|
| کد مطلب: ۸۹۸۹۲
لینک کوتاه کپی شد

اعلام آمادگی ایران برای ادامه همکاری سازنده با آژانس

سخنگوی وزارت امور خارجه به سه کشور اروپایی عضو برجام توصیه کرد که مسیر سازنده را در پیش بگیرند و افزود:‌ ایران آمادگی دارد در مسیر زدودن تصاویر ساختگی و غیرواقعی در خصوص فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای خود با آژانس همکاری کند.

اعلام آمادگی ایران برای ادامه همکاری سازنده با آژانس

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه) ۲‍۱ شهریور ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره نیاز اروپا به انرژی و صدور بیانیه سه کشور اروپایی و پاسخ ایران بیان کرد: این‌که اروپا چرا به رغم نیاز به انرژی و نیاز مردمشان به شرایط بهتر مایل نیستند از ظرفیت‌های انرژی ایران برای تامین بخشی از نیاز مردمشان استفاده کنند باید از دولتمردان اروپایی پرسید.

وی افزود: ایران به طور طبیعی به عنوان بازیگر مهم و برجسته در حوزه بازار بزرگ انرژی این توانمندی را دارد بخشی از نیاز بازار انرژی را تامین کند.

سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: این اقدام سه کشور اروپایی نادرست و نسنجیده در یک زمان نادرست بود و ناشی از محاسبات نادرست طرف اروپایی بود. ایران در روند مذاکرات جاری همه تلاش خودش را به خرج داد که مبتکرانه و سازنده عمل کرده و مسیر را به سمت انجام توافق باز کند. توافق یک مسیر دو طرفه است و انتظار این بود طرف‌های مذاکره در این مسیر سازنده عمل کنند.

وی گفت: آنچه مطرح می‌کنند مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ایران، اثبات شده که ماهیت فعالیت هسته‌ای ایران، صلح آمیز است. جمع بندی سال ۲۰۱۵ میلادی و سال امضای توافق و بعد از آن گزارش‌های مکرری که آژانس داد همگی دال بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران بود. در باب امور پادمانی، ایران به همان اندازه که حامی ثابت قدم خلع سلاح هسته‌ای بود و هست، به همان میزان هم نسبت به عدم اشاعه متعهد و پایبند است و از اجرای غیرتبعیض آمیز و بی طرفانه نظام پادمان‌ها توسط آژانس تأکید دارد. همواره تأکید کرده و می‌کنیم آژانس به وظایف خود به صورت حرفه‌ای و فارغ از فشار طرف‌های ثالث به خصوص درباره اتهامات بی اساسی که از سوی یک رژیم غیرپایبند و غیر عضو در نظام جامع پادمان‌ها ارائه شده، اجتناب کند. جای تاسف دارد که صادرکنندگان سه گانه این بیانیه به جای پاسخ مثبت به اقدامات سازنده ایران در مسیر دستیابی به توافق و به جای تشکر و قدردانی از نقش سازنده ایران در همکاری با آژانس، متاسفانه تحت تاثیر و فشارپذیری از سوی رژیمی قرار گرفتند که عضو هیچکدام از نظام‌های جامع پادمانی آژانس نیست و متاسفانه در مسیر یک رویکرد غیرسازنده قرار گرفتند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: توصیه ما به شرکای اروپایی روند گفت‌وگوهای وین این است که مسیر سازنده را در پیش بگیرند و خطای گذشته را جبران کنند و در یک مسیر سازنده و متکامل تلاش کنند که مسیر برای توافق باز شود.

کنعانی تصریح کرد: ایران آمادگی خود را برای ادامه همکاری سازنده با آژانس اعلام کرده و می‌کند و آمادگی دارد در مسیر زدودن تصاویر ساختگی و غیرواقعی در خصوص فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای خود با آژانس همکاری کند. تأکید می‌کنیم که همکاری با آژانس هم در مسیر حقوق است و هم در مسیر تکالیف. ایران همانطور که تکالیفی دارد حقوقی هم دارد.

ارسال نظر

پربازدیدترین