|
| کد مطلب: ۱۰۵۷۰۹
لینک کوتاه کپی شد

اژه‌ای: باید در جایی که حکم خدا وجود دارد، قاطعانه عمل کرد

رئیس قوه قضاییه گفت: باید در جایی که حکم خدا وجود دارد، قاطعانه و بدون اغماض عمل کرد و از دشمنان و شیطان‌صفتان و جنگ‌های تبلیغاتی آنان نهراسید و آنجایی نیز که مرتبط با امت و مردم خودمان است باید رُحَماء بینهم بود؛ و این سیره امامین انقلاب است که از امیرالمومنین علی (ع) آموخته‌اند.

اژه‌ای: باید در جایی که حکم خدا وجود دارد، قاطعانه عمل کرد

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، مراسم شب قدر نوزدهم ماه مبارک رمضان در حرم مطهر امام خمینی (ره) با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس دستگاه قضا برگزار شد.

محسنی اژه‌ای طی سخنانی در این مراسم اظهار کرد: برکت و رحمت ماه مبارک رمضان، فقط شامل حال انسان‌های متقی نیست بلکه شامل همه انسان‌ها و موجودات و زندگان و مردگان می‌شود.

رئیس قوه قضاییه افزود: ساعات و دقایق ماه مبارک رمضان جزو بهترین ساعات و دقایق هستند و روز‌ها و شب‌های این ماه در زمره بهترین روز‌ها و شب‌ها قرار دارند و خداوند متعال در این ماه ضیافت، از بندگان خود به بهترین وجه پذیرایی می‌کند و سنگ تمام می‌گذارد.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه برکات ماه مبارک رمضان فقط به مومنین اختصاص ندارد، گفت: خداوند متعال از همه می‌خواهد که در ماه مبارک رمضان به فکر افراد گرفتار، کسانی که دِینی بر گردن‌شان است، افرادی که دست‌شان از دنیا کوتاه شده و یا اسیر و دربند هستند و دور از خانه و کاشانه خود به سر می‌برند، باشند.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: چنانچه با وجود همه عنایات پروردگار رحمان و رحیم در ماه مبارک رمضان، فردی مشمول رحمت الهی قرار نگیرد بر حسب فرمایش امام صادق (ع) از عنایات پروردگار محروم شده و کارش بسیار سخت خواهد بود؛ اگر خداوند متعال در این ماه با برکت، قلم عفو بر گناهان و لغزش‌های ما نکشد و ما را مشمول رحمت و غفران خود قرار ندهد و ما نیز زنده نمانیم که ماه مبارک رمضان سال بعد یا عرفه دیگری را درک کنیم، کارمان بسیار سخت خواهد بود.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه شب نوزدهم ماه مبارک رمضان شب مقدرات، شب بیست و یکم شب تایید و شب بیست و سوم شب امضاست، گفت: در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان می‌توانیم آنچنان دست به دامن پروردگار متعال شویم که گویی تازه متولد شده‌ایم؛ امشب می‌توانیم کاری کنیم که خداوند از همه تقصیرات ما بگذرد.

رئیس عدلیه با بیان اینکه ما در لیالی قدر تمام اعمال سفارش‌شده را انجام می‌دهیم تا رنگی از رنگ خدا پیدا کنیم و حیف است که این همه دعا و نیایش در شب‌های قدر، منتهی به ایجاد تغییر و تحول در ما نشود، عنوان کرد: وقتی که در دعای جوشن کبیر، صفات پروردگار متعال را بیان می‌کنیم باید بدانیم که او مسبب‌الاسباب است و همه چیز به یَد قدرت او بستگی دارد و باید اطمینان داشته باشیم که اگر به ریسمان الهی چنگ بزنیم پیروز خواهیم شد.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: وقتی که در اعمال و اذکار شب قدر به صفات «رحمان»، «رحیم» و «کریم» خداوند متعال اشاره می‌کنیم، باید به این نکات نیز توجه داشته باشیم که از این پس، باید نسبت به دیگران مهربان‌تر باشیم و حق خود را ببخشیم و امکانات خود را در اختیار دیگران قرار دهیم، به مستمندان کمک کنیم و در برابر ظلم بایستیم و از مظلوم دفاع کنیم؛ باید به این نکته نیز توجه کنیم که در حکمرانی‌های خود به بهترین‌ها عمل کنیم.

رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: حبل‌المتین، امیرالمومنین است؛ ما باید در همه ساحت‌های زندگی و حکمرانی، به امیرالمومنین تأسی کنیم؛ باید بدانیم علی (ع) در مواجهه با یک فرد مومن که مرتکب گناه و جرمی می‌شد چگونه برخورد می‌کرد و از سویی دیگر در برابر طواغیت و ظالمان، چه رویکرد مقتدرانه‌ای از خود نشان می‌داد؛ امیرالمومنین که طاقت اشک یک یتیم و ظلم به یک فرد به ویژه از سوی مأمور حکومت را نداشت؛ ما باید علی (ع) را الگوی خود قرار دهیم.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: ما باید ببینیم که آیا در مراجع و محاکم قضایی مقید به عمل در چهارچوب منویات امیرالمومنین هستیم یا خیر؟ من همواره به همکاران قضایی خود تاکید می‌کنم که در حُسن برخورد و تکریم ارباب رجوع اهتمام داشته باشند و بدانند که اثر رفتارشان با مراجعه‌کنندگان از حکمی که صادر می‌کنند بیشتر است.

محسنی اژه‌ای بیان کرد: ما باید ببینیم و بررسی کنیم که آیا نوع رفتار ما با یک فرد مجرم و خطاکار به مانند سیره عملی امیرالمومنین است یا خیر؟ اگر فردی مرتکب جرم شد و به مجازات نیز رسید، اما تؤبه کرد و خود را اصلاح کرد، آیا همچنان باید سوءسابقه داشتن با او همراه باشد؟

رئیس عدلیه تأکید کرد: باید در جایی که حکم خدا وجود دارد، قاطعانه و بدون اغماض عمل کرد و از دشمنان و شیطان‌صفتان و جنگ‌های تبلیغاتی آنان نهراسید و آنجایی نیز که مرتبط با امت و مردم خودمان است باید رحماء بینهم بود؛ و این سیره امامین انقلاب است که از امیرالمومنین علی (ع) آموخته‌اند.

رئیس قوه قضاییه گفت: امام امروز ما مقام معظم رهبری در طول این سه دهه و اندی در برابر دشمنان و استکبار غربی با قدرت ایستاده‌اند و مقتدرانه عمل کرده‌اند؛ از سویی دیگر ایشان در قبال مردم خودمان و آن‌هایی که احیاناً خطا یا گناه یا جرمی را مرتکب می‌شوند همواره با رویکرد رأفت‌آمیز عمل کرده‌اند که مصداق این موضوع همین عفوی است که ایشان در قبال عناصر فریب‌خورده اغتشاشات از موضع قدرت و اقتدار صادر فرمودند.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: در قضیه حجاب نیز ممکن است یک بانویی، برخی مسائل را رعایت نکند، اما این به معنای آن نیست که این بانو، به دور از انقلاب و نظام است؛ نوع برخورد و رفتار ما با این قبیل افراد باید متفاوت باشد با کسانی که می‌خواهند از قضیه حجاب به نظام و عفت عمومی و بنیاد محکم خانواده ضربه بزنند؛ مطابق فرمایشات و تاکیدات مقام معظم رهبری، در این مقوله باید با برنامه وارد شد و با حساسیت عمل کرد.

محسنی اژه‌ای تأکید کرد: امروز برای یاری دین خدا باید وحدت کلمه داشته باشیم و از مقام معظم رهبری پیروی کنیم و با هم‌افزایی همه امکانات و نیرو‌ها در میدان باشیم و بدانیم که دشمن در حال تلاش برای توطئه‌چینی است، اما این توطئه‌چینی‌های دشمن با وحدت کلمه و اطاعت ما از، ولی فقیه و همچنین قانون‌مداری ما خنثی خواهد شد.

ارسال نظر

پربازدیدترین