|
| کد مطلب: ۷۶۸۷۳
لینک کوتاه کپی شد

امیرعبداللهیان: عربستان از پیشنهادات ایران استقبال کرده است

امیرعبداللهیان: عربستان از پیشنهادات ایران استقبال کرده است

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد : مواضع برخی از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه را در مذاکرات وین سازنده ندیدیم.

حسین امیر عبداللهیان عصر روز پنچ شنبه در جریان نشست مطبوعاتی مشترک با فواد حسین وزیر خارجه عراق که از روز گذشته برای دیدار با مقامات ایران به تهران سفر کرده است در پاسخ به سوالی در ارتباط با مذاکرات وین و ارزیابی ایران از مذاکراتی که تاکنون انجام شده است، افزود: در دوره اخیر مذاکرات وین ما توانستیم بعد از دو مرحله گفت‌وگو به یک سند و دستور کار واحد برسیم و این یک پیشرفت مهم بود.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان ادامه داد:‌ در جریان این مذاکرات ما در مجموع موضع برخی از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه را سازنده نمی‌بینیم و انتظار داریم که طرف فرانسوی در نقش سازنده در این مذاکرات متمرکز شود و کمک کند که در این مرحله از مذاکرات آنچه را که مربوط به حقوق ایران است محقق شود و در این زمینه متمرکز باشد.

وزیر خارجه کشورمان همچنین با بیان اینکه در این دور از مذاکرات سه کشور اروپایی هیچ ابتکار جدیدی از خود نشان ندادند و ما در یک مذاکره سخت و پرچالش با سه کشور اروپایی و به موازات آن با گروه ۱+۴ موفق شدیم که نظرات ایران را در درفت و پیش‌نویسی که در دور بعدی مذاکرات مورد بحث قرار می‌گیرد به تأیید شفاهی همه طرف‌ها برسانیم.

امیرعبداللهیان با اشاره به نقش بورل و مورا به عنوان هماهنگ‌کننده برگزاری این مذاکرات گفت: نقش اتحادیه اروپا و مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا را در این مسیر نقش مثبتی می‌بینیم.

وی با بیان اینکه طرف آمریکایی نیز به صورت نانوشته بعضا برخی پیام‌ها را به داخل جلسات می‌فرستد و پیام‌ها و پاسخ‌های لازم را دریافت می‌کند،‌ گفت:‌ ما به صراحت اعلام می‌کنیم که با حسن نیت و جدیت و با نگاه رسیدن به یک توافق خوب مذاکرات جاری در وین را دنبال می‌کنیم و طرف‌های مقابل نیز باید با چنین رویکردی وارد این مذاکرات شوند.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: طرف‌های ما از جمله اروپایی‌ها تردید نکنند که اگر بخواهند یک امتیاز بدهند و ۱۰ امتیاز از ما بگیرند ما زیر بار این موضوع نمی‌رویم.

وی با بیان اینکه طرف های مقابل باید به تعهداتشان به صورت کامل در چارچوب کامل عمل کنند تا ایران از منافع برجام برخوردار شود به مصاحبه برخی از مقامات اروپایی و آمریکایی با رسانه‌ها در ارتباط با فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت: آن‌ها ادعاهایی را در ارتباط با این فعالیت‌های صلح آمیز مطرح می‌کنند و اگر می‌خواهند نگرانی‌هایشان در مورد فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران برطرف شود باید تمامی تحریم‌های برجامی را برطرف کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه ایران با منطق و با جدیت مذاکرات را برای رسیدن به یک توافق خوب دنبال می‌کند، افزود: در اینجا لازم است از مواضع منطقی و حمایت همه جانبه طرف‌های چینی و روسی در میز مذاکرات تشکر و قدردانی کنم.

امیرعبداللهیان در ادامه این نشست مطبوعاتی در پاسخ به سوال دیگری در مورد مذاکرات ایران و عربستان و نقشی که عراق تاکنون در برگزاری این مذاکرات ایفا کرده است، گفت:‌ در مورد روابط ایران و عربستان و مسائل مرتبط با آن مجموعه‌ای از نکات مثبت و منفی وجود دارد. ما همچنان منتظر این هستیم که پاسخ قانع‌کننده‌ای از طرف مقامات سعودی بشنویم که چرا دستگاه‌های اجرایی این کشور در انتقال به موقع سفیر ایران در یمن کوتاهی کردند.

وی با بیان اینکه هفته گذشته شاهد این بودیم که عربستان سعودی با صدور ویزا برای سه تن از دیپلمات‌های ایران به عنوان دیپلمات‌های مستقر در سازمان کنفرانس اسلامی در جده موافقت کردند و این ویزاها دریافت شد، گفت: آقای فواد حسین وزیر خارجه عراق و آقای مصطفی الکاظمی نخست وزیر تلاش‌های زیادی برای انجام این مذاکرات بین تهران و ریاض انجام داده‌اند و ما براساس این تلاش و کوشش‌ها در دور آینده مذاکرات ایران و ریاض در بغداد شرکت می‌کنیم و من از تلاش عراق برای رفع سوءتفاهم‌ها و بازگشت روابط به حالت طبیعی تشکر می‌کنم.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان اظهار کرد: در دور آخر مذاکرات بین ایران و ریاض مجموعه‌ای از پیشنهادات عملی و سازنده از طرف ایران به طرف سعودی ارائه شد و در جریان مذاکرات ایران با آقای فواد حسین متوجه شدیم که طرف سعودی با نگاه مثبتی این پیشنهادات را مورد بررسی قرار داده است. ان شاءالله هیأت‌های دو کشور (ایران و عربستان) در آینده نزدیک دور هم جمع می‌شوند و در مورد این مسائل رایزنی و گفت‌وگو می‌کنند.

امیرعبداللهیان ادامه داد: ما آمادگی داریم که هیأت‌های فنی دو کشور از سفارتخانه‌های دو کشور بازدید کنند تا مقدمات بازگشت روابط دو کشور به حالت طبیعی فراهم شود. البته باید دید که در چه زمان و در چه مرحله از مذاکرات این موضوع انجام می‌شود.

وی همچنین گفت: از تلاش‌های کشور دوست و برادرم عراق در اعزام هواپیمای اختصاصی به یمن جهت انتقال سفیر ایران به تهران جهت تکمیل مراحل درمان‌شان تشکر و قدردانی می‌کنم.

وزیر خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با روابط تهران و بغداد با تأکید بر اینکه روابط دو کشور به معنای واقعی در تمامی سطوح، راهبردی است،‌ گفت: دو کشور در موضوعاتی چون صادرات برق و گاز همکاری‌های نزدیکی با یکدیگر دارند. پروژه‌های مختلفی در حوزه‌های متنوع از سوی ایران به خصوص از سوی بخش خصوصی کشورمان در عراق در حال انجام است که یکی از مهمترین این پروژه‌ها که توسط یکی از شرکت‌های نیروگاهی ایران در بصره در حال انجام است تهیه و تولید ۳۰۰۰ مگاوات برق است که ۱۰۰۰ مگاوات آن در بصره در بستر بهره‌برداری است و ۲۰۰۰ مگاوات آن نیز در آینده نزدیک مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و به طرف عراقی تحویل داده می‌شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان با اشاره به وضعیت جاری در پایانه‌های مرزی ایران و عراق گفت: در مورد تعدادی از پایانه‌های مرزی توافق کردیم که تردد ترانزیتی نیز انجام شود و این موضوع به نفع منافع دو کشور است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: همچنین با آقای فواد حسین وزیر خارجه عراق گفت‌وگوهایی را در ارتباط با بازگشایی مسیر ترانزیتی بوکمال انجام دادیم، مسیری که می‌تواند برخی از مشکلات غذایی و دارویی سوریه را رفع و این نیازها از این مسیر تأمین شود و امیدواریم که در این زمینه به نتیجه برسیم.

وزیر خارجه کشورمان همچنین با بیان اینکه در هیأت همراه آقای فواد حسین در سفر به تهران علاوه بر مقامات وزارت خارجه این کشور، تعدادی از مسئولان امنیتی عراق نیز حضور داشتند، گفت:‌ در دیدارهای امروز گفت‌وگوهای جدی و خوبی پیرامون پرونده‌های قابل پیگیری در روابط دوجانبه دو کشور داشتیم. توافق کردیم که طی هفته آینده وزیر راه و شهرسازی ایران به بغداد سفر کند. ما مصمم هستیم که راه‌آهن شلمچه-بصره در اسرع وقت عملیاتی شود و این موضوع مسیر رفت و آمد اتباع دو کشور را تسهیل می‌کند و منافع ترانزیتی برای دو کشور خواهد داشت و در تبادلات کالا بین دو کشور موثر خواهد بود.

امیرعبداللهیان با اشاره به فرا رسیدن دومین سالگرد ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در فرودگاه بغداد توسط آمریکایی‌ها اظهار کرد: درآستانه دومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی دو طرف تأکید کردیم که همکاری‌های کمیته مشترک قضایی ایران و عراق در پیگیری این پرونده و گام‌های بعدی که در این ارتباط باید انجام شود با سرعت بیشتری جلو برود. همچنین در آستانه دومین سالگرد ترور شهید حاج قاسم سلیمانی و شهادت ابومهدی المهندس و همراهانشان اخبار خوبی از وزیر خارجه عراق شنیدیم که خروج قطعی نیروهای نظامی آمریکا از عراق را تأیید می‌کند.

وی افزود: عراق به لحاظ تاریخی همواره نشان داده است که جغرافیایی نیست که بیگانگان بخواهند استقلال این کشور را مورد خدشه قرار دهند و یا این کشور را اشغال کنند.

وزیر خارجه کشورمان همچنین با بیان اینکه در جریان گفت‌وگوهای امروز با آقای فواد حسین در خصوص لغو روادید عام بین دو کشور نیز گفت‌وگو کردیم، افزود: ما آمادگی داریم که در راستای تکمیل بحث لغو روادید هوایی بین دو کشور، بحث لغو روادید عام را نیز اجرایی کنیم. از طرف ایران مقدمات لازم برای لغو روادید عام برای سفر اتباع کشور دوست و برادر عراق به ایران وجود دارد و در همین چارچوب قرار شد که آقای وزیر و دیگر مسئولان مربوطه در عراق آن‌ها نیز این موضوع را بررسی و پیگیری کنند.

امیرعبداللهیان همچنین با بیان اینکه در این دیدار گفت‌وگوهای خوبی نیز در خصوص وضعیت افغانستان داشتیم، گفت: در مورد مذاکرات هسته‌ای نیز رایزنی و گفت‌وگو کردیم و ما همواره در مورد مذاکرات هسته‌ای با دوستان عراقی‌مان مشورت و رایزنی می‌کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد موضوع آب بین ایران و عراق و دیگر کشورهای همسایه افزود:‌ هفته گذشته هیأتی از وزارت نیرو به ترکیه داشتیم و مسائل مربوط به آب در دستور کار ایران و عراق قرار دارد.

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد:‌ همان طور که آقای فواد حسین امروز مطرح کردند مسئله آب و بحران آب یک موضوع جدی در منطقه ما است که در همین جا اعلام می‌کنم که پیشرفت‌های خوبی در چارچوب قرارداد الجزایر در ارتباط با رودخانه اروندرود، تعیین خط مرزی آن و لایروبی این رودخانه بین دو کشور انجام شده است. در خصوص بهره‌برداری از رودخانه‌های مرزی و کشتیرانی در اروندرود در چارچوب این قرارداد گفت‌وگوها انجام شده است.

امیرعبداللهیان ادامه داد: در خصوص سدسازی در منطقه و همچنین بهره‌برداری از رودخانه‌های مرزی گفت‌وگوهای ثابت ایران با طرف‌های مقابل از جمله عراق ادامه می‌یابد و امیدواریم با توجه به وجه مشترکی که بین ایران، عراق، سوریه و ترکیه در استفاده از برخی از رودها و رودخانه‌ها وجود دارد در این زمینه به نتیجه مرزی‌الطرفینی برسیم.

ارسال نظر

پربازدیدترین