|
| کد مطلب: ۹۲۲۷۲
لینک کوتاه کپی شد

تفاوت‌های افسردگی زمستانی و افسردگی فصلی

افسردگی زمستانی یک بیماری شایع است که معمولاً خود به خود برطرف می‌شود، اما اختلال عاطفی فصلی یک تشخیص بالینی است که جدی تر است و نیاز به درمان دارد.

تفاوت‌های افسردگی زمستانی و افسردگی فصلی

 افراد مبتلا به اختلال عاطفی فصلی اغلب همان علائمی را تجربه می‌کنند که مبتلایان به افسردگی زمستانی هستند. علاوه بر این، سایر علائم اختلال عاطفی فصلی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ثبات و ماندگاری حالت افسردگی

احساس غم و پوچی

احساس نا امیدی یا بی ارزشی

تغییر و بی نظمی در ساعت خواب

تغییر اشتها مثلا پر خوری یا بی اشتهایی

گوشه گیری و انزوا

از دست دادن علاقه به فعالیت های لذت بخش

افکار مرگ یا خودکشی

اگر دارای افکار مرگ یا خودکشی هستید، فوراً به دنبال حل مشکل و مراجعه به روانشناس باشید.

عوامل افزایش احتمال ابتلا به افسردگی فصلی

جنسیت: زنان بیشتر به اختلال عاطفی فصلی مبتلا می‌شوند.

موقعیت جغرافیایی: کسانی که دورتر از خط استوا زندگی می‌کنند آمادگی بیشتری برای ابتلا به افسردگی دارند.

سابقه افسردگی: سابقه افسردگی یا اختلالات خلقی در شما یا خانواده، باعث افزایش خطر ابتلا می شود.

درمان افسردگی زمستانی

درمان اختلال عاطفی فصلی ممکن است شامل نور درمانی، داروها و روان درمانی باشد. اگر مبتلا به اختلال دوقطبی هستید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. این مهم است که هنگام تجویز نور درمانی یا داروهای ضد افسردگی از داروها یا روش‌های درمانی دیگری که استفاده می‌کنید آگاه باشد. تداخل هر دو روش درمانی به طور بالقوه می‌تواند باعث یک دوره جنون شود.

نور درمانی

در نور درمانی که به آن فتوتراپی نیز گفته می‌شود، از یک جعبه نور مخصوص استفاده می‌شود تا در اولین ساعت بیدار شدن از روز در معرض نور شدید قرار بگیرید. نور درمانی تقلید از نور طبیعی در فضای باز است و به نظر می‌رسد باعث تغییر در مواد شیمیایی مغز مرتبط با خلق و خو می‌شود.

روان درمانی

روان درمانی که گفت‌وگو درمانی نیز نامیده می‌شود، گزینه دیگری برای درمان افسردگی زمستانی است. نوعی روان درمانی که به عنوان رفتار درمانی شناختی شناخته می‌شود می‌تواند به شما کمک کند.

افکار و رفتارهای منفی را که ممکن است باعث بدتر شدن شما شوند را شناسایی و تغییر دهید. روش‌های سالم برای کنار آمدن با آنها ، به ویژه با کاهش رفتار اجتناب از انجام فعالیت‌ها و برنامه ریزی برای آنها را یاد بگیرید.

بیاموزید که چگونه استرس را کنترل کنید

علاوه بر این درمان‌ها شما می‌توانید برای کمک به درمان افسردگی زمستانی:

محیط خود را آفتابگیر و روشن کنید:  پرده‌های باز، شاخه‌های درختی را که جلوی نور خورشید را می‌گیرند یا نورگیرها را به خانه شما اضافه می‌کنند اصلاح کنید. هنگامی که در خانه یا دفتر هستید، نزدیک پنجره‌های روشن بنشینید.

بیرون رفتن از خانه: پیاده روی طولانی کنید؛ ناهار را در پارک مجاور خانه  خود بخورید  یا به راحتی روی نیمکت بنشینید و آفتاب بگیرید. حتی در روزهای سرد یا ابری، نور فضای باز می‌تواند به شما کمک کند. مخصوصاً اگر در طی دو ساعت اول بعد از بیدار شدن در صبح، مدتی را بیرون از خانه بگذرانید.

به طور منظم ورزش کنید

ورزش و انواع دیگر فعالیت‌های بدنی به تسکین استرس و اضطراب کمک می‌کنند که هر دو می‌توانند علائم را افزایش دهند. تناسب اندام می‌تواند در شما احساس بهتری ایجاد کند که نهایتا روحیه شما را بالا می‌برد.

چه زمانی باید به روانپزشک مراجعه کرد؟

حالا اگر با انجام این تغییرات در وضع روحی و روانی شما تغییری ایجاد نشد وقت آن است که به  کلینیک روانپزشکی یا مطب یک  متخصص روانپزشکی مراجعه کنید. اگر متوجه شدید که انرژی و توان بدنی و روحیات شما بسیار ضعیف است و مانع لذت بردن از زندگی می‌شود یا بر توانایی شما برای انجام کارهایتان تأثیر می‌گذارد یا اگر به مرگ یا خودکشی فکر کرده‌اید، فوراً به دنبال کمک باشید.

ارسال نظر

پربازدیدترین