|
| کد مطلب: ۱۰۲۸۲۷
لینک کوتاه کپی شد

علاءالدین بروجردی: توافق ایران و عربستان تاثیری بر احیای برجام ندارد

نماینده ادوار مجلس گفت: فکر نمی‌کنم به صورت مستقیم رابطه با عربستان در این روند به تصمیمی که امریکایی‌ها درمورد احیای برجام باید بگیرند، تاثیرگذار باشد.

علاءالدین بروجردی: توافق ایران و عربستان تاثیری بر احیای برجام ندارد

علاءالدین بروجردی، نماینده و رییس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره توافق تهران و ریاض گفت: توافقی که صورت گرفته محصول یک اقدام نسبتاً طولانی بود که توسط نخست‌وزیر سابق عراق و عمانی‌ها صورت گرفت و در پکن نهایی شد. یک رویداد سیاسی مهم در منطقه که مانند هر رویداد سیاسی مهم دیگری در معرض آفت قرار دارد. مثل مذاکرات طولانی چندین ساله برجام که منجر به یک توافق رفع تحریم‌ها شد ولی دولت ترامپ با خروج از این پیمان و عهدشکنی و تحمیل تحریم‌های جدید، این پیمان را عملا به اغما برد.

بروجردی در خصوص تاثیرات این توافق در کشور و منطقه نیز تصریح کرد: قطعا توافق تهران-ریاض تاثیرات زیادی برای دو کشور و منطقه خواهد داشت.

او در پاسخ به اینکه «آیا این توافق، تاثیری در مذاکرات برجام دارد؟» پاسخ داد: برجام عملاً با عامل اصلی که امریکاست، گره خورده. آنها از برجام خارج شدند و این پیمان رسمی بین‌المللی را نقض کردند و طبیعتاً آنها هستند که باید تصمیم بگیرند برگردند و به تعهدات خود عمل کنند. بنابراین، فکر نمی‌کنم به صورت مستقیم رابطه با عربستان در این روند به تصمیمی که امریکایی‌ها باید بگیرند، تاثیرگذار باشد.

رییس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس براین باور است: چینی‌ها چندین سال است در تلاشند در عرصه منطقه و بین‌الملل خود را جایگزین امریکا کنند، نه به عنوان نظام تک قطبی، بلکه به عنوان مخالفت با نظام تک قطبی امریکا همچنین به دنبال ایجاد قطب‌های قدرت جدید در منطقه هستند. به همین دلیل به لحاظ اقتصادی روز به روز به امریکایی‌ها نزدیک می‌شوند و به لحاظ سیاسی خود را به عنوان بازیگر قوی در منطقه معرفی می‌کنند و با کشوری مانند عربستان و دیگر کشورهای شورای همکاری که هم‌پیمانان امریکا در منطقه محسوب می‌شوند رابطه خوب برقرار می‌کنند و می‌توانند به دلیل داشتن رابطه خوب با جمهوری اسلامی ایران و عربستان این میانجی‌گری را انجام دهند و دو طرف معادله هم می‌پذیرند. بنابراین، در این زمینه چین روند جدیدی را آغاز کرده و این به معنای تغییر آرایش سیاسی حاکم بر جهان است که در تحولات مهم ژئوپلتیک منطقه و جهان تاثیر دارد.

ارسال نظر

پربازدیدترین