|
| کد مطلب: ۹۵۰۹۴
لینک کوتاه کپی شد

واکنش ناصر کنعانی به استفاده از نام جعلی برای خلیج فارس از سوی مسؤولان عراقی

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (پنجشنبه) ششم بهمن ماه اقدام مسؤولان رسمی عراق در استفاده از نامی ساختگی برای خلیج فارس را مغایر با اصل حسن همجواری و مناسبات دوستانه دو کشور خواند و خواستار تصحیح این روند شد.

واکنش ناصر کنعانی به استفاده از نام جعلی برای خلیج فارس از سوی مسؤولان عراقی
منبع: ایرنا |

سخنگوی وزارت امور خارجه استفاده از نام جعلی برای خلیج فارس از سوی مسؤولان عراق را مغایر با اصل حسن همجواری و مناسبات دوستانه دو کشور خواند و گفت: برای جلب دوستی دیگران نباید از سرمایه غنی همبستگی تاریخی کشورهای منطقه هزینه کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (پنجشنبه) ششم بهمن ماه اقدام مسؤولان رسمی عراق در استفاده از نامی ساختگی برای خلیج  فارس را مغایر با اصل حسن همجواری و مناسبات دوستانه دو کشور خواند و خواستار تصحیح این روند شد.

چندی پیش برگزاری جام کشورهای عربی به میزبانی عراق در شهر بصره آن هم با نامی جعلی به جای خلیج فارس با واکنش تند در ایران مواجه شد و در همین خصوص نیز فدراسیون فوتبال ایران بیانیه‌ای در این خصوص صادر کرد. در این بیانیه آمده بود: روشن است که خلیج فارس، نامی اصیل و تاریخی است که از سالیان دور و به صورت مستمر در همه زبان‌ها و ادبیات جهانی استفاده شده‌ و در اطلس‌های دربردارنده نقشه‌های کهن و نقشه‌های تاریخی هم به صورت کامل با این عنوان از آن یاد شده است. بر این اساس، سوابق متقن و استوار اسناد مربوطه جهت تصحیح روندهای ناصواب خلاف عرف بین المللی در سال های آتی، توسط فدراسیون فوتبال ایران به فیفا ارسال خواهد شد.

اخیرا نیز محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق در مصاحبه‌ای باز هم همان نام جعلی را به زبان آورد. از سوی دیگر برخی رسانه‌ها دیروز از استفاده از نام جعلی برای خلیج فارس توسط «فالح فیاض» رئیس الحشدالشعبی هنگام سخنرانی در مراسم تجلیل از تیم ملی عراق برای قهرمانی در جام کشورهای عربی خبر دادند.

 * اعتراض سفارت ایران و ارسال یادداشت رسمی از سوی اداره کل حقوقی وزارت خارجه

در همین خصوص ناصر کنعانی با بیان اینکه سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد پیش‌تر به این اقدام اعتراض کرده، گفت: اداره کل حقوقی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز با ارسال یادداشت رسمی، این اقدام عراق را غیر قابل قبول دانسته و‌ خواستار احترام عراق به نام‌های بین‌المللی شده است.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه انتظار می‌رود مقامات مسؤول عراق در به کارگیری نام صحیح برای این پهنه آبی که مورد تأکید سازمان ملل متحد قرار دارد، توجه لازم را معمول دارند، تصریح کرد: نام خلیج فارس طی هزاران سال در اسناد، نقشه‌ها، سفرنامه‌ها و متون کهن به همین نام بوده و خلق کلمات بی اساس، این واقعیت را تغییر نمی‌دهد.

کنعانی همچنین تأکید کرد: برای جلب دوستی دیگران نباید از سرمایه غنی همبستگی تاریخی کشورهای منطقه هزینه کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ۲۷ دی ماه و در پاسخ به سؤالی در خصوص استفاده برخی نهادها و مقامات عراقی از جمله نخست وزیر این کشور از عنوان جعلی برای خلیج فارس نیز گفته بود: نام خلیج فارس برای این پهنه آبی یک واقعیت تاریخی، همیشگی، مستند و انکارناپذیر است و تکرار نام ساختگی، حقیقت را تغییر نمی‌دهد و مشروعیتی برای آن پدید نمی‌آورد. 

سخنگوی وزارت خارجه دوشنبه ۱۹ دی ماه نیز در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره استفاده از عبارت جعلی به جای خلیج فارس توسط عراق گفته بود: دستگاه دیپلماسی در این زمینه واکنش نشان داده حتی پیش از اینکه این موضوع در فضای رسانه‌ای ما در داخل مطرح شود و جمهوری اسلامی ایران و دستگاه دیپلماسی بلافاصله در این زمینه به صورت رسمی واکنش نشان داده است. خلیج فارس، خلیج فارس است و چیزی در این رابطه در قالب فوتبال یا اظهارات و اقدامات مسؤولان دولت‌های خارجی و یا غیر مسؤولان، این واقعیت مسلم و غیرقابل انکار تاریخی را به هیچ عنوان تغییر نخواهد داد. بعد از مطلع شدن، اعتراض خود را رسما به دولت عراق در این رابطه ابلاغ کردیم و این موضوع را مورد تأکید قرار خواهیم داد. 

از سوی دیگ، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز روز چهارشنبه ۲۱ دی ماه در این باره گفته بود: آقای سودانی نخست وزیر عراق در مطلبی که در فضای مجازی به تازگی منتشر شد، این مسئله را اصلاح کردند. ما با وجود اینکه با عراق روابطی راهبردی، برادرانه و عمیق داریم، اما نسبت به این موضوع به صراحت اعتراض خود را اعلام کردیم و سفیر عراق را به وزارت خارجه فرا خواندیم و حساسیت ملت بزرگ ایران را نسبت به به کارگیری واژه دقیق و کامل خلیج فارس به طرف عراقی منعکس کردیم.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین