|
| کد مطلب: ۹۲۳۷۹
لینک کوتاه کپی شد

سخنگوی وزارت خارجه: درباره جمع‌بندی مذاکرات، توپ در زمین غربی‌هاست

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در چارچوب گفت وگوهایی که بین حاشیه ‌وزرای خارجه ایران و مصر ، گفت و گوها مثبت و توام با علاقه بود که گفت و گوهایی که در سطوح دو جانبه اخیرا و در موضوعات کنسولی میان دو کشور داشتیم و توافق برای ادامه گفت وگوها برای حل و فصل کنسولی میان دو کشور وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه: درباره جمع‌بندی مذاکرات، توپ در زمین غربی‌هاست

ناصر کنعانی در نشست خبری روز دوشنبه - ۱۲ دی - با اصحاب رسانه در مورد آخرین وضعیت گفت و گو ها میان ایران و مصر با بیان این که وزیر امور خارجه در حاشیه اجلاس بغداد ۲ در اردن گفت‌وگوی کوتاهی با آقای عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر انجام داده است، گفت: گفت‌وگوهای صورت گرفته، مثبت و توام با علاقه بود.

وی با بیان اینکه گفت و گوهایی در سطوح دوجانبه و نیز در خصوص موضوعات کنسولی مشترک انجام شده است، اظهار داشت: توافق برای ادامه گفتگو ها در زمینه حل و فصل موضوعات کنسولی مشترک میان دو کشور وجود دارد رابطه و گفتگوی دوجانبه میان دو کشور مطلع هستید که از طریق دفاتر حفاظت منافع دو کشور در تهران و قاهره همواره برقرار بود دو طرف اساساً مشکلی برای گفتگو دیدار تبادل نظر دوجانبه با هم ندارند

کنعانی تاکید کرد: رابطه و گفت وگو میان دو کشور از طریق حافظ منافع دو کشور وجود دارد و مشکلی برای روابط وجود ندارد و نخست وزیر عراق اعلام آمادگی کرده است برای گفت وگوها میان ایران و مصر و ایران از هرگونه تحرک مثبت میان ایران و مصر استقبال می‌کند و ابتکارات لازم را انجام می‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد : ایران از ابتکاراتی که به تقریب دیدگاه‌های مشترک میانه ایران و کشورهای دیگر منطقه و شکل‌گیری فضای جدیدی در مناسبات فضای مثبت جدیدی در مورد مناسبات دوجانبه ایران و مصر باشد، استقبال می کند و به هرگونه ابتکار عملی واکنش مثبت نشان می دهد.

درباره جمع‌بندی مذاکرات، توپ در زمین غربی‌هاست

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین وضعیت مذاکرات لغو تحریم ها گفت: در حاشیه کنفرانس بغداد۲ ملاقات‌هایی میان نمایندگان عالی‌رتبه ایران و اتحادیه اروپا برگزار شد. مذاکرات وین یکی از موضوعاتی بود که مورد مذاکره قرار گرفت. این اتفاق‌نظر وجود داشت که باید مذاکرات را با هدف فعال‌سازی و جمع‌بندی مذاکرات ادامه دهیم و تبادل پیام در سطوح مختلف ادامه دارد.

کنعانی با بیان اینکه تبادل پیام ها کماکان در سطوح مختلف ادامه دارد، تاکید کرد: ایران برای جمع‌بندی مذاکرات وین بر اساس پیش‌نویس بسته مذاکراتی که نتیجه ماه‌های مذاکرات سخت و فشرده است و با رعایت خطوط قرمز خود آمادگی کامل دارد اما این آمادگی دائمی نیست و اکنون توپ در زمین طرف غربی است.

وی ادامه داد: به طرف‌های مقابل توصیه می کنیم با پرهیز از سیاسی کاری و اتخاذ رویکردی سازنده و واقع‌بینانه تصمیمات سیاسی لازم را برای اعمال توافق بگیرند؛ تاکید می‌کنیم اگر طرف های غربی تصور می‌کنند می‌توانند با فشارهای سیاسی و فضاسازی روانی و تبلیغی امتیازات بیشتری را در مذاکرات رفع تحریم ها کسب کنند سخت در اشتباه هستند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: بارها گفته‌ایم توافقی تامین منافع ملت ایران برای ما یک اصل غیر قابل قبول است و بر همین اساس تاکنون عمل شده و خواهد شد.

ایران از همکاری برای صلح و مقابله با یکجانبه گرایی استقبال می کند

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پیشنهاد سفیر روسیه برای مقابله با سه کشور اروپایی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر نگاه اصولی و سازنده خود در همکاری های جمعی با موضوع امنیت و صلح با همه طرف هایی که به طور صادقانه ، جدی و عملی آمادگی همکاری دارند، همکاری می کند و از هرگونه تلاش و ابتکار در این مسیر استقبال می کند.

کنعانی همکاری در زمینه صلح و مقابله با یکجانبه گرایی در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی را از سیاست های جمهوری اسلامی ایران برشمرد و گفت: ما از هر ساز و کار مشترک مبتنی بر مصالح و منافع جمعی بین‌المللی به تامین امنیت برای بشریت استقبال می کنیم و صاحب ایده طرح و ابتکار هستیم که پیش از این نیز در مجموعه سازمان ملل متحد مطرح شده و به تصویب رسیده است.

وی با بیان اینکه ایران در چهارچوب‌ همکاری های منطقه ای نیز تاکنون ابتکارات خوبی داشته است ، افزود: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران بر همکاری‌های منطقه‌ای بهترین چوب برای تامین صلح و امنیت مشترک است و در این زمینه آمادگی خود را برای گفتگو و تبادل نظر با همه طرف هایی که در همین چارچوب تلاش دارند اعلام می‌کند.

مواضع ایران در خصوص افغانستان مصلحانه است

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص ممنوعیت تحصیل زنان در افغانستان و کمک ایران در این خصوص گفت: دیدگاه های ایران در ارتباط با افغانستان به صورت مستمر در سطوح مختلف بیان شده است و اظهارات آقای کاظمی قمی هم در مورد افغانستان کافی بود.

کنعانی تاکید کرد: کمک به تحکیم صلح و ثبات در افغانستان و کمک به تشکیل دولت فراگیر در این کشور جزو سیاست های اصولی ما است و در مورد حضور دانشجویان موضع خود را در این خصوص اعلام کردیم و تاکید می کنیم در خصوص افغانستان مواضع ما مصلحانه برای کمک به مردم این کشور است و به دلیل همسایگی و مرزهای میان دو کشور هر اتفاقی که داخل افغانستان بیفتد ایران از آن موضوع متاثر می شود.

وی با اشاره به پیوندهای تاریخی و فرهنگی میان دو ملت ایران و افغانستان اظهار داشت: تحکیم صلح و ثبات در افغانستان بر امتداد مصالح و منافع جمهوری اسلامی ایران است و تحولات منفی در این کشور منجر به شکل‌گیری شرایط نامطلوب و نامساعد در این کشور شود، وضعیت ایران را متاثر می کند.

کنعانی افزود: ایران کمک به تقویت ثبات در افغانستان و منافع ملت افغانستان و تشکیل یک دولت فراگیر در این کشور را در راستای منافع مشترک دو کشور می بیند و تلاش می کند آوارگان افغان که به دلیل شرایط نامطلوب در آن کشور در ایران به سر می برند، با وجود اینکه از کمترین کمک ها از مجامع بین المللی برخوردار است، خدمت رسانی می کند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد نشست وزرای ترکیه و سوریه و روسیه در مورد تحولات سوریه و دعوت نکردن از ایران گفت: ایران همواره راه حل مسئله سوریه را سیاسی می داند و کشورهای روسیه، سوریه و ترکیه به نقش تعیین کننده ایران در مبارزه با تروریسم در سوریه و حمایت از مردم و دولت این کشور مطلع هستند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات وزیر خارجه آلمان مبنی بر اینکه نیازی به برجام نمی دانیم، گفت: در این مورد اظهار نظر کردم.

وی همچنین درباره استرداد مجرمان و اظهار داشت: الان نمی‌توانم پاسخ دقیقی در این ارتباط ارایه دهم؛ موضوع ارتباط استرداد مجرمین موضوع حقوقی و قضایی میان کشورها است که در چارچوب‌های دوجانبه و بر اساس حسن نیت انجام می شود بنابراین موضوع حتما در ارتباط با هر کشوری می‌تواند شرایط خاص خود را داشته باشد.

رژیم صهیونیستی به وضعیت بی ثبات و متزلزل خود توجه کند

سخنگوی وزارت امور خارجه استفاده از عبارات تهدید آمیز علیه جمهوری اسلامی ایران را بخشی از عملیات سیاسی و روانی این رژیم جهت فرافکنی و انحراف اذهان از وضعیت متزلزل و بی‌ثبات و شکننده داخلی آنان دانست و اظهار داشت: این رژیم بهتر است به وضعیت شکننده دولت تا تازه تشکیل شده و به وضعیت بی ثبات متزلزل و به هم ریخته و اقتصادی و امنیتی سرزمین های داخلی اراضی اشغالی در فلسطین توجه کنند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به هرگونه اقدام متجاوزانه این رژیم به طور جدی پاسخ داده و پاسخ های محکم دریافت کرده است، گفت: اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در منطقه سابقه طولانی دارد بنیاد و اساس این رژیم مبتنی بر تجاوز جنایت علیه دیگران است و مبتنی بر علیه جنایت علیه ملت فلسطین است متاسفانه چون اقداماتی در سایه حمایت بی قید و شرط و تمام عیار هم دولت آمریکا و تعداد مشخص و روشن کنیم هم دولت های اروپایی صورت گرفته است و همچنان صورت می گیرد.

کنعانی با اشاره به قطعنامه اخیر مصوب در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خصوص اخذ نظر مشورتی از دیوان بین‌المللی دادگستری در خصوص اشغالگری این رژیم در اراضی اشغالی سرزمین های ۱۹۶۷ میلادی گفت: از کل کشورهای عربی و کشورهای اسلامی و حتی کشورهایی که تحولات اخیر یا گذشته اقدام به عادی‌سازی رابطه رسمی سیاسی به این قطعنامه رای مثبت داده اند کشورهای اروپایی دو قسمت شده اند، بخشی از آنها به این قطعنامه رای دادند و نیمی دیگر رای ممتنع دادند و حتی یک کشور اروپایی حاضر به حمایت از این قطعنامه نشد.

وی با بیان اینکه از نگاه قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد اراضی متعلق به فلسطینی‌هاست، اظهار داشت: موضع جمهوری اسلامی ایران این است که کل اراضی فلسطین اعم از اراضی اشغالی ۱۹۴۸ و ۱۹۶۷ تمام متعلق به فلسطینیان است اما حداقل اروپایی ها از محتوای قطعنامه های شورای امنیت اطلاع دارند؛ چگونه می شود در ارتباط با اخذ نظر مشورتی از دیوان دادگستری حتی به این قطعنامه که اتفاق مبتنی بر قطعنامه های مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد است که نفاق آنها را نشان می هد.

کنعانی افزود: دولت‌های اروپایی هم در جرم اشغال و اشغالگری و هم در جرم جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین شریک است و اقدامات رژیم صهیونیستی رفتارهای جنایتکارانه توسعه طلبانه جنایت روزمره علیه فلسطینیان مگر تحت حمایت ای که رژیم آمریکا و برخی رژیم‌های اروپایی صورت نمی گیرد.

وی ادامه داد: کل کشورهای عربی و حتی کشورهایی که در تحولات اخیر اقدام به عادی سازی روابط با این رژیم کردند به این قطعنامه رای مثبت دادند اما برخی از کشورها به دو دسته تقسیم شدند که برخی منفی و برخی ممتنع.

ایران بخشی از جنگ در اوکراین نیست

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در مورد ادعای اوکراین مبنی بر ارسال سلاح از سوی ایران گفت: ما در مورد تحولات اوکراین بارها دیدگاه خود را مطرح کردیم و ایران بخشی از جنگ در اوکراین نیست و اتهام زنی بی اساس علیه ایران کمکی به این موضوع نمی کند؛ ما به مقامات اوکراینی این موضوع را گفته ایم و تبادل نظری هم صورت گرفت و نه اوکراین و نه کشورهای دیگر که علیه ایران اتهام می زنند ، نتوانستند شواهدی بر این ادعا پیدا کنند.

کنعانی اظهار داشت:‌ همکاری‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر مصالح و منافع مشترک با رعایت قوانین و مقررات بین‌المللی انجام می‌شود؛ سابقه این همکاری ها اساساً به پیش از آغاز جنگ اوکراین بر می گردد بنابراین به مقامات اکراینی توصیه می‌کنیم از اتهام‌زنی بی اساس و واهی علیه ایران دست بردارم و راهکارهای مناسب جهت حل و فصل بحران توجه کنند.

عمان با رویکرد توأم با حسن نیت، همواره طرف مشورت با جمهوری اسلامی ایران بوده است

وی در پاسخ به سوالی در مورد ابتکارات عمان گفت: سفر وزیر خارجه به عمان در چارچوب گفت وگوها دو کشور و تبادل منطقه ای صورت گرفت و گفت وگوهای مفید و دو جانبه ای بود.دو کشور دارای نگاه سیاسی مشترک به حل بحران یمن هستند و وزیر خارجه کشورمان را پیام و دعوت رییس جمهور کشورمان را تقدیم سلطان عمان کرد.

کنعانی با بیان اینکه ایران و عمان موضوعات مختلفی دارند، اظهار داشت: در این سفر ابتکارات خود را بیان کردند و تبادل و گفت‌وگوها میان دو کشور انجام شد.

وی خاطر نشان کرد: گفتگوهای میان دو کشور همواره مفید و سازنده در حوزه دوجانبه و موضوعات مورد اهتمام منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه در ارتباط با عمان بوده که مشخصات کشور دارای نگاه سیاسی مشترک و ابتکارات مشترکی برای کمک به حل و فصل بحران در کشور یمن هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه دو کشور ایران و عمان موضوعات مشترک زیادی برای گفتگو و تبادل نظر در حوزه های مورد علاقه دارند، اظهار داشت: عمان با رویکرد توام با حسن نیتی که برای نقش آفرینی مثبت در برخی از موضوعات مرتبط با جمهوری اسلامی ایران دارد، همواره طرف مشورت و گفتگو با جمهوری اسلامی ایران بوده است و هم در این ارتباط ابتکارات خود را بیان کرده اند و هم شنونده دیدگاه‌های جمهوری اسلامی بوده اند.

کنعانی در مورد مذاکرات ایران و عربستان گفت: در این ارتباط اتفاق جدیدی نیفتاده است؛ در مجموع فضای موجود مثبت است و می‌توان امیدوار بود که بر اساس گفت وگوهای ادواری گذشته در بغداد و همچنین گفت‌گوهای مثبت و توام با حسن نیت کوتاهی که میان وزرای خارجه ایران و عربستان در حاشیه اجلاس بغداد ۲ در امان صورت گرفت، در آینده شاهد برگزاری دور جدیدی از گفت و گوها میان دو کشور باشیم.

دو یادداشت درباره هواپیمای اوکراینی دریافت شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد آخرین وضعیت پرونده حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی نیز گفت: لازم می دانم یک بار دیگه به بازماندگان این حادثه دلخراش تسلیت بگویم و با آنها همدردی کنم. وزارت خارجه ایران دو یادداشت را از طریق وزارت خارجه اوکراین به نمایندگی از چهار کشور اوکراین، کانادا، سوئد و انگلیس دریافت کرده و وزارت خارجه در حال بررسی این موضوع است.

وی خاطر نشان کرد: ایران همواره بر انجام مذاکرات و رایزنی با هدف رسیدگی مناسب به مسئله هواپیمای اوکراینی تاکید کرده و متناسب با تعهدات بین‌المللی خود و همچنین قوانین و مقررات داخلی خود اقدامات گسترده‌ای را از جوانب فنی حقوقی و قضایی و بین المللی انجام داده است. سازمان قضایی نیروهای مسلح به عنوان نهاد قانونی رسیدگی کننده ابعاد کیفری موضوع را پیگیری کرده و تاکنون جلسات متعدد دادگاه نظامی در این ارتباط برگزار شده است.

کنعانی تاکید کرد:‌ جمهوری اسلامی ایران هرگونه سوءاستفاده سیاسی از موضوع سانحه دلخراش هواپیمای اوکراینی را محکوم می‌کند و به دولت های مزبور توصیه می‌کند از اغراض سیاسی در این خصوص پرهیز کنند؛ این موضوع در دست بررسی است و قرار بود در این ارتباط دیدگاه های تکمیلی اشاره شود.

پیگیری دارایی های بلوکه شده ایران در سایر کشورها هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره بلوکه شدن پول‌های ایران در بانک‌های سوئیس گفت: دارایی های جمهوری اسلامی ایران در جاهایی که امکان بهره‌برداری و دسترسی وجود دارد حتما در حال استفاده و بهره‌برداری است. در ارتباط با سرمایه‌های متنوعی از جمهوری اسلامی ایران اعم از سرمایه‌های نقدی یا اشیا و سایر سرمایه‌های منقول و غیرمنقول که در دیگر کشورها وجود دارد و احیانا کشورهای دارنده اینها از قرار دادن آن در اختیار جمهوری اسلامی ایران اجتناب می‌کنند، ایران در پیگیری تملک ثروت‌های ملی از هیچ اقدامی خودداری و پرهیز نمی‌کند و نخواهد کرد و حتما در این زمینه‌ها اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

کنعانی اضافه کرد: در ارتباط با سایر سرمایه‌های شناخته شده و بلوکه شده ایران در برخی کشورها که در سال‌های اخیر به بهانه واهی تحریم‌های آمریکا از استرداد و در اختیار قرار دادن آن در اختیار جمهوری اسلامی ایران خودداری کرده‌اند، جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت‌های قانونی، دیپلماتیک و حقوقی در حال پیگیری این سرمایه‌ها است و در این زمینه توفیق‌های خوبی درخصوص بخشی از سرمایه‌ها و دارایی های جمهوری اسلامی داشته است که مورد مشخص آن استرداد اموال و دارایی‌های بلوکه شده جمهوری اسلامی ایران در انگلستان بود که به رغم سال‌ها استنکاف دولت انگلستان از اعاده این سرمایه نهایت مجبور شد با پیگیری‌های حقوقی و قانونی ایران، تمامی این سرمایه و سود ناشی از آن را به جمهوری اسلامی ایران بازپرداخت کند بنابراین جمهوری اسلامی در این این ارتباط کوتاهی نکرده و نخواهد کرد.

محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به فرودگاه دمشق

وی در پاسخ به سوالی در مورد حمله رژیم صهیونیستی به فرودگاه دمشق گفت: این خبر را ساعتی پیش دریافت کردم و در استمرار سیاست تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی مطلع شدیم که فرودگاه دمشق مورد اصالت این رژیم قرار گرفته است که محکوم است و باید سازمان ملل و سایر نهادها این تجاوزات را محکوم کنند.

پیگیری پرونده شهادت سردار سلیمانی تا حصول نتیجه ادامه دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد دخالت اتباع چهار کشور در دست داشتن ترور شهید سلیمانی گفت: در این مورد آقای کدخدایی به عنوان مسئول پرونده ترور شهید سلیمانی و همراهانشان توضیحاتی کاملی و مفیدی را ارایه داده اند.

کنعانی افزود: اقدامات جمهوری اسلامی ایران و مشخصات دستگاه دیپلماسی با استفاده از ظرفیت همه دستگاه‌ها از جمله قوه قضاییه با جدیت در سطوح داخلی، منطقه ای (با کمک دولت عراق) و بین المللی ادامه دارد و بنابراین اقدامات جمهوری اسلامی ایران اقدامات مستمری است که در زمان مقتضی کمیته ویژه نیز اطلاعات مفصل‌تر و دقیق‌تری را ارایه خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ما موضوع اقدام دولت آمریکا در ارتباط با ترور سردار سلیمانی را اقدام تروریستی سازمان یافته دولت آمریکا تلقی می کنیم؛ دولت آمریکا و رئیس جمهور سابق این کشور مسئولیت خود را در این ارتباط و فرمان خود را در این ارتباط به طور رسمی اعلام کرده و این مسئولیت را پذیرفته است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران اقدام دولت آمریکا را تروریستی و نقض منشور سازمان ملل متحد و نقض قوانین و مقررات عرفی و آمرانه بین المللی تلقی می‌کند بنابراین مسئولیت دولت آمریکا رئیس‌جمهور وقت این کشور و تک‌تک مقامات و مسئولین که در این ارتباط نقش مستقیم و غیرمستقیم داشته اند مشخص است ایران برای پیگیری موضوع و برای اینکه اشخاص و شخصیت های دارای نقش در این ارتباط را به پای میزبانان مذاکره نشانده آنها را پاسخگو کنند و آنها را به سزای عمل خودشان برسانند تردیدی ندارد تعللی نخواهد کرد.

کنعانی ادامه داد: در همین جلسه توضیح داده ام در این ارتباط اقدامات مختلف در سطح داخلی دو جانبه با دولت عراق و بین المللی انجام می شود جمهوری اسلامی ایران از همه ساز و کارهای مشروع و قانونی و شناخته شده برای به محاکمه کشاندن مجرمین در این رابطه استفاده می کند و در این زمینه اقدامات خود را تکمیل می‌کند و ادامه خواهد داد.

وی افزود: ما حتماً از ساز و کارهای مشروع و قانونی و شناخته شده استفاده خواهیم کرد و به نظر می‌آید به اندازه کافی در این زمینه ظرفیت قانونی و مشروع وجود دارد و جمهوری اسلامی ایران از این ظرفیت‌ها استفاده خواهد کرد و دولت آمریکا باید پاسخگوی مسئولیت قانونی و بین المللی خود در ارتباط با این جنایت فراسرزمینی و اقدام تروریستی سازمان یافته خود باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ابتدای این نشست به سالروز شهادت سردار سلیمانی اشاره کرد و گفت: سردار شهید سلیمانی و ابو مهدی المهندس قهرمان مبارزه با تروریسم و چهره مقاومت بودند که توسط حمله تروریستی آمریکا در خاک بغداد به شهادت رسیدند.

وی نام و خاطره شهدای این روز را که در اقدام تروریستی دولتمردان آمریکایی به شهادت رسیدند، گرامی داشت و اظهار داشت: شهدای ایرانی این اقدام تروریستی دولت آمریکا علاوه بر سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی شامل شهید حسین پورجعفری، هادی طارمی شهرود مظفری‌نیا و وحید زمانی نیا بودند و شهدای عراقی این عملیات نیز شهید محمد رضا الجباری، محمد الشیبانی و حیدر علی نام سهتند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

پربازدیدترین