|
| کد مطلب: ۸۸۳۰۳
لینک کوتاه کپی شد

لاهوتی، نماینده پیشین مجلس:

اطلاعات درباره تورم را چه کسی به رئیس جمهور می‌دهد؟

رئیس جمهور و همکارانش در دولت این روزها مدام از کاهش تورم می‌گویند و برخی از رسانه‌ها نیز به خاطر این توفیق و پیروزی جشن گرفته‌اند. این درحالی است که کمر مردم هر روز بیشتر از دیروز زیر بار گرانی و افزایش قیمت خم می‌شود و زندگی برایشان سخت‌تر می‌شود. لذا باید دید که این تعارض در کجاست؟ تورم چطور کم شده که برای مردم ملموس نیست؟

 اطلاعات درباره تورم را چه کسی به رئیس جمهور می‌دهد؟

نامه نیوز نوشت:مهرداد بائوج لاهوتی، کارشناس مسائل اقتصادی و نماینده پیشین مجلس گفت: «نمی‌دانیم این اطلاعات را چه کسی به رئیس جمهور می‌دهد چون هر کارشناسی که نباید به ایشان نظر بدهد و آن را مرجع قرار بدهند. مرجع رسمی درباره تورم مرکز آمار ایران است. نه در شهریور 1400 تورم 60 درصدی بوده و نه آن طور که گفتند در اسفند1400 از تورم 13 واحد که شده است».

وی تاکید کرد: «این دولت و آن دولت ندارد و همه باید کمک کنیم تا مشکلات حل شود اما مرکز رسمی آمار هم مرکز آمار است و نباید اینطور گفت که تورم کاسته شده است».لاهوتی گفت: «نکته دیگر اینکه وقتی به چهار سال دولت قبل اشاره می‌کنند چرا به 4 سال اول دولت روحانی اشاره نمی‌کنند. به هرحال از سال 92 تا 96 طبق آمار تورم 32.1 درصد، 14.8 درصد، 11.3 درصد، 3.6 و 8.1 درصد داشته‌ایم. یعنی در واقعا در سال‌های 95 و 96 ما تورم تک رقمی داشتیم. بنابراین اگر قرار به قضاوت است، باید این را هم قضاوت کرد».

 

این نماینده پیشین مجلس با اشاره به اینکه برای رفع تورم باید آن را ریشه‌یابی کرد، گفت: «در 4 سال اول دولت روحانی تورم رو به کاهش بود و دو سال پیاپی تورم تک رقمی داشتیم که نمی توان آن را منکر شد. دلیلش معادلات سیاسی و بین المللی بود که سبب شد معادلات اقتصادی هم به نحوی پیش برود که وضعیت تورم بهبود یابد. الان هم همین طور است».وی کاهش تورم در چند ماه گذشته را رد کرد و گفت: «هیچ تغییری در تورم ایجاد نشده است و نمی توان گفت که کم شده. تورم همان است و بلکه افزایش یافته باشد ، مردم شرایط سخت‌تری را تحمل می‌کنند».

لاهوتی گفت: «همه اینها درحالی است که رهبری هم گفتند اولا همه باید تلاش کنند با همین تحریم ها تورم را کاهش دهیم. دوما باید مذاکرات را پیش برد تا اگر به نقطه مثبتی برسد، حتما اثرگذار خواهد بود. می دانیم که در این موضوع هم اراده نظام مطرح است و نه رویکرد دولت ها. بالاخره الان فروش نفت، دریافت پول های بلوکه شده در دنیا و ... مسائلی است که در گرو مذاکرات است. اگر این توافق حاصل شود ما می توانیم تا سه میلیون بشکه نفت صادر کنیم، پول های خود را بگیریم و .... ».

وی همچنین گفت» «آقای رئیس جمهور بحث رشد 8 درصد را مطرح کرده اند. برای رسیدن به این رشد با 65 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی انجام شود. این هم به مسائل دیگر گره خورده است. در مجموع اینکه الان وقت متهم کردن هم نیست و باید به هم کمک کنیم تا مشکلات حل شود. زمان به سرعت می گذرد و وقت برای حل مشکلات کم است».

 

 

ارسال نظر

پربازدیدترین