|
| کد مطلب: ۹۲۶۸۰
لینک کوتاه کپی شد

سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی: عزل رئیس بانک مرکزی یعنی سیاستهای دولت نه علمی است، نه کارشناسانه

 در پی افزایش بی‌رویه قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی، رئیس کل بانک مرکزی، «استعفا» کرد و یا به عبارت دیگر «برکنار» شد. واقعیت هرچه بوده باشد، در اصل پیام این جابجایی تغییری ایجاد نخواهد کرد و همه، چیزی جز شکست پرهزینه جراحی اقتصادی دولت سیزدهم از این خبر دریافت نخواهند نمود.

سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی: عزل رئیس بانک مرکزی یعنی سیاستهای دولت نه علمی است، نه کارشناسانه
منبع: روزنامه جمهوری اسلامی |

از قبل پیدا بود که نداشتن سیاست علمی و کارشناسی شده در اقتصاد کشور و عدم وجود هماهنگی در تیم اقتصادی دولت، وضعیت را به همین جا سوق خواهد داد. اقتصادی که قرار باشد براساس مسیر عدم پذیرش برجام، ادامه تحریم‌های ضدانسانی و عدم مبادلات شفاف بین‌المللی استوار باشد، سرنوشتی جز این نخواهد داشت و گسل اجتماعی و اقتصادی ایجاد شده در کشور را وسیع‌تر خواهد کرد.

متأسفانه پژوهش‌های انجام شده درباره اقتصاد کشور، نتایج هولناک‌تری را به تصویر می‌کشد که با هیچیک از شاخص‌های توسعه، عدالت، شایسته ‌سالاری و رقابت آزاد همخوانی ندارد و در عوض نشان ‌دهنده اتلاف سرمایه و حاکمیت گروههای ذینفع غیر مولد و رانت‌خوار است.

در چنین شرایطی، بدون ایجاد تغییر در سیاستها و برهم زدن معادله منحوس تحریم‌ها، نمی‌توان شاهد تحول مثبتی در جامعه بود و اینکه صرفاً با قربانی کردن یک عامل از زنجیره چرخه معیوب سیاستهای ناکارآمد اقتصادی بتوان اوضاع را تغییر داد، تصور خامی بیش نیست.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین