|
| کد مطلب: ۱۰۲۸۹۷
لینک کوتاه کپی شد

با تصویب قانون جدید در کنست

برکناری نتانیاهو دشوار شد

با وجود اعتراضات گسترده، پارلمان (کنست) رژیم صهیونیستی قانونی را تصویب کرد که برکناری نخست‌وزیر را دشوار می‌کند.

برکناری نتانیاهو دشوار شد

پارلمان رژیم صهیونیستی امروز (پنج‌شنبه) در روخوانی دوم و سوم قانون ممانعت از برکناری نخست وزیر را با ۶۱ رأی موافق در برابر ۴۷ رأی مخالف  تصویب کرد.

به گزارش میدل ایست نیوز، به موجب این قانون، فقط در صورتی که نمایندگان یا سه چهارم اعضای کابینه رأی دهند که نخست‌وزیر به علل درمانی یا روانی امکان ادامه مسئولیت خود را ندارد، وی معزول خواهد شد.

نکته بحث‌برانگیز در این قانون تعدیل تعریف اصطلاح «فاقد صلاحیت» است که ائتلاف حاکم آن را پیشنهاد کرده و کنست نیز تصویب کرده و موجب بحران سیاسی در اسرائیل شده است.

مخالفان تأکید می‌کنند که هدف از این تعدیلات حفاظت از صلاحیت نتانیاهو است که در ۳ پرونده رشوه، خیانت در امانت و فریبکاری متهم شده است.

بر اساس قوانین رژیم صهیونیستی، فقط دادگاه عالی، یعنی بالاترین نهاد قضائی اسرائیل، می‌تواند نتانیاهو را محکوم کند و وی را به زندان مجازات کند. اما به موجب تعدیل اخیر که امروز به تصویب کنست رسید این دادگاه حق برکناری او و اعلام عدم صلاحیتش را ندارد.

این مصوبه در حالی به رأی گذاشته شد که ده‌ها هزار تن از ساکنان اراضی اشغالی امروز نیز در ادامه ۱۱ هفته تظاهرات به خیابان‌ها آمدند. پلیس اسرائیل اعلام کرد که در مناطق گوناگون ۴ معترض را به اتهام آسیب زدن به نظم عمومی دستگیر کرده است. معترضان در برخی مناطق از جمله در ورودی بندر اشدد با آتش زدن لاستیک خودرو‌ها مسیر‌های منتهی به بندر را بستند.

ارسال نظر

پربازدیدترین