|
| کد مطلب: ۷۷۸۸۳
لینک کوتاه کپی شد

نوام چامسکی: اروپایی‌ها حاضر نیستند به خاطر برجام خشم آمریکا را تحمل کنند

نظریه پرداز و زبانشناس برجسته آمریکایی به تازگی در مصاحبه‌ای در قیاس رویکردهای جهانی چین با کشورهای اروپایی همراه آمریکا در مسائلی مانند برجام گفت، چین هرگز مثل اروپا عمل نمی‌کند.

نوام چامسکی: اروپایی‌ها حاضر نیستند به خاطر برجام خشم آمریکا را تحمل کنند

به گزارش آیند، «نوام چامسکی» در مصاحبه‌ با وبگاه آمریکایی «تروث اوت» گفت، چین، هماننداروپا نیست. کشورهای اروپایی ممکن است زمانی که ایالات متحده تصمیم می‌گیرد توافق مشترک با ایران (برجام) را از بین ببرد و تحریم های شدیدی را برای مجازات ایران به دلیل لغو توافق اعمال کند، عصبانی شوند. آنها حتی ممکن است اعلام کنند که راه‌هایی را برای اجتناب از تحریم‌های مرگبار ایالات متحده ایجاد خواهند کرد. اما در نهایت، آن‌ها بدون هیچ برنامه‌ای مسیر خود را می‌روند و حاضر نیستند خشم پدر خوانده یا اقدامات تنبیهی او مانند اخراج از نظام مالی بین‌المللی که توسط واشنگتن کنترل می‌شود را متحمل شوند. چین در بسیاری موارد دیگر نیز همینطور است.

چامسکی در زمینه تحولات جاری افغانستان و نقش چین در این کشور گفت، اگر افغانستان بتواند از تحریم های ایالات متحده جان سالم به در ببرد، احتمالاً در مسیر سازمان همکاری شانگهای مستقر در چین قرار می گیرد و به روسیه، هند، پاکستان، ایران و کشورهای آسیای میانه می پیوندد. چین ممکن است بتواند اقتصاد افغانستان را از صادرات موارد مخدر، در زمان تحت کنترل ایالات متحده ، به سمت بهره برداری از منابع معدنی قابل توجه خود، به نفع چین تغییر دهد. علیرغم تلاش‌های شدید ایالات متحده برای جلوگیری از چنین نفوذ اقتصادی این کشور به آسیای جنوب شرقی، آفریقا، خاورمیانه و حتی به حیاط خلوت واشنگتن در آمریکای لاتین گسترش می‌یابد.

چین بارها در زمینه برجام خواستار لغو تحریم‌های یکجانبه و غیر قانونی آمریکا علیه ایران شده است.

یک دیپلمات ارشد چینی چندی قبل در مصاحبه با یکی از رسانه‌های این کشور برنقش سازنده پکن در امور مهم و حساس جهان در برهه کنونی از جمله موضوع هسته‌ای ایران و شکست سلطه آمریکا به ویژه با خروج از افغانستان اشاره کرد.

«لی یوچنگ» معاون وزارت خارجه چین در مصاحبه با شبکه خبری «سی جی تی ان» گفت، ما نقش منحصر بفرد و سازنده‌ای را در موضوعات مهم مانند افغانستان، موضوع هسته‌ای ایران و موضوع هسته‌ای در شبه جزیره کره ایفا می‌کنیم تا از صلح و ثبات منطقه‌ای محافظت کنیم.

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین نیز جمعه گذشته در نشست خبری ، در واکنش به اعلام تاریخ دور جدید مذاکرات در وین گفت، چین از دور هشتم مذاکرات در وین در خصوص ازسرگیری پایبندی به برجام استقبال می‌کند.

منبع: فارس

ارسال نظر

پربازدیدترین