|
| کد مطلب: ۱۰۳۱۰۲
لینک کوتاه کپی شد

علی مطهری: شورای نگهبان نبایدتحت فرمان نهادهای اطلاعاتی و امنیتی باشد

دکتر علی مطهری با موضوع «ابرچالش‌های سال ۱۴۰۲ و راهکارها» گفت وگویی انجام داده است.

علی مطهری: شورای نگهبان نبایدتحت فرمان نهادهای اطلاعاتی و امنیتی باشد

 

بخشهایی از اظهارات او را می خوانید:

* در سال ۱۴۰۲ با مسائل مهمی رو به رو هستیم. اولاً باید پیشرفت‌هایی که در سیاست خارجی رخ داده را پیگیری کنیم. برای نمونه برقراری رابطه با عربستان را با جدّیت دنبال کنیم و احیاناً برخی افراد جامد فکر، موانعی را در این راه ایجاد نکنند. یا توافقی که با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشتیم حفظ شود و در اثر تندروی‌ها و شعارزدگی‌ها، توافق دچار مشکل نشود. یا موضوع آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران در برخی کشور‌ها مثل کره جنوبی که در کشور عمان در حال گفتگو است، پیگیری شود و حق خودمان را از غربی‌ها بگیریم.

* آزادی زندانیان دو طرف ایران و غرب می‌تواند مقدمه‌ای برای احیای برجام باشد، در نهایت به توافق برجام برسیم و وضعیتی که امروز داریم یعنی قطع مبادلات بانکی با دنیا و مشکلاتی که در صادرات و واردات در موضوع بیمه کشتی‌ها و... داریم، به زودی برطرف شود تا یک اقتصاد طبیعی داشته باشیم.

* قطعاً برخی افراد مایل‌اند شرایط غیرطبیعی ادامه داشته باشد و به بهانه دور زدن تحریم‌ها، به سود‌های کلانی برسند در حالی که کار‌های آنان قابل نظارت هم نیست.

*در چند سال اخیر کار‌هایی کرده‌ایم و کشور‌های اسلامی از جمله همسایگان مثل عربستان، بحرین و امارات و ... را ترسانده‌ایم؛ لذا این کشور‌ها به دامن اسرائیل رفتند، و باید این رفتار‌ها و کار‌ها را کنار بگذاریم. همچنین در موضوع شیعه و سنی نباید تندروی کنیم و به دنبال گسترش اسلام در دنیا باشیم. ما نباید فرقه‌گرا باشیم و بعضی تندروی‌ها احیاناً توهین به شخصیت‌های مورد احترام اهل سنت را باید کنار بگذاریم؛ تا تبلیغاتی که علیه ایران و ایرانیان صورت می‌گیرد، خنثی شود.

*در بین عرب‌ها مشهور شده که ایرانی‌ها «مجوس» هستند یا تبلیغات می‌کنند که ایران را از کشور‌های اسلامی جدا کنند. این تبلیغات را باید خنثی کرد.، باید همایش‌ها و رفت و آمد‌هایی باشد و بفهمند که حرف ایران چیست. گفتگو قطعاً باعث دوستی ما با کشور‌های اسلامی خواهد شد و مسأله آزادی فلسطین هم راحت‌تر انجام می‌شود.

*مسأله دیگری که احتمالاً سال آینده خواهیم داشت، مسأله بنزین است که بالاخره باید تدبیری انجام شود، چون مصرف بنزین ما خیلی بالاست و گاهی مجبور هستیم از خارج بنزین وارد کنیم و این وضعیت قابل ادامه نیست.

*از نظر سیاسی به آشتی ملی نیاز داریم، چون به دنبال حوادث مهرماه در بین مردم شکاف ایجاد شده و شکاف باید از بین برود؛ اشتباهاتی بود و اعتراضاتی آغاز شد و رسانه‌های بیگانه و دشمن بر حوادث سوار، و باعث تشدید آشوب‌ها شدند. در این اعتراضات عده‌ای کشته و عده‌ای شهید شدند، خود به خود بین مردم شکاف ایجاد شده است، باید برطرف شود و آشتی ملی صورت گیرد. حتی درباره زندانیان سیاسی سخت‌گیری نکنند، کسانی که به دلیل انتقاد از وضع موجود و سیاست‌های نظام بازادشت شدند، باید آزاد شوند. مخصوصاً که رهبر انقلاب چند بار فرمودند، «حتی کسی نظر مخالف نظر من دارد باید بتواند حرف خود را بزند». باید به این فرموده عمل شود.

* نمی‌شود سیاست دوگانه داشته باشیم که رهبر انقلاب چیزی بگویند و نهاد‌های امنیتی و اطلاعاتی کار دیگری انجام دهند.

* مسئولان به موضوع حبس خانگی پایان دهند، برای چه این موضوع ادامه پیدا کرده است و چه ضرورتی دارد؟ مسئولان حالت آشتی ایجاد کنند تا کشور رو به پیشرفت حرکت کند.

*مسأله بسیار مهم در سال ۱۴۰۲ انتخابات مجلس شورای اسلامی است. باید تلاش کنیم تا انتخابات آزاد برگزار شود و روش گذشته در انتخابات مجلس یازدهم و دولت سیزدهم کنار گذاشته شود. راهش این است که به شورای نگهبان استقلال دهند؛ این مجموعه نباید تحت فرمان نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی باشد و آن‌ها نظرات و امیال خود را به شورای نگهبان دیکته کنند. باید شورای نگهبان را آزاد بگذارند تا خودشان تصمیم بگیرند  و ان شاءالله انتخابات آزادی برگزار شود، چون میزان مشارکت مردم در انتخابات آینده مجلس بسیار برای کشور حائز اهمیت است.

 

 

 

ارسال نظر

پربازدیدترین