|
| کد مطلب: ۹۱۵۴۱
لینک کوتاه کپی شد

افشای تماس‌های محرمانه میان نتانیاهو و بن سلمان

مطبوعات رژیم صهیونیستی اعلام کردند، نخست وزیر مکلف این رژیم از زمان پیروزی در انتخابات پارلمانی اخیر به منظور دستیابی به توافق عادی سازی روابط با عربستان تماس‌های محرمانه‌ای با ولیعهد این کشور و رئیس جمهوری آمریکا برقرار کرده است.

افشای تماس‌های محرمانه میان نتانیاهو و بن سلمان

ایسنا به نقل از روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت: محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان که آماده مذاکره است، شروطی را تعیین کرد که شامل حل و فصل روابط با دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و لغو ممنوعیت فروش تسلیحات پیشرفته به عربستان سعودی به طور کلی و هواپیما‌های اف-۳۵ به طور خاص است که این شرط ممکن است دشوار و شاید غیر ممکن باشد.

به نوشته این روزنامه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر مکلف رژیم صهیونیستی به هیچ گونه پیشرفتی در حل و فصل مناقشه اسرائیل و فلسطین متعهد نشده، اما تأکید کرده است که کرانه باختری را در دوره نخست‌وزیری خود الحاق نخواهد کرد.

او در این زمینه از روش مناخیم بگین، ششمین نخست وزیر رژیم صهیونیستی الهام می‌گیرد که مذاکرات محرمانه‌ای با مصر در مراکش میان موشه دایان، وزیر خارجه خود و حسن تهامی، مشاور سادات را شروع کرد؛ مذاکراتی که زمینه را برای سفر سادات به قدس فراهم کرد.

یدیعوت آحارونوت نوشت، امارات پس از دریافت چراغ سبز از عربستان به توافقنامه‌های ابراهیمی پیوست و اگر ریاض چراغ سبز نشان نمی‌داد این توافق‌ها صورت نمی‌گرفت. این روزنامه در ادامه نوشت، پس از گذشت دو سال و سه ماه از امضای این توافق‌ها سعودی‌ها متوجه شدند که کشور‌های امضا کننده به هیچ عنوان متضرر نشده‌اند و بلکه این تجربه موفقیت آمیز بوده و امکان رفتن به مرحله بعد نیز وجود دارد.

روزنامه مذکور نوشت، این جزئیات را به نقل از سه منبع مختلف فاش کرده است. براساس این گزارش، شروط آغاز روابط دو طرف دشوار است و امکان دست‌یابی به یک توافق زیاد نیست؛ اما عربستان توجه ویژه‌ای نشان داده و به نظر می‌رسد بن سلمان واقعا آماده مذاکره است.

یدیعوت نوشت، زیرساخت این مذاکرات فراهم است چرا که اسرائیل و عربستان یک همکاری راهبردی را علیه جبهه ضد ایرانی ادامه می‌دهند و در این رابطه چتر اطمینان خاطر دهنده به کل فرماندهی مرکزی آمریکاست که دفتر آن در قطر قرار دارد.

فرماندهی مرکزی آمریکا میان کشور‌های حاشیه خلیج فارس و رژیم صهیونیستی هماهنگی انجام می‌دهد، اما به گفته منابع آمریکایی دو طرف مدت طولانی است که وارد تماس‌های مستقیم شده اند و هر دو از نتایج راضی هستند.

این روزنامه نوشت که احتمالا عربستان در قالب توافق عادی سازی روابط جایگاهی در مسجدالاقصی به دست آورد؛ مساله‌ای که به تیرگی روابط میان رژیم صهیونیستی و اردن منجر خواهد شد.

یدیعوت آحارونوت در پایان نوشت، نتانیاهو تلاش خواهد کرد از اقدامات رژیم صهیونیستی در مورد تغییر ماهیت مسجدالاقصی ممانعت کند مگر آنکه بتسلئیل اسموتریچ، رئیس حزب صهیونیسم دینی و ایتامار بن گویر، رئیس حزب قدرت یهود دست به این کار بزنند.

پیشتر نخست وزیر مکلف رژیم صهیونیستی عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و ریاض را یکی از اهداف اصلی دیپلماتیک خود در صورت پیروزی در انتخابات اخیر پارلمان اعلام کرده بود.

در این خصوص نتانیاهو گفته بود: اگر موافقت عربستان نبود امکان نداشت که بتوانیم با کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس توافقنامه‌های ابراهیم را امضا کنیم. پس می‌توانیم بگوییم که عربستان در مسیر عادی‌سازی گام بر می‌دارد.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین