|
| کد مطلب: ۹۴۶۶۶
لینک کوتاه کپی شد

کنعانی: مذاکره مستقیم دوجانبه‌ای با دولت آمریکا نداریم

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه تبادل پیام‌ها بین ایران و آمریکا ادامه دارد، تصریح کرد: مذاکره مستقیم دوجانبه‌ای با دولت آمریکا نداریم.

کنعانی: مذاکره مستقیم دوجانبه‌ای با دولت آمریکا نداریم

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) سوم بهمن ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره بدقولی مکرر مقامات کره جنوبی در پرداخت بدهی به ایران و اظهارات ضد ایرانی رئیس جمهور این کشور و شکایت ایران در مجامع بین‌المللی برای استیفای حقوق ملت بیان کرد: مطالبات مالی ایران از کره جنوبی حق قانونی ملت ایران است. موضوع این مطالبات و ضرورت پرداخت آن مرتبط با هیچ موضوع و پرونده دیگری نیست و دولت کره متعهد و مسؤول است که در چارچوب مناسبات دوجانبه حقوق قانونی ملت ایران را بدون هیچگونه قید و شرطی پرداخت کند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: مذاکرات با دولت کره در کانال‌ها و سطوح مختلف انجام شد و همچنان ادامه دارد. متاسفانه همکاری دولت کره در این ارتباط رضایت بخش نبوده و متاسفانه حتی در موارد غیر تحریمی هم که دولت کره می‌توانست در آن زمینه‌ها اقدام کند و بخشی از مطالبات ایران را پرداخت کند اقدام شایسته و لازم را انجام نداده است.

کنعانی ادامه داد: البته کمک جزیی در پرداخت بخشی از التزامات مالی مربوط به حق عضویت ایران در سازمان ملل کرده است و از محل همان منابع پرداخت کرده است. همکاری دولت کره شایسته نبوده و انتظارات ایران به صورت جدی باقی است و انتظار داریم و این انتظار دولت و ملت ایران است که دولت کره جنوبی در این ارتباط به مسؤولیت‌های قانونی و تعهدات شناخته شده خود عمل کند. ایران متناسب با روند همکاری دولت کره جنوبی در این ارتباط از شیوه‌های متناسب و لازم در روند کار استفاده خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره گام‌های جدید ایران برای پیشبرد مذاکرات رفع تحریم‌ها و خبر منتشر شده درباره گفت‌وگوی ایروانی و رابرت مالی بیان کرد: توضیحات وزیر خارجه جدیدترین اظهارنظر رسمی وزارت خارجه در عالیترین سطح بود و گمان می‌کنم کافی باشد.

وی تأکید کرد: تبادل پیام‌ها از کانال‌های مختلف ادامه دارد و به قوت خودش باقی هست. موضوع هسته ای صرفا موضوع ایران نیست. همانطور که سخنگوی اتحادیه اروپا اعلام کرده بورل در این ارتباط در تعامل با طرف‌های ذیربط از جمله با طرف ایرانی و طرف آمریکایی هست و از این چارچوب تبادل پیام‌ها و دیدگاه‌ها ادامه دارد و از طریق چارچوب‌های ارتباطی دیگری که در سطوح مختلف در کانال‌های دیپلماتیک وجود دارد.

کنعانی افزود: عدم برگزاری جلسات رسمی مذاکرات به معنای عدم تبادل پیام و دیدگاه نیست. در این زمینه مواضع و دیدگاه‌های ایران روشن است. موضوع هسته‌ای موضوعی است که اگر منافع ایران در آن است حتما منافع طرف‌های دیگر هم از جمله دولت آمریکا و از جمله اعضای اروپایی برجام در آن است و به نظر می‌رسد همه طرف‌ها نسبت به این موضوع اهتمام دارند. روند پیگیری موضوع هسته ای و رفع تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه علیه ایران در چارچوب‌های دیپلماتیک مورد اهتمام ایران است. طرف‌های دیگر در مواضع نشان دادند که نسبت به اصل برجام اهتمام دارند و تا الان نسبت به حفظ آن تأکید داشتند باید ببینیم تا چه میزازن با اقدام عملی اعضای غربی برجام در حفظ توافق و ازسرگیری اجرای آن روبرو خواهیم بود و همکاری سازنده آنها را خواهیم دید.

وی با اشاره به توضیح نمایندگی ایران در سازمان ملل درباره عدم دیدار ایروانی و مالی گفت: مذاکره مستقیم دوجانبه‌ای با دولت آمریکا نداریم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی بیان کرد: دولت آمریکا سابقه طولانی بیش از ۴۰ ساله به اندازه عمر انقلاب اسلامی ایران از سیاست‌های غلط، غیرسازنده و مخرب در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران داشته است.در طول سنوات طولانی گذشته در این زمینه اقدامات دولت آمریکا متعدد و متنوع بوده و در حوزه‌های مختلف شاهد این رفتارهای خصمانه دولت آمریکا علیه ایران بودیم و از این ناحیه هم خسارات متعددی بر دولت و ملت ایران وارد شد. ماهیت رفتار آمریکا نسبت به ملت و دولت ایران خصمانه است. دولت آمریکا در حوزه تحریم‌ها مرتکب نقض فاحش حقوق بشر شده و این تحریم‌ها مصادیق جنایت علیه بشریت است و اینها در پرونده رفتار دولت آمریکا علیه ایران ثبت و ضبط شده است. این به دولت آمریکا برمی‌گردد که تا چه زمانی این رفتار را اصلاح کرده و مایل باشد شرایط حاکم بر روابط دوجانبه در ریل دیگری قرار بگیرد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره خروج ایران از معاهده NPT نیز عنوان کرد: آنچه مربوط به موضوع تحریم سپاه است اقدامی که پارلمان اروپا انجام داد و تصویب قطعنامه در خصوص موضوعات مرتبط با ایران بود از جمله درخواست از شورای اروپا برای قرار دادن سپاه در فهرست تروریستی. هر چند قطعنامه پارلمان اروپا غیرالزام آور است و یک قطعنامه توصیه‌ای به شورای اروپاست ولی طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران در این زمینه این اقدام را یک اقدام غیرمسؤولانه و غیرمنطقی می‌داند و آن را محکوم کرده و کاملا مردود می‌شمارد.

کنعانی افزود: ایران اقدامات قابل توجهی را انجام داده هم در گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه با بورل و هشدارهای لازم به مقام عالی اروپایی داده شد. گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان با همتای سوئدی و رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا در همین رابطه صورت گرفت و نسبت به عواقب و پیامدهای غیرقابل پیش بینی هرگونه اقدام و رفتار محاسبه نشده اتحادیه اروپایی هشدار جدی داده شد.

وی گفت: در مجاری دیپلماتیک دیگر هم در تهران و برخی نمایندگی‌های سیاسی ایران هشدارهای لازم با جدیت به طرف‌های اروپایی داده شده و طبیعتا این تلاش‌ها ادامه می‌یابد. تروریستی قلمداد کردن یک نهاد حاکمیتی در یک کشور هیچ مبنایی در حقوق بین‌الملل ندارد از منظر حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد مغایر مبانی حقوقی شناخته شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نهاد حاکمیتی برآمده از قانون اساسی جمهوری اسلامی است و بر مبنای منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل تحریم آن نقض صریح منشور است. سپاه نیروی بزرگ دفاع از امنیت ملی و تمامیت ارضی و نیروی حمایت کننده ملت ایران است که از زمان تاسیس این نهاد بزرگ نظام با صلابت، جان فشانی و ایثارگری از امنیت ملی، امنیت مرزها و امنیت ملت ایران حفاظت کرده و در حوزه تامین امنیت منطقه‌ای اقدامات سپاه بسیار بزرگ بوده و در شمار خدمات بزرگ سپاه به کشورها و ملت‌های منطقه است و حتی خود اروپا مدیون مبارزه تعیین کننده سپاه در کشورهای منطقه در سوریه و عراق علیه جریان سیاه تروریستی داعشی و تکفیری است.

وی گفت: هرگونه تعرض به سپاه از هر نوعی باشد تعرض به امنیت ملی ایران است و نتایج آن حتما متوجه تعرض کننده خواهد بود و در این هیچ شکی نیست و نخواهد بود. البته سپاه نیروی بسیار بزرگ و قدرتمندی است و کسی نمی‌تواند این قدرت و توانمندی را نادیده بگیرد اما اقدام ناشیانه اتحادیه اروپا همانند این است که اتحادیه اروپا مایل است دست یک نیروی بزرگ ضد تروریست ر اببندد و محدود کند و در مقابل دست تروریست ها را باز بگذارد. دولتمردان عاقل اروپایی غیر از دولتمردان نورسیده و احساسی که متاسفانه در برخی از کشورهای اروپایی در مناصب عالی قدرت و حکومت هستند حتما می‌دانند اما مایلیم از این تریبون به افکار عمومی اروپا بگوییم که اگر امنیتی در اروپا هست که قبلا مورد حمله تروریستی داعش قرار گرفته و تلفاتی متوجه ملت‌های اروپایی شده، امنیت کنونی مدیون مبارزه تعیین کننده سپاه علیه نیروهای تروریستی است. نقش برجسته سپاه در کمک به تامین امنیت در سوریه و عراق و اضمحلال خلافت داعش نادیده گرفتنی نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: اروپا حتما می‌داند که جمهوری اسلامی ایران در مقابل اقدامات محاسبه نشده و نسنجیده کشورهای اروپایی دست بسته نیست و ایران از توان و ارداده لازم برای برخورد متقابل در این زمینه برخوردار است. برای مناسبات دوجانبه هزینه بیش از این تولید نکند. حتما مقامات اروپایی مطلعند مجلس پیش نویس مصوبه دو فوریتی خود را آماده کرده و نسبت به اقدام نسنجیده اتحادیه اروپا اقدام قانونی انجام خواهد داد و بهتر است اتحادیه به پای خود شلیک نکند.

وی تأکید کرد: جواب ما حتما متناسب با رفتار اروپاست. در مقابل تعامل، تعامل و در مقابل تقابل، تقابل خواهیم کرد و متناسب با نوع اقدام آنها اقدام جدی و پشیمان کننده انجام خواهیم داد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا بیان کرد: تبادل زندانیان یکی از موضوعات مورد توجه جدی ایران است که با مذاکرات با واسطه با آمریکا مورد توجه و نظر ما بوده است و به این موضوع از دریچه انسانی نگاه می‌کنیم و ایران به صورت جدی مایل است که اقدام لازم صورت بگیرد که زندانیان ایرانی در بند زندان‌های دولت آمریکا که به بهانه‌ها و اتهامات واهی از جمله دور زدن تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران مورد دستگیری و زندانی شدن قرار گرفتند هر چه سریع‌تر آزاد و به خانواده‌های خود برگردند. با دولت آمریکا توافقاتی داشتیم و دولت آمریکا در یک بازه زمانی به رغم توافق اولیه موضوع تبادل زندانیان را به روند مذاکرات رفع تحریم‌ها و برجام گره زد. ایران آمادگی دارد تبادل پیام‌ها از سوی دولت‌هایی که دنبال نقش آفرینی هستند صورت گرفته است و ما از زاویه نگرش انسانی آمادگی داریم و امیدواریم دولت آمریکا مسؤولانه عمل کرده و شاهد آزادی زندانیان باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات گروسی مدیرکل آژانس و ابراز تمایل برای سفر به تهران عنوان کرد: گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مقام مسؤول برای اظهارنظر در خصوص موضوع مذاکرات هسته ای و رفع تحریم‌ها نیست. در رابطه با همکاری‌های ایران با آژانس، ایران کما فی السابق به همکاری و تعامل سازنده با آژانس در چارچوب حقوقی که ناشی از عضویت و همکاری است و تعهدات پایبند بوده و خواهد بود و به همکاری‌ها ادامه می‌دهد. کانال‌های ارتباطی ایران با مدیرکل آژانس ادامه دارد و برای انجام سفر ایشان به تهران و هیأت آژانس مبتنی بر روند گفت‌وگوها و با توجه به ماهیت فنی قضیه هر زمان زمینه سفر انجام شود این سفر انجام خواهد شد.

وی گفت: از طریق نمایندگی ایران در وین گفت‌وگوها و انتقال پیام ها هست. از منظر افق همکاری و تبادل گفت‌وگو و احتمالا میزبانی از هیأت مشکلی در ایران وجود ندارد باید ببینیم روند گفت‌وگوهای فنی به کجا خواهد رسید.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسش دیگری درباره گشت ارشاد و پلیس امنیت اخلاقی و اظهارنظرات متعدد در این زمینه اظهار داشت: در ارتباط با موضوعات داخلی جهات ذیربط داخلی ایران اظهارنظر خواهند کرد. آن چیزی که مقامات مسؤول در این رابطه مطرح می‌کنند ملاک است و به لحاظ این جایگاه بنده مایل هستم در این زمینه ورودی نداشته باشم. موضوعی است که مرتبط با موضوعات داخلی جمهوری اسلامی ایران و دستگاه‌های داخلی است که در این رابطه اظهارنظر کنند. پاسخ‌های آن دستگاه‌ها مرجعیت خواهد داشت.

ارسال نظر

پربازدیدترین