|
| کد مطلب: ۶۹۴۶۰
لینک کوتاه کپی شد

دولت تمایلی برای ارائه گزارش 100 روزه نداشت / رئیسی گفت باید وکیل مدافع افکار عمومی باشید

دولت تمایلی برای ارائه گزارش 100 روزه نداشت / رئیسی گفت باید وکیل مدافع افکار عمومی باشید

علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت امروز سه شنبه در نخستین نشست خبری رسانه‌ای خود، با اشاره به این که صد روز از فعالیت دولت می‌گذرد، گفت: باید ببینیم که دولت چه گام‌هایی را برداشته و چه مطالباتی داشته، لذا بر خود واجب می‌داند دولت گزارش صدروزه عملکرد را داشته باشد.

سخنگوی دولت اضافه کرد: هرچند دولت تمایلی به ارائه گزارش ۱۰۰ روزه نداشت، اما با توجه به مطالبه رسانه‌ها دولت بر خود واجب می‌داند گزارش را اعلام کند و برخی وزارتخانه‌ها از این هفته شروع به ارائه گزارش می‌کنند.

او با بیان اینکه برای ارزیابی مناسب از عملکرد دولت به آغاز صد روز باید برگردیم زمان تحویل دولت و اینکه در چه شرایطی بودیم و الان در چه شرایطی هستیم، گفت: آغاز شهریور مساله و معضل اصلی کشور تامین واکسن کرونا بود. متاسفانه شاهد از دست دادن آمار گسترده از دست دادن جان ۷۰۹ شهروند بودیم که این آمار تلخی زیادی برای شهروندان داشت. علاوه بر این، تلخی نبود دارو‌ها و کالا‌های اساسی، نبود واکسن و صف صنوف و اقشار مختلف برای دسترسی به واکسن و حمایت از حق حیات خود را شاهد بودیم.

بهادری بیان کرد: شرایط طوری بود که مردم در دسترسی به سرم هم در مضیقه بودند. در این مقطع آزادی عمومی کاهش یافت و ممنوعیت تردد شبانه، تعطیلی مغازه‌ها و تلخی فشار مضاعف اقتصادی را داشتیم. قطعی برق در ساعت گرم را داشتیم.

او با بیان اینکه حتما مدیران وقت تلاش خود را انجام دادند، گفت:، اما امروز استرس دسترسی به واکسن را ندارند و واکسن در نزدیکترین زمان در دسترس است. امروز مردم در مقایسه با گذشته به راحتی در مراسم‌ها و مهمانی‌های خانوادگی شرکت می‌کنند و آمار قربانیان از ۷۰۰ نفر به زیر ۱۰۰ نفر کاهش یافته است. اولویت دولت حفظ کرامت مردم است. کالای اساسی در دسترس مردم است و سبد کالا نیز با همت وزیر جهاد کشاورزی در خانه تحویل مردم داده می‌شود.

سخنگوی دولت درباره تامین واکسن مورد نیاز شهروندان گفت: ۱۰۰ میلیون دُز واکسن جدید در این سه ماه تزریق شد که ۴۰ برابر واکسنی است که سه ماه قبل از دولت سیزدهم تزریق شد.

بهادری جهرمی با اشاره به فعالیت‌های دولت در زمینه دیپلماسی گفت: با دیپلماسی فعال خارجی شاهد برگزاری نشست‌های اکو و شانگ‌های بودیم. هم در حوزه دیپلماسی کشور و پیگیری فردی رئیس جمهور مانند واکسن و گاز که اگر قرارداد گاز دو روز قبل امضا نمی‌شد، امسال در فصل سرما مانند معضل برق، معضل و قطعی گاز را داشتیم. دیپلماسی امروز ما فعال و متوازن است و چندین رکورد صادرات در گمرک در این سه ماه و رکورد ترخیص شکسته شد.

سخنگوی دولت گفت: در مساله منطقه‌ای، بحران افغانستان مساله ساده‌ای نبود که دولت با تدبیر با آن مواجه شد و میزبان وزیران خارجه کشور‌های همسایه بود. در این سه ماه ۲۰ سند بین المللی با دیگر کشور‌ها عموما در حوزه اقتصادی امضا شد و بیش از ۱۰۰ ملاقات حضوری یا گفت و گوی تلفنی در این مدت در حد رئیس جمهوری و وزیران را داشتیم. دیپلماسی دولت نه تنها فعال و پویا بلکه نتیجه محور است و پیام دیپلماسی ایران را کشور‌های دیگر هم دریافت کردند.

او در بخش دیگری از نشست خود با نمایندگان رسانه‌ها گفت: بدون شک در حوزه سیاست داخلی امروز مردم دولتمردان را در دسترس و کنار خود می‌بینند و دولتمردان را جزیی از خود می‌دانند. امروز اگر مردم با مشکلی مواجه می‌شوند خیالشان راحت است که مقامات عالی دولتی در کوتاهترین زمان ممکن نه از طریق جلسه ویدئو کنفرانسی و گزارش پشت میزی، بلکه از نزدیک و در صحنه به ارزیابی مسائل می‌پردازند و صحت‌سنجی می‌کنند و مردم مستقیم مطالبات خود را مطرح می‌کنند.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: امروز مردم عالی‌ترین مقام اجرایی کشور پس از رهبری را در کنار خود در همه صحنه‌ها و مشکلات روز می‌بینند. طبیعی است مردم انتظار و پذیرش فاصله گذاشتن وزیران و مقامات اجرایی و استانداران را ندارند. مردم امیدوار و مطالبه گرند، گفت: وقتی رئیس دولت خود در صحنه حاضر می‌شود از بقیه ارکان مطالبه می‌کند که همه جا و در هر صحنه کنارش حاضر باشد.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت با بیان اینکه دیوار بین مردم و دولت شکسته شد، گفت: در ۱۰۰ روز نخست شاهد ۱۰ سفر استانی از سوی رئیس جمهور، بیش از ۲۰۰ سفر استانی از سوی مقامات در حد وزیر و معاون وزیر بوده ایم یعنی به طور میانگین روزانه دو سفر از سوی مقامات و هر ۱۰ روز یک سفر از سوی رئیس جمهور انجام شده است. این حجم از سفر‌ها انجام شد تا تشریفات زاید برداشته شود و دولت در این شرایط سخت اقتصادی خود را مکلف به کار جهادی می‌داند و تشریفات زاید را کنار گذاشته است.

بهادری جهرمی تاکیدکرد: اعتماد مردم به دولت بازگشته و دیوار بلند میان دولت و مردم برداشته شده است.دیگر آمارسازی و گزارش‌سازی‌ها رئیس جمهور را فریب نخواهد داد. چون در صحنه شاهد صحت سنجی آمار است. اعتماد مردم به دولت بازگشته و دیوار بلند میان دولت و مردم برداشته شده است.

بهادری جهرمی با اشاره به فعالیت‌های دولت در زمینه دیپلماسی گفت: کشوری که ورود واکسن آن حتی به مسائل خارجی مانند اجرای FATF یا برجام گره می‌خورد و تصور این بود راه حل بحران ورود واکسن از بیرون مرز‌ها است، اما امروز با دیپلماسی فعال خارجی نه تنها با کمبود واکسن مواجه نیستیم بلکه با انبار‌هایی از واکسن مواجهیم که منتظر تزریق به مردم است. سه ماه گذشته با ورود ارز‌های خارجی، فروش بهتر نفت و دیپلماسی فعال خارجی و بدون استقراض حقوق‌های سه ماه قبل پرداخت شد.

او افزود: در سه ماه گذشته با دیپلماسی فعال دولت خارجی شاهد برگزاری نشست‌های اکو و شانگ‌های بودیم. هم در حوزه دیپلماسی کشور و پیگیری فردی رئیس جمهور مانند واکسن و گاز که اگر قرارداد گاز دو روز قبل امضا نمی‌شد، امسال در فصل سرما مانند معضل برق، معضل و قطعی گاز را داشتیم.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت، دیپلماسی امروز ما فعال و متوازن و نقش همسایه‌ها را پررنگ خواند و گفت: چندین رکورد صادرات در گمرک در این سه ماه و رکورد ترخیص شکسته شد. در مساله منطقه‌ای، بحران افغانستان مساله ساده‌ای نبود که دولت با تدبیر با آن مواجه شد و میزبان وزیران خارجه کشور‌های همسایه بود.

بهادری جهرمی ادامه داد: در این سه ماه ۲۰ سند بین المللی با دیگر کشور‌ها عموما در حوزه اقتصادی امضا شد و بیش از ۱۰۰ ملاقات حضوری یا گفت و گوی تلفنی در این مدت در حد رئیس جمهور و وزرا را داشتیم. دیپلماسی امروز منفعل نیست، دیپلماسی نه تنها فعال و پویا، بلکه نتیجه محور است و پیام دیپلماسی ایران را کشور‌های دیگر هم دریافت کردند.

بهادری جهرمی گفت: امروز پس از ۲۰ ماه از تعطیلی گردشگری، خبر فعال شدن دوباره ورود گردشگران خارجی از ابتدای آبان شاهد بودیم و دوباره روال به مسیر عادی خود کم کم برمی‌گردد. نخست مردم بعد رسانه‌ها و به اعتقاد من بعد دولت در کنار هم جمع شوند و همت کنند گره‌ای نیست که باز نشود. حرکت جهادی در سه ماه گذشته امید و نشاط را به زندگی مردم دارد بازمی‌گرداند. با باز شدن سینماها، ورزشگاه‌ها و مدارس اگر همه دست در دست هم دهیم در کوتاه مدت، همه اهداف قابل وصول خواهد بود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه به زودی اعلام عمومی سند تحول را خواهیم داشت، تاکید کرد: سند تحول دولت در ۳۷ موضوع جدی و محوری کشور که حل این موضوعات حل غالب مسائل و مشکلات مردم است وتدوین این سند مساله ساده‌ای نبود و به اعتقاد کارشناسان یک سال زمان می‌برد. تدوین این سند از ابتدای تشکیل دولت آغاز و در این صد روز آماده شد و نسخه تحول دولت آماده است.

بهادری جهرمی گفت: در نخستین جلسه هیات دولت، اولین خواسته‌ام فعال سازی مجدد حیاط دولت بود. به رئیس‌جمهور گفتم که سخنگوی دولت پل ارتباطی بین دولت و رسانه‌ها نیست بلکه پل ارتباطی میان دولت؛ رسانه‌ها و افکار عمومی هم خواهد بود و سخنگوی دولت، نماینده و سخنگوی افکار عمومی است. رئیسی هم به بنده گفتند شما باید وکیل مدافع افکار عمومی باشید.

ارسال نظر

پربازدیدترین