|
| کد مطلب: ۱۰۰۰۱۲
لینک کوتاه کپی شد

سامسونگ‌سازان توپخانه می‌سازند

یک سال پس از حمله روسیه به اوکراین، این جنگ باعث تلاش جهانی برای تولید موشک‌ها، تانک‌ها، گلوله‌های توپخانه و سایر مهمات بیشتر شده است.

سامسونگ‌سازان توپخانه می‌سازند
منبع: دنیای اقتصاد |
تعداد کمی از کشورها به سرعت کره‌جنوبی برای افزایش تولید اقدام کرده‌اند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، سال گذشته، صادرات تسلیحات کره‌جنوبی ۱۴۰درصد افزایش یافت و به رکورد ۳/ ۱۷میلیارد دلار رسید؛ از آن جمله می‌توان به معاملاتی به ارزش ۴/ ۱۲میلیارد دلار برای فروش تانک، هویتزر، جت‌های جنگنده و پرتاب کننده‌های موشک به لهستان، یکی از نزدیک‌ترین متحدان اوکراین اشاره کرد. اما درحالی‌که کره‌جنوبی فروش تسلیحات خود را در سطح جهان گسترش می‌دهد، از ارسال کمک‌های مرگبار به خود اوکراین خودداری کرده است.

در عوض، بر پر کردن شکاف تسلیحاتی مجدد در جهان تمرکز کرده است و در عین حال در مقابل هر نقش مستقیمی در تسلیح اوکراین مقاومت و قوانین کنترل صادرات سخت‌گیرانه‌ای را بر تمام فروش‌هایش اعمال می‌کند. احتیاط کره‌جنوبی تا حدی ناشی از عدم تمایل این کشور به خصومت آشکار با مسکو است؛ چراکه قصد ندارد با در افتادن با مسکو، این کشور را تشویق کند تا تحریم‌های علیه کره‌شمالی را نادیده بگیرد. کشورهای آمریکای لاتین، اسرائیل و سایر کشورها نیز از ارسال مستقیم سلاح به اوکراین خودداری کرده‌اند. با این حال، صنایع دفاعی کشورهای کمی در نتیجه حمله روسیه به اندازه کره‌جنوبی رونق گرفته است. به‌رغم درخواست‌های کی‌یف و ناتو برای ارسال تسلیحات به اوکراین، سئول همچنان از زیر بار این درخواست فرار می‌کند و بین اتحاد پایدار خود با واشنگتن و منافع ملی و اقتصادی خود تعادل برقرار می‌کند.

برخلاف متحدان آمریکا در اروپا که در پایان جنگ سرد، ظرفیت‌های نظامی و تولید تسلیحات خود را کاهش دادند، کره‌جنوبی یک زنجیره تامین دفاعی داخلی قوی برای پاسخگویی به تقاضای نیروهای مسلح خود و محافظت در برابر کره‌شمالی برقرار کرده است. از زمان تهاجم روسیه، تامین‌کنندگان تسلیحات مانند ایالات متحده با کمبود عمده تولید موشک‌انداز و سایر تسلیحات مواجه بوده‌اند. آلمان و سایر کشورها نیز برای تامین تانک در جهت ارسال به اوکراین تلاش کرده‌اند. خریداران شروع به جست‌وجو در نقاط دیگر کرده‌اند. درحالی‌که کشورهای اروپای شرقی پس از ارسال تسلیحات دوران شوروی خود به اوکراین، برای تجهیز و ارتقای ارتش خود وارد رقابت شده‌اند، کره‌جنوبی به یک گزینه قابل توجه تبدیل شده است. قرارداد تانک‌ها و هویتزرهای مورد نیاز لهستان در اواخر ماه اوت با پیمانکاران ارشد دفاعی کره‌جنوبی امضا شد. کمتر از سه ماه طول کشید تا اولین محموله رسید. ورشو از این سرعت عمل قدردانی کرد. آندری دودا، رئیس‌جمهوری لهستان، با استقبال از ورود محموله به بندر گفت: «وقتی محموله‌ای دریافت می‌شود، گفته می‌شود که ما مدت‌ها منتظر این روز بوده‌ایم؛ اما با خشنودی زیاد، می‌خواهم تاکید کنم که ما برای این روز خیلی منتظر نماندیم.» سفارش‌های لهستان برای دولت یون سوک یول، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی که قول داده است تا سال ۲۰۲۷ کشورش را پس از ایالات متحده، روسیه و فرانسه به چهارمین صادرکننده بزرگ سلاح تبدیل کند، موهبتی بود.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین