|
| کد مطلب: ۱۰۵۰۶۲
لینک کوتاه کپی شد

«تله جدید» پایداری‌ها زیر پای قالیباف

احتمالا امسال هم سوژه همین ماجرای طرح عفاف و حجاب است که پیش از انتخابات هیات رییسه مطرح شده و احتمالا تا نزدیک شدن به موسم انتخابات هیات رییسه در خردادماه، دو طرف روی همدیگر را می‌بوسند و فضای بین آن‌ها دوستانه می‌شود.

«تله جدید» پایداری‌ها زیر پای قالیباف
منبع: روزنامه اعتماد |

محمدباقر قالیباف و طیف متبوع او نیز بدنه اجتماعی‌شان با بدنه اجتماعی پایداری‌ها هم‌پوشانی دارد، اما طیفی هم در بدنه اجتماعی‌شان وجود دارد که منتقد افکار پایداری‌ها هستند، اما در همان قشر مذهبی قرار می‌گیرند.

در تنش میان پایداری‌چی‌ها با قالیبافی‌ها، این پایداری‌چی‌ها بودند که حمله را آغاز کردند.

به نظر می‌رسد آن‌ها که بدنه رای‌دهنده به خود را قشر مذهبی جامعه می‌دانند و برای همین لازم است تا خواسته‌های این قشر را مدنظر قرار دهند و خود را با این مطالبات آن‌ها در صدر اخبار نگه دارند. از سوی دیگر محمدباقر قالیباف و طیف متبوع او نیز بدنه اجتماعی‌شان با بدنه اجتماعی پایداری‌ها هم‌پوشانی دارد، اما طیفی هم در بدنه اجتماعی‌شان وجود دارد که منتقد افکار پایداری‌ها هستند، اما در همان قشر مذهبی قرار می‌گیرند.

قالیباف به دلیل آنکه هم معتقد و هم منتقد افکار پایداری را در بدنه اجتماعی خود می‌بیند، کار سختی دارد؛ از یک‌سو به نزدیک به پایداری‌چی‌ها قول می‌دهد که اگر لایحه عفاف و حجاب از سوی دولت یا قوه قضاییه به مجلس برسد، «آن را خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار می‌دهد» یا به قول آقاتهرانی «در ۷۰ ساعت کار آن را تمام می‌کند»؛ از سوی دیگر باید در موضع‌گیری‌هایش به نحوی عمل کند که آن طیف منتقد پایداری‌چی‌ها نیز گمان نکنند که او در سمت نزدیکان به جبهه پایداری غش کرده است. از این رو مجبور است نوعی بازی زیگزاگی کند.

الگوریتم رفتاری پایداری‌چی‌ها

نزدیکان به جبهه پایداری، به رسم این دو، سه سال اخیر در یکی، دو ماه مانده به انتخابات هیات رییسه مجلس، موضوعی درباره قالیباف مطرح می‌کنند و پس از چند هفته امواج آن می‌خوابد و چند هفته بعدش در انتخابات هیات رییسه مجلس چندین نماینده نزدیک به پایداری بر صندلی‌های هیات رییسه می‌نشینند؛ یکسال ماجرای سفر خانواده‌اش به استانبول و خرید سیسمونی نوه‌اش موسوم به «سیسمونی گیت» مطرح شد؛ یکسال هم خبر از دستکاری در بودجه می‌دهند.

احتمالا امسال هم سوژه همین ماجرای طرح عفاف و حجاب است که پیش از انتخابات هیات رییسه مطرح شده و احتمالا تا نزدیک شدن به موسم انتخابات هیات رییسه در خردادماه، دو طرف روی همدیگر را می‌بوسند و فضای بین آن‌ها دوستانه می‌شود. اما احتمالا فصل جدی‌تر از زد و خورد‌های سیاسی این دو طیف پاییز و زمستان امسال باشد؛ جایی که محافظه‌کاران احتمالا رقیب خاصی نداشته باشند و دعوای اصلی میان این طیف، بین همین دو طیف باشد.

ارسال نظر

پربازدیدترین