|
| کد مطلب: ۹۱۷۸۴
لینک کوتاه کپی شد

کدام افراد چاق باید جراحی شوند؟

فوق تخصص لاپاراسکوپی درباره اینکه کدام افراد چاق باید جراحی شوند، توضیح داد.

کدام افراد چاق باید جراحی شوند؟

شهاب حسینی، فوق تخصص لاپاراسکوپی (جراحی درون بین) و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در پاسخ به این سوال که اعمال جراحی چاقی به چه کسانی توصیه می‌شود؟، گفت: همه افراد چاق کاندید این جراحی‌ها نیستند، این جراحی‌ها به افرادی توصیه می‌شود، که BMI بالای ۳۵ داشته باشند، یا افرادی که BMI بالای ۳۰، به همراه یکی از بیماری‌های متابولیک مانند کبد چرب، فشارخون، دیابت نوع ۱ و....،را دارند، که با دارو درمان نمی‌شوند.

وی ادامه داد: اگر فردی با شاخص توده بدنی ۳۵ درخواست جراحی چاقی داشته باشد، داشتن شروطی الزامی است که شامل: حتماً دوره‌های رژیم ناموفقی را طی کرده باشد، تعهد داشته باشد که بعد از عمل شیوه زندگی صحیح را دنبال کند و همچنین سوء مصرف مواد مخدر و الکل را، نداشته باشد.

به گفته وی بیش از ۲۰ نوع عمل جراحی چاقی و متابولیک وجود دارد. این جراحی‌ها زیبایی محسوب نمی‌شوند و جراح به چربی و پوست شکم دست نمی‌زند، بلکه با تغییراتی که در دستگاه گوارش انجام می‌دهد، مانند کوچک کردن معده، پیوند روده به روده و...، باعث یک سری تغییرات هورمونی می‌شود، حجم خوردن و اشتهای فرد را کم می‌کند و به این ترتیب فرد کاهش وزن پیدا می‌کند. در کنار آن با تغییرات هورمونی که اعمال می‌شود، بیماری‌هایی نظیر دیابت و فشار خون تا ۸۰ الی ۹۰ درصد، کاهش پیدا می‌کند.

شهابی یادآور شد: در عمل حلقه که چیزی از بدن خارج نمی‌شود، بلکه حلقه سیلیکونی دور معده قرار می‌گیرد، هرچه این حلقه، بیشتر باد شود، تنگ تر می‌شوند و خوردن فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بالون نیز یکی از محدود کننده‌های معده است که جنس سیلیکونی دارد که از آب مقطر پر و در معده جایگذاری می‌شود، بالون احساس پری و سیری در معده ایجاد می‌کند.

این فوق تخصص جراحی در پاسخ به این سوال که اسلیو بهتر است یا بای پس؟، گفت: همه این عمل‌ها استاندارد هستند و تنها بر حسب عادات غذایی فرد، جراحات دستگاه گوارش (فتق معده، زخم معده، رفلاکس)، بیماری‌های زمینه‌ای (دیابت، فشار خون، کم کاری تیروئید) و اینکه در اقوام درجه یک آنان، سابقه سرطان وجود دارد یا خیر؟ تصمیم گیری میشود. این جراحی ها بر یکدیگر برتری ندارند و تنها باید، عمل صحیح، برای فرد صحیح، توسط پزشک حاذق، انجام شود.

به گفته این متخصص این جراحی‌ها هر کدام مزایا و معایب مختص به خود را دارند. پس از عمل، انجام دستورات غذایی و ورزشی از ضروریات است. در اینگونه عمل‌ها ۵۰ درصد با جراح و ۵۰ درصد با خود بیمار است که با رعایت دستورات غذایی و ورزشی که توسط تیم درمان( متخصص تغذیه، جراح و پزشک و ورزشی)، توصیه می‌شود، انجام می‌شود.

ارسال نظر

پربازدیدترین