|
| کد مطلب: ۹۰۲۲۵
لینک کوتاه کپی شد

سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست خبری؛

ایران پاسخ رفتارهای مداخله‌گرایانه اروپا را خواهد داد

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن درخواست اروپا مبنی بر پرهیز از رفتارهای مداخله گرایانه، تاکید کرد: ایران در صورت ادامه رفتارهای مداخله گرایانه اروپا واکنش متقابل و متناسب نشان خواهد داد، این موضوع در مورد تمام کشورهای اروپایی صدق می‌کند.

ایران پاسخ رفتارهای مداخله‌گرایانه اروپا را خواهد داد

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران با تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی، درباره اظهارات بورل گفت: واکنش‌های زیادی داشته و به اندازه کافی پاسخ شنیده شده است و در اروپا اظهاراتش تعجب بسیاری را برانگیخته است.

ادبیات اروپا؛ از تروریسم خوب و بد تا اغتشاش خوب و بد

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات مقامات فرانسوی و رئیس جمهور این کشور درباره تحولات داخلی ایران بیان کرد: قبلا در ادبیات اروپا و در موضع عملکرد و رفتار تعداد قابل توجهی از کشورهای اروپایی شاهد تقسیم بندی تروریسم به خوب و بد بودیم. در شرایط جدید تقسیم بندی جدیدی در ادبیات سیاسی و رفتار سیاسی غرب شاهدیم و آن اغتشاش به خوب و بد است و اگر در ایران صورت بگیرد خوب است و نباید مسئولان ایران و امنیت و نظم اقدامی کنند ولی اگر در اروپا شکل بگیرد بد است و مسئولان امنیتی این کشورها حق دارند برخورد کنند و اعتصاب کارگری را با شدت عمل پایان ببخشند. قضاوت بر عهده کسانی است که اینها را دنبال می‌کنند و می‌بینند غرب رفتار و گفتار دوگانه‌ای دارند.

وعده واکنش متناسب و متقابل ایران به رفتارهای مداخله جویانه اروپا

کنعانی در پاسخ به سؤالی اظهار داشت: در تماس های مختلف تلفنی بین وزیر خارجه ایران با همتایان اروپایی و بورل مواضع ایران را بیان کردیم. ما طرف‌های اروپایی را دعوت به عقلانیت می‌کنیم و به شعارهای خودشان پایبند باشند. آنها در ارتباط با ایران صحبت می‌کنند، کشوری که هم مقتدر است و هم کشوری است که مسئولیت پذیر است و نقش تعیین کننده در ثبات و امنیت منطقه ایفا کرده و می‌کند. همواره رفتار مسئولانه در قبال مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی داشته است. در صورت رفتار عقلانی از سوی کشورهای اروپایی می‌تواند مهمترین شریک برای ایجاد صلح و ثبات باشد. آنها را از اتخاذ رفتارهای غیرمعقول و مداخله جویانه پرهیز می‌کنیم. گفته شده که چنانچه طرف اروپایی آماده تعامل باشد ایران آماده تعامل است ولی در صورت اتخاذ رفتاهاری گزینشی و سیاست‌های دوگانه، ایران واکنش متناسب و متقابل صورت خواهد داد این در ارتباط با تک تک این کشورها خواهد بود و هم در خصوص اتحادیه اروپا.

وی تصریح کرد: ایران متناسب با تصمیم و اقدام آنها تصمیم می گیرد و اقدام می‌کند امیدواریم اتحادیه اروپا رفتار و سیاست معقول نسبت به ایران داشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی خاطرنشان کرد: آنهایی که در آن سوی مرز تجمع می‌کنند گویا در رفتار خشونت طلبانه با برخی از رفتار خشونت طلبان در این طرف همسو و همخوانی دارند. مسئولیت کشورهای پذیرنده چه خواهد شد؟ این مسئولیت آن کشورهاست که هم باید تامین امنیت کنند و هم با کسانی که به این اماکن تعرض می‌کنند برخورد کنند. برخورد با این افراد که در خاک آن کشورهاست از مسئولیت قانونی آن کشورهاست و انتظار داریم برخورد جدی با آنها داشته باشند.

ارسال نظر

پربازدیدترین