|
| کد مطلب: ۹۱۶۵۷
لینک کوتاه کپی شد

سخنگوی دولت: دشمن دوهفته پیش گفت تحریم ایران بی اثر بوده/افزایش نرخ ارز،موقتی است

سخنگوی دولت در نشست مسئولین سیاسی بسیج دانشجویی خواهران به پرسش‌های حاضران پاسخ داد.

سخنگوی دولت: دشمن دوهفته پیش گفت تحریم ایران بی اثر بوده/افزایش نرخ ارز،موقتی است
منبع: فارس |

مهمترین قسمتهای سخنان بهادری جهرمی را می خوانید:

* طبیعتاً در طی 43 سال گذشته اشتباهاتی در حکمرانی کشور وجود داشته است ولی صرف نظر از آن باید در نظر بگیریم که ما یک ملت در حال رشد هستیم که دشمن داریم؛ ما در قضاوت عملکردمان باید موانع خارجی و ضعف‌ها و سوءمدیریت درونی را با هم ارزیابی کنیم.

* در دهه ۹۰ تحریم‌های اقتصادی علیه کشور ما شدت گرفت و همزمان با جنگ رسانه‌ای هجمه گسترده‌ای علیه امید و اعتماد مردم ما صورت گرفت ولی در عین حال توان و ظرفیت های رسانه ای کشور به درستی فعال نشد.

* در جنگی که در فضای مجازی صورت گرفت و رهبر انقلاب دستور تشکیل شبکه ملی اطلاعات را دادند، در تمامی دهه نود شبکه ملی اطلاعات کمتر از ۳۰ درصد رشد داشت ولی در طول یک سال و ۳ ماه این دولت، حدود ۳۰ درصد رشد در شبکه ملی اطلاعات داشتیم و پیشرفت این شبکه امروز به 60 درصد رسیده است.

* امروز آمارهای اقتصادی نشان می دهد در طول یک دهه اخیر نه تنها پیشرفت نداشتیم بلکه پسرفت نیز کردیم زیرا رقبای ما هم‌زمان در حال پیشرفت بودند و اگر با خلق پول، تورم ایجاد نمی‌شد، سفره مردم کوچک نمی‌شد.

*دولت مردمی سال گذشته در یک شرایط سخت و مسیر غلط کار را بدست گرفت و در طول یکسال گذشته تلاش کرده است اوضاع را بهبود بخشد و کشور را به سمت مسیر پیشرفت واقعی حرکت دهد.

*همان دشمنی که ۱۰ سال پیش گفته بود تحریم ما فلج کننده است، ۲ هفته پیش اذعان داشت که تحریم‌های‌شان ناکارآمد شده زیرا ما با عملکرد متوازن و توجه به تولید داخل و توجه به ظرفیت‌ها، مسیر رشد اقتصادی و مقابله با تحریم را شروع کردیم.

* تجربه سال های گذشته نشان داده است هروقت کشور در مسیر پیشرفت حرکت کرده آنها تمام قد وارد عمل شده اند تا این حرکت شتابان را متوقف کنند.

*ما ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال را یک ضرورت می‌دانیم و ان‌شاءالله انجام هم خواهیم داد. نکته که آقای بذرپاش در مجلس در این مورد گفتند نیز حرف درستی است، او نگفت که ما ۴ میلیون مسکن نمی‌سازیم بلکه می‌گوید اگر دولت بخواهد صرفاً با منابع دولتی ۴ میلیون مسکن بسازد، در ظرف بودجه نشدنی است لذا دولت باید حاکمیتی این کار را پیش ببرد و نه تصدی‌گرایانه.

ما برای ساخت ۴ میلیون مسکن نباید متصدی صرف باشیم و باید به صورت حاکمیتی و سیاستگذارانه ورود کنیم، یعنی بخشی از این مسکن‌ها را مستقیم دولت بسازد، بخشی از طریق شهرداری‌ها یا توسط خود مردم با اعطای زمین‌ ساخته شود.

* ما حدوداً معادل ۷۰۰ میلیون یورو با روسیه قرارداد صادرات قطعات و محصولات خودرویی بستیم. وقتی بازار کار را برای تولید کننده قطعه افزایش می‌دهیم و از آن طرف خودروسازان را با هم شریک می‌کنیم که به صورت واحد قطعه تولید کنند، زمینه افزایش کیفیت فراهم می‌شود.

* تا زمانی که نتوانیم تورم ۶۰ درصدی در دولت گذشته که در این دولت به ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده و سرعت نرخ رشد سرعت نقدینگی ۴۴ درصدی دولت گذشته که اکنون به ۳۴ درصد رسیده را مهار کامل کنیم، بخشی از سریز اثر تورمی آن در همه بازارها از جمله ارز و خودرو و سکه قابل مشاهده است.

*در حال حاضر بازار کاذبی در حوزه ارز ایجاد شده که موقتی است؛ همان گونه که نا آرامی‌های چند ماه اخیر موقتی بود، این افزایش قیمت ارز نیز به همین دلیل موقتی است و ناشی از این نوع بازارسازی‌ها و فشارهاست.

 

 

 

ارسال نظر

پربازدیدترین