|
| کد مطلب: ۸۸۴۶۹
لینک کوتاه کپی شد

زنگ خطر "سرخک" در کشور به صدا درآمد

افزایش موارد ابتلای ۹۶ نفر به سرخک در کشور (۲۸ نفر ایرانی) به این ویروس مسری تنفسی، خبر از شیوع آن در کشور دارد.

زنگ خطر "سرخک" در کشور به صدا درآمد

روزنامه ایران نوشت: «پس از یک ماه از اعلام خبر ورود سرخک غیر بومی به کشور از طریق تردد اتباع در مرزهای شرقی کشور حالا هشدارها درباره بازگشت مسری‌ترین ویروس عفونی به کشور به واقعیت پیوسته و ویروس سرخک در سایه کرونا در بیشتر استان‌ها فرصت جولان پیدا کرده است. این در حالی است که ایران سه سال پیش تأییدیه حذف ویروس بومی سرخک را از سازمان بهداشت جهانی دریافت کرده اما طغیان سرخک در افغانستان و پاکستان و ورود مهاجران غیر قانونی به کشور موجب شده خطر همه‌گیری سرخک در کشور ما هم افزایش پیدا کند. افزایش موارد ابتلای ۹۶ نفر به سرخک در کشور (۲۸ نفر ایرانی) به این ویروس مسری تنفسی، خبر از شیوع آن در کشور دارد. شرایط به گونه‌ای است که وزارت بهداشت به کرات نسبت به افزایش موارد این بیماری در اغلب استان‌های کشور ابراز نگرانی کرده است. اوایل امسال بود که کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت، در نامه‌ای به معاونان بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نسبت به طغیان سرخک در کشور هشدار داد.

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأکید کرده است که تزریق واکسن سرخک در دو نوبت ضروری است.

طبق خبرهای رسیده به خبرنگار ما شهرهای مهاجرپذیر از جمله حاشیه شهر تهران و شهرهای زیارتی مانند قم و مشهد بیشتر درگیر شیوع این بیماری شده‌ و تمامی موارد ابتلا به سرخک که در کشور شناسایی شده‌اند سابقه تزریق واکسن سرخک ندارند.

دکتر محسن زهرایی، رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، پیش از این در گفت‌وگو با روزنامه ایران اعلام کرده بود، در دو سال اخیر شدت بیماری در کشورهای همسایه شرقی بالا رفته و تردد مهاجران به کشور خودبه‌خود موارد ابتلا در کشور ما را نیز افزایش می‌دهد. 

دکتر زهرایی درباره آمارهای مربوط به مبتلایان سرخک که پیش از این تعداد ۱۶۴ مورد مبتلا اعلام شده بود، به «ایران» می‌گوید: از زمستان ۹۹ تا آخر آذر ۱۴۰۰ بیش از ۱۰۳ مورد تأییدشده بیماری سرخک در ایران شناسایی کردیم و طی سه ماه ۲۰۲۲ نیز نزدیک به ۴۸ مورد دیگر سرخک (۳۴ غیر ایرانی و ۱۴ ایرانی) در ایران شناسایی کردیم که عمده این افراد اتباع غیر ایرانی هستند. در نیمه اول سال ۱۴۰۰ دو مورد مرگ ناشی از سرخک داشتیم. برآوردها از آمارهای رسمی آژانس پناهندگان سازمان ملل و وزارت امور خارجه ایران نشان می‌دهد که در ۹ ماه اخیر بیش از ۱.۵ میلیون افغانستانی به ایران پناه آورده‌اند.

ارسال نظر

پربازدیدترین