|
| کد مطلب: ۹۲۶۵۱
لینک کوتاه کپی شد

یک بیماری ویروسی با تاول‌های دردناک

"زونا" می‌تواند تجربه‌ای بسیار دردناک باشد که تقریبا از هر چهار بزرگسال، یک نفر را در طول زندگی تحت تاثیر قرار می‌دهد.

یک بیماری ویروسی با تاول‌های دردناک
عامل این بیماری که به آن "هرپس زوستر" (herpes zoster) نیز می‌گویند، ویروس واریسلا زوستر (varicella-zoster) است که سبب آبله مرغان نیز می‌شود. این ویروس بسیار شایع است و بیش از ۹۰ درصد از جمعیت جهان آن را دارند.

نشانه‌های زونا چیست؟

فرد مبتلا به زونا با بثورات دردناکی مواجه می‌شود که ممکن است در هر نقطه از بدن بروز کند. نشانه‌های اولیه زونا می‌تواند احساس سوزن‌سوزن شدن یا درد در ناحیه‌ای از پوست و سردرد یا احساس ناخوشی عمومی باشد. به گفته متخصصان مایو کلینیک، این بیماری در صورت درمان نشدن می‌تواند به آسیب دائمی چشم منجر شود. پس از چند روز، تاول‌ها خشک و به پوسته تبدیل می‌شوند. با این حال متخصصان می‌گویند اگر بثورات در هر دو سمت چپ و راست بدن ظاهر شوند، بعید است که به دلیل زونا باشند.

چگونه این بیماری ویروسی درمان می‌شود؟

زونا می‌تواند تا چهار هفته طول بکشد تا بهبود یابد اما ممکن است در افراد بالای ۵۰ سال، عوارض شدیدتری داشته باشد. اگر علائم جدی نباشند، بیماران می‌توانند برای تسکین درد از استامینوفن استفاده کنند و چند بار در روز بثورات را با کمپرس خنک تسکین دهند. همچنین توصیه می‌شود برای کاهش خطر این بیماری ناحیه‌ دارای بثورات را تمیز و خشک نگه دارید و لباس‌های گشاد بپوشید.

آیا زونا مسری است؟

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، زونا معمولا مسری نیست اما تنها در حالتی که با تاول‌های پوستی فرد بیمار تماس داشته باشیم به این معنا که لباس بیمار را بپوشیم یا ترشحات این ضایعه‌های پوستی روی پوست ما ریخته شود می تواند به ما سرایت کند.

ارسال نظر

پربازدیدترین