|
| کد مطلب: ۸۸۸۱۶
لینک کوتاه کپی شد

عمان و قطر به دنبال واسطه‌گری هستند؟

دو کشور عمان و قطر به دنبال این هستند که میان ایران و آمریکا میانجیگری کنند، از سوی دیگر به نظر می‌رسد، ایران از شروط خود قدری عقب‌نشینی کرده بر اساس اخباری که از گوشه و کنار منتشر می‌شود.

 عمان و قطر به دنبال واسطه‌گری هستند؟

فرار و نوشت: علی بیگدلی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به سفر ابراهیم رئیسی به عمان اظهار داشت: با توجه به سفر اخیر امیر و وزیر امور خارجه قطر به ایران و اظهار نظر آن‌ها در اروپا مبنی بر اینکه مقامات ارشد ایران موافقت خود را با احیای برجام اعلام کرده‌اند، این موضوع نشان می‌دهد، گفتگو‌هایی که واسطه‌های برجامی در حال انجام آن هستند، می‌تواند سرنوشت برجام را دگرگون سازد.

وی افزود: دو کشور عمان و قطر به دنبال این هستند که میان ایران و آمریکا میانجیگری کنند، از سوی دیگر به نظر می‌رسد، ایران از شروط خود قدری عقب‌نشینی کرده بر اساس اخباری که از گوشه و کنار منتشر می‌شود، مصداق این موضوع سخنان امیر قطر درباره‌ای برجام است، هرچند که در ایران این صحبت‌ها تکذیب شد، اما به نظر می‌رسد این مباحث امید‌ها برای احیای برجام را زنده کرده است.

بیگدلی گفت: از سویی احتمال اینکه ایران و آمریکا بر سر موضوع سپاه به توافق دست پیدا کنند، بسیار زیاد است، زیرا این مسئله، اختلاف اصلی برای احیای برجام در حال حاضر قلمداد می‌شود، بنابراین انتظار اینکه در روز‌های آینده یخ مذاکرت آب شود و ما اخبار جدیدی مبنی بر از سرگیری مذاکرات بشنویم بسیار زیاد است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به اینکه سفر رئیسی به عمان برای دومین بار انجام می‌شود، به نوعی این سفر ضرورت نداشته و تنها دلیلی که می‌توان برای آن در نظر گرفت، وضعیت برجام است، این گونه به نظر می‌رسد که اگر سفر امیر قطر به ایران و تور اروپایی او بدون نتیجه بود، به طور قطع رئیسی به عمان نمی‌رفت، همچنین ممکن است، موضوع زندانیان آمریکایی نیز بین دو طرف حل و فصل شده باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: با توجه به اینکه وضعیت برجام به اراده سیاسی دوطرف بستگی دارد، به نظر می‌رسد باید در آینده نزدیک منتظر تعیین تکلیف پرونده هسته‌ای و گفتگو‌های وین بود، این در حالی است که ایران و آمریکا به عنوان اعضای اصلی برجام به احیای توافق هسته‌ای نیازمند هستند، اما دلایل هر کدام برای این موضوع متفاوت است.

ارسال نظر

پربازدیدترین