|
| کد مطلب: ۱۰۰۳۲۵
لینک کوتاه کپی شد

ترور در مجلس ختم، لو رفتن صادرات نفت به اسرائیل، درگیری مرزی با عراق در قصرشیرین

هفدهم ماه اسفند در تاریخ معاصر ایران، روز پرماجرا و پرآشوبی بوده است.

 ترور در مجلس ختم، لو رفتن صادرات نفت به اسرائیل، درگیری مرزی با عراق در قصرشیرین

مرور این وقایع را می خوانید:

17اسفند 1384

«وسلی کلارک» نامزد حزب دمکرات آمریکا برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 آن کشور، گفت در حالی که واشنگتن خواستار توقف برنامه های هسته ای تهران است رئیس جمهور آمریکا یک پیمان هسته ای با هند امضا کرده و این به منزلة تمسخر مقررات «ان.پی.تی» و وجود استانداردهای دوگانه بوش در روابط با کشورهاست.»

17 اسفند 1376

مادلین آلبرایت وزیر خارجه آمریکا گفت استقبال گرمی که از کشتی گیران آمریکایی شد علامت دلگرم کننده ای است که نشان می دهد زمینه برای برقراری یک رابطه بهتر وجود دارد.

17 اسفند 1366

حملات هوایی و موشکی رزمندگان جمهوری اسلامی علیه بغداد و 16 شهر عراق بی وقفه ادامه دارد.

17 اسفند 1363

بعثیها شهرهای دزفول، اندیمشک، مسجد سلیمان، آبادان، بستان، سوسنگرد و پیرانشهر را بمباران کردند. حمله هوایی رژیم عراق به پیرانشهر به تنهایی 140 شهید بر جای گذاشت.

17 اسفند 1362

دبیرکل سازمان ملل به درخواست جمهوری اسلامی ایران و پس از کسب موافقت عراق یک گروه بازرسی و تحقیق را برای بررسی کاربرد سلاحهای شیمیایی توسط عراق به منطقه گسیل داشت.

17 اسفند 1360

آیت الله حاج شیخ عبدالرحیم ربانی شیرازی عضو فقهای شورای نگهبان و نماینده سابق مردم استان فارس در مجلس خبرگان بین راه اصفهان و قم در یک سانحه رانندگی درگذشت. پیکر وی در حرم حضرت معصومه دفن شد.

17 اسفند 1359

در اعتراض به آشوبها و قانون شکنی های بنی صدر و هوادارانش در حادثه 14 اسفند دانشگاه تهران امروز بازار بسیاری از شهرهای کشور تعطیل بود.

17 اسفند 1357

لایحه قانون اصلاح سازمان دادگستری و قانون استخدام قضات به تصویب شورای انقلاب رسید.

17 اسفند 1357

امروز اعلام شد دولت انگلیس از زمان پیروزی انقلاب در 22 بهمن گذشته تاکنون صدها مسافر ایرانی را که به لندن پرواز کرده اند بی دلیل در بازداشتگاه فرودگاه «هیثرو» نگاه داشته و بسیاری از آنان را به طور روزمره و بی هیچ جرمی به ایران بازمی گرداند.

17 اسفند 1356

روزنامه فایننشال تایمز نوشت: اشاره شاه به اینکه ایران تحت شرائط خاصی حاضر است صدور نفت به اسرائیل را محدود یا قطع کند، به این معناست که وی تایید می‌کند که کشورش هم اکنون نفت مصرفی این کشور را تامین می‌کند.

17 اسفند 1356

استادان دانشکده پلی تکنیک تهران در پی درگیر شدن مأموران گارد با دانشجویان دست به اعتصاب زدند. آنان درخواست فرستاده نخست وزیر برای ختم اعتصاب را رد کردند. درگیری میان مأموران گارد با دانشجویان این دانشکده روز 8 اسفند صورت گرفت که طی آن تعدادی دانشجو و استاد زخمی شدند

17 اسفند 1352

سفارتخانه‌‌های ایران در استکهلم و بروکسل به اشغال جوانان نقابداری درآمد که نسبت به روند سرکوب و اختناق در ایران معترض بودند.

17 اسفند 1352

جنگ در منطقه قصرشیرین میان ایران و عراق همچنان ادامه دارد.

17 اسفند 1352

سفارتخانه های ایران در استکهلم و بروکسل به اشغال جوانان نقابداری درآمد که نسبت به روند سرکوب و اختناق در ایران معترض بودند.

17 اسفند 1351

سینما مرجان در تهران بر اثر انفجار بمب به آتش کشیده شد.

17 اسفند 1345

آیت‌‌الله سید حسن قمی با ارسال تلگرافی از مشهد برای هویدا نخست‌وزیر نسبت به لایحه حمایت از خانواده اعتراض کرد. این لایحه شامل بندهائی بود که مخالف شرع اسلام بود.

17 اسفند 1345

عده‌ای از طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در آستانه سفر عبدالرحمان عارف رئیس جمهور عراق به تهران وی را از موارد متعدد نقض حقوق بشر توسط دولت ایران آگاه ساختند.

17 اسفند 1342

کابینه امیراسدالله علم که در 28 تیر 1341 تشکیل شده بود، به دستور شاه و با برکناری علم، سقوط کرد. در همین روز حسنعلی منصور دبیرکل حزب ایران نوین مامور تشکیل کابینه شد.

17 اسفند 1337

موافقتنامه نظامی ایران و آمریکا به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

17 اسفند 1332

آمریکا و انگلیس بر سر تقسیم سهم شرکت نفت سابق در کنسرسیوم نفت ایران دچار اختلاف شدند.

17 اسفند 1332

دریادار «بیچر» عضو ستاد فرماندهی نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس وارد تهران شد. وی با «هندرسن» سفیر آمریکا و دریادار شاهین، فرمانده نیروی دریایی ایران مذاکره کرد.

17 اسفند 1329

جنازه رزم‌آرا در کمال سردی تشییع شده و در یک مقبره خانوادگی واقع در باغ طوطی در نزدیکی مقبره ناصر‌الدین شاه قاجار دفن شد.

17 اسفند 1329

در اجتماع بزرگی که به مناسبت مرگ رزم‌آرا در میدان بهارستان برگزار شد، اعلامیه نواب صفوی قرائت شد. در این اعلامیه تاکیده شده بود که اگر خلیل طهماسبی آزاد نشود عده زیادی از مقامات حکومتی به سرنوشت رزم‌آرا دچار می‌شوند.

17 اسفند 1329

یک روز پس از ترور رزم آرا نخست وزیر، آیت الله کاشانی در مصاحبه ای با خبرنگاران خارجی، قتل رزم آرا را واجب دانست و خلیل طهماسبی عامل ترور وی را «منجی ملت ایران» لقب داد.

17 اسفند 1329

کمیسیون نفت پیشنهاد ملی شدن صنعت نفت کشور را با قید دو فوریت جهت تصویب، تسلیم مجلس شورای ملی کرد.

17 اسفند 1321

«باکستر» دیپلمات بخش شرقی وزارت امور خارجه انگلستان در یادداشتی با اشاره به اقدامات کشورش در ایران نوشت «کمبودها در ایران ادامه خواهد داشت و تنفر و انزجار از ما بیشتر خواهد شد و ما همچنان نامحبوب باقی خواهیم ماند.»

17 اسفند 1316

وزارت کشور در بخشنامه ای تأکید کرد مأمورین سهل انگار نسبت به اجرای قضیه کشف حجاب، با مجازاتهای شدیدی روبرو خواهند شد.

17 اسفند 1300

دولت در اعلامیه شدید‌اللحنی مطبوعات مخالف را به اشد مجازات تهدید کرد.

17 اسفند 1300

رضاخان وزیر جنگ طی اعلانی کلیه نظامیان را از شرکت در دادوستد تریاک منع کرد.

17 اسفند 1299

وزارت خارجه آمریکا به «گدس» سفیرکبیر انگلستان در واشنگتن اطلاع داد کاردار سفارت آمریکا در تهران در مسائل نفتی در هماهنگی کامل با همکاران انگلیسی اش کار می کند.

17 اسفند 1299

لرد کرزن وزیر خارجه انگلیس در پیامی محرمانه به نورمن وزیرمختار کشورش در تهران گفت شک دارم احمدشاه در صورت خروج از کشور بتواند مجدداً بازگردد.

17 اسفند 1295

شیخ محمد خیابانی در تبریز حزب دمکرات آذربایجان را بنیان نهاد.

17 اسفند 1293

انگلیسی ها کنسولگری آلمان در بوشهر را اشغال کردند و کنسول آلمان و خانواده اش را دستگیر و به سوی یک کشتی که در لنگرگاه بوشهر آماده کرده بودند روانه نمودند.

17 اسفند 1289

میرزا حسن خان مستوفی‌الممالک که در 30 تیر گذشته مامور تشکیل کابینه شده بود، از سمت رئیس‌الوزائی کناره‌گیری کرد.

17 اسفند 1287

جنگهای خونین میان مشروطه خواهان با قوای دولتی در کازرون، لار، میانه و میناب دهها کشته بر جای گذاشت.

17 اسفند 1286

در مجلس ختم قوام‌الملک شیرازی والی معزول فارس، فرزند وی نیز ترور شد و قاتل او نیز به طرز فجیعی به قتل رسید.

ارسال نظر

پربازدیدترین