|
| کد مطلب: ۸۹۹۴۲
لینک کوتاه کپی شد

پوتین در دیدار با رئیسی: همه تلاش خود را برای عضویت ایران در شانگهای بکار بستیم

روسای جمهوری روسیه و ایران در حاشیه نشست سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند در حال مذاکره هستند و علاوه بر روابط دوجانبه، درباره مسائل مهم بین‌المللی و منطقه‌ای، از جمله اوضاع سوریه، افغانستان و مسائل امنیتی در منطقه قفقاز جنوبی تبادل نظر می‌کنند.

پوتین در دیدار با رئیسی: همه تلاش خود را برای عضویت ایران در شانگهای بکار بستیم

تسنیم نوشت: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، با "ابراهیم رئیسی" رئیس جمهوری ایران نشست کاری برگزار کرد.

نشست سران سازمان همکاری شانگهای در تاریخ 15 تا 16 سپتامبر - امروز و فردا در سمرقند (در جمهوری ازبکستان) در حال برگزاری است.

ولادیمیر پوتین در دیدار با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران یادآور شد که کشورهای غربی «ارباب حرف خود» هستند: می‌خواهند - می‌دهند و اگر بخواهند - می‌گیرند.

رئیس جمهوری روسیه این مسئله را در تایید سخنان همتای ایرانی خود، مبنی بر ناتوانی آمریکا در مذاکره و ناتوانی اتحادیه اروپا در عمل به وعده‌هایش مطرح کرد.

پوتین همچنین گفت: بر اساس توافقاتی که داشتیم، روسیه همه تلاش خود را به کار برد تا ایران عضویت کامل خود در شانگهای را بدست آورد.

وی افزود: شرکای ما نیز در این سازمان از نامزدی ایران حمایت کردند.

ابراهیم رئیسی نیز در این دیدار از حمایت طرف روسی در عضویت کامل تهران در سازمان همکاری شانگهای تشکر کرد. رئیس جمهوری ایران گفت: «از شما به خاطر حمایت از عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای سپاسگزارم.»

رئیسی تاکید کرد که تهران و مسکو روابطی راهبردی دارند.

وی گفت: "ما در خصوص توسعه روابط دوجانبه جدی هستیم - روابط ما عادی نیست، بلکه ماهیت استراتژیک دارد. همکاری‌ها می تواند در حوزه‌های سیاسی، تجاری و اقتصادی و همچنین فضایی و هوایی توسعه بیشتری یابد."

رئیس جمهوری ایران تاکید کرد که تأثیر بخش قابل توجهی از محدودیت‌ها تحریم‌های آمریکا علیه روسیه و ایران، در سایه همکاری دو کشور خنثی می‌شود.

ولادیمیر پوتین نیز یادآور شد که کار بر روی یک توافقنامه بزرگ جدید بین روسیه و ایران در مراحل پایانی خود است. وی تاکید کرد: این سند انتقال روابط دو کشور به سطح مشارکت راهبردی را نشان می‌دهد.

پیش از این، امروز پنجشنبه، ایران یادداشت مربوط به تعهدات خویش به سازمان همکاری شانگهای را امضا کرد و بدین ترتیب، راه برای عضویت تمام و کمال این کشور در این سازمان هموار شد.

پیش‌بینی می‌شود که در جریان دیدار روسای جمهوری روسیه و ایران، رهبران دو کشور، علاوه بر گفت‌وگو درباره مسائل مهم در عرصه روابط دوجانبه، در خصوص موضوعات مهم بین‌المللی و منطقه‌ای، از جمله حل و فصل مشکلات در سوریه، اوضاع افغانستان و مسائل امنیتی در منطقه قفقاز جنوبی تبادل نظر کنند.

یکی از موضوعات مورد بحث، وضعیت کنونی پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود. همانطور که پیش از این "یوری اوشاکوف" مشاور رئیس جمهوری روسیه در امور بین‌الملل، در آستانه سفر پوتین به سمرقند یادآوری کرده بود، روسیه خواستار احیای کامل و بدون قید و شرط این توافقنامه مهم بین‌المللی در همان پیکربندی است که در سال 2015 مورد تصویب قرار گرفت و به تلاش‌های دیپلماتیک خود در این زمینه ادامه خواهد داد.

پوتین در ماه جولای برای شرکت در نشست سران کشورهای ضامن "روند آستانه" در سوریه به تهران سفر کرده بود. روسای جمهوری دو کشور در آن زمان با یکدیگر توافق کردند که روابط روسیه و ایران با سرعت خوبی در حال توسعه است و این روابط گسترش هم خواهد یافت. پوتین همچنین از تقویت همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران در زمینه مسائل امنیتی بین المللی، از جمله مشارکت قابل توجه دو کشور در حل و فصل مشکلات در سوریه خبر داده بود.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین