاه‌های سوم و چهارم کالاهای وارداتی به لحاظ ارزش دلاری قرار می‌گیرند. عدس، جو و روغن دانه آفتابگردان نیز به ترتیب کمترین سهم از واردات از روسیه را در بازه مورد بررسی رقم زده‌اند. 

photo_2023-04-10_16-24-28

 

 

ارسال نظر

پربازدیدترین