|
| کد مطلب: ۱۰۵۹۳۸
لینک کوتاه کپی شد

رئیسی با عزل دو عضو کابینه چه سیگنالی فرستاد؟

رئیس جمهور امروز وزیرجهادکشاورزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه را برکنار کرد.

گرچه از ابتدای دولت سیزدهم، در باره توانایی های ساداتی نژاد برای اداره وزارت جهادکشاورزی حرف و حدیثهای فراوانی وجود داشت، اما تیمی که مشغول چیدن اعضای کابینه بود رئیسی را متقاعد به انتخاب او کرد. در عین حال کمتر کسی تصور می کرد مسعود میرکاظمی از پس سازمان برنامه و بودجه برنیاید.

ایراد بزرگ میرکاظمی آن بود که نظام کارشناسی سازمان را به هم ریخت. سازمان برنامه و بودجه از دیرباز یک سازمان کارشناس محور است و تصمیم سازیها در بدنه اتخاذ و برای تصویب به مدیران بالاتر ارجاع می شود. در دوره میرکاظمی این سیکل کاملا معکوس شد و او تصمیمات را از بالا به پایین ابلاغ می کرد تا بدنه کارشناسی فقط به یک ماشین امضا تبدیل شود.

بعلاوه میرکاظمی در ماههای اخیر اولا به خاطر برنامه هفتم توسعه و ثانیا به بهانه لایحه بودجه 1402 با مجلس درگیرشد بطوریکه محمدباقر قالیباف در جلسه علنی به او تذکر جدی داد. میرکاظمی در موضوع تعویق حقوق اسفند معلمان نیز مورد حمله نمایندگان قرار گرفت اما او علیه کمیسیون آموزش، شاخ و شانه کشید.

نهایتا رئیسی تصمیم گرفت بیش از این برای میرکاظمی که عضو موثر جبهه پایداری هم هست هزینه ندهد و به علاوه نابسامانی های گسترده در عرصه گوشت و مرغ و نیز میوه را که وزیر جهادکشاورزی عامل اصلی ان بود، به نحوی فرافکنی کند.

عزل دوعضو کابینه گرچه مهم است اما در صورتی مفید خواهد بود که دیگر اعضای باقیمانده تیم اقتصادی برکنار شوند. رئیسی فعلا یک سیگنال به مجلس داده و یک سیگنال هم به جامعه. روزهای آینده روشن خواهد شد که مجلس و مردم به این سیگنال راضی اند یا آن را ناکافی می دانند.

ارسال نظر

پربازدیدترین