|
| کد مطلب: ۹۳۶۰۹
لینک کوتاه کپی شد

امیرعبداللهیان: از اغتشاشات عبور کردیم/ عربستان هنوز آمادگی لازم را ندارد

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ما از نیت و اراده لازم برای عادی‌سازی روابط با عربستان برخوردار هستیم، گفت: البته فکر می‌کنیم که طرف سعودی هنوز از آمادگی لازم برای بازگشت روابط دو کشور به حالت طبیعی و عادی برخوردار نیست.

امیرعبداللهیان: از اغتشاشات عبور کردیم/ عربستان هنوز آمادگی لازم را ندارد
منبع: ایسنا |

حسین امیرعبداللهیان جمعه شب در سفر خود به لبنان در یک نشست مطبوعاتی با حضور خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با روابط ایران و عربستان تصریح کرد:

ما تاکنون پنج دور گفت‌وگوی مهم با عربستان در بغداد داشته‌ایم و در اجلاس بغداد ۲ در اردن نیز گفت‌وگوی کوتاهی با وزیر خارجه عربستان داشتم و بین دو طرف این اتفاق نظر وجود داشت که گفت و گوها بین دو کشور ادامه پیدا کند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه آمادگی داریم که روابط تهران و ریاض به حالت طبیعی بازگردد، خاطر نشان کرد: در گام اول باید سرکنسولگری دو کشور در جده و مشهد بازگشایی شود تا تسهیلات لازم کنسولی به اتباع دو کشور جهت سفر و دیگر مسائل کنسولی ارائه شود.

وی با بیان اینکه فکر می‌کنم که طرف سعودی هنوز از آمادگی لازم برای بازگشت روابط دو کشور به حالت طبیعی و عادی خود برخوردار نیست افزود: ما از نیت و اراده لازم برای عادی سازی روابط با عربستان برخورداریم و اگر جدیت به معنای واقعی در طرف سعودی مشاهده شود، بازگشت روابط دو کشور به حالت طبیعی قابل تحقق است.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: تاکنون گفت‌وگوهای دو کشور در بغداد رو به جلو بوده است.

همکاری های ایران و لبنان در موضوع سوخت

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این نشست مطبوعاتی در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با همکاری های دو کشور ایران و لبنان در موضوع سوخت خاطرنشان کرد: در سفر قبلی به لبنان با مقامات این کشور در ارتباط با این موضوع گفت‌وگو و آمادگی خود را برای ارائه کمک به لبنان در این زمینه اعلام کردیم؛ در همین چارچوب هیئت فنی از لبنان به تهران آمد و جزئیات توافق صورت گرفته بین دو کشور در این زمینه مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه ما همچنان آمادگی داریم که در حوزه انرژی به حمایت خود از لبنان از دو جهت ادامه دهیم، تصریح کرد: جهت اول کمک به تأمین سوخت در لبنان از مسیر توافق بین دو کشور و مسیر دوم انعقاد قرارداد با دولت لبنان برای ایجاد نیروگاه برق در بیروت و جنوب لبنان است.

امیرعبدالهیان خاطرنشان کرد: طرف لبنانی هر زمان که آمادگی خود را برای همکاری های دو کشور در حوزه انرژی اعلام کند، ما آماده ارسال سوخت به لبنان هستیم.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین