|
| کد مطلب: ۸۶۲۲۹
لینک کوتاه کپی شد

مدارس تعطیل نیستند

مدارس تعطیل نیستند

سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه وزیر آموزش و پرورش تاکید دارد که همه مدارس باز است و حتی سرکشی کنید که مدارس باز باشند.

به گزارش آیند، اصغر باقرزاده در مراسم گرامیداشت سی و دومین سالگرد تأسیس کانون‌های فرهنگی تربیتی که در کانون فرهنگی تربیتی شهید فهمیده کرج برگزار و به صورت زنده از شبکه شاد پخش شد، با اشاره به بزرگداشت تأسیس کانون‌های فرهنگی و تربیتی و تلاش‌هایی که پیرامون آن طی سالیان گذشته انجام شده است گفت: تربیت یعنی رشد، تعالی و شکوفایی فرد در همه ساحت‌ها و ابعاد شخصیتی که قطعاً احتیاج به عواملی دارد که کمک می‌کنند تا یک دانش آموز رشد کند.

او افزود: ما نمی‌توانیم یک گیاه را برویانیم، بلکه می‌توانیم به رویش گیاه کمک کنیم که در محیط، فضا و مربی تربیتی تجلی می‌یابد. از جمله مهمترین عوامل تربیتی همین محیط‌های تربیتی هستند که شرایط را فراهم می‌کنند تا یک نهال نو رس در آن قرار بگیرد و رشد کند.

سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر کلاس درس محیط تربیتی برای برخی ساحت‌های تربیتی چون علم آموزی است، کانون فرهنگی نیز محل تربیت برای ساحت‌های مهم تربیتی هنری، زیبایی شناختی و مشارکت اجتماعی است بیان کرد: انجمن‌های ۲۲ گانه فرهنگی و هنری می‌توانند محیط خوبی را برای تربیت فراهم کنند.

باقرزاده تاکید کرد: در این میان مهمترین عامل تربیتی، «مربی» است. اگر همه عوامل را هم فراهم کنید، اما مربی کاربلد، فهیم، توانمند و باانگیزه کم باشد، آن عوامل و منابع به درستی بهره برداری نمی‌شوند. در خصوص مربیان پرورشی برنامه‌هایی داریم. قرار است به توانمندسازی مربیان فعلی کمک کنیم، برای مربیان ورودی جدید هم فکری کرده‌ایم و از وزیر آموزش و پرورش خواسته‌ایم اجازه دهند اوقات فراغت ورودی‌های جدید از دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی را صرف توانمندسازی برای ورود به کانون‌ها و مراکز مشاوره و غیره کنیم.

اوبه اهمیت و جایگاه کانون‌های فرهنگی تربیتی اشاره کرد و گفت: وزیرآموزش و پرورش تاکید دارد که همه مدارس باز است و حتی سرکشی کنید که مدارس باز باشند. اینکه دانش‌آموز به مدرسه برود یا خیر، تابع شرایط بهداشتی است، اما مدرسه بسته نیست. همچنین مراکز پرورشی، تربیتی، فرهنگی و اردویی باید باز باشند و تعطیل نیستند؛ هرچند شرایط استفاده از آنها تابع شرایط استان و مقتضیات موجود است. لطفاً کانون‌ها را باز نگه دارید و چراغش با رعایت مسائل بهداشتی روشن باشد. حتی اگر یک نفر یک دقیقه‌اش را صرف کار تربیتی در کانون فرهنگی کند برنده است و سود کرده‌ایم.

سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: اینکه مسئله که اوقات فراغت برخی بچه‌های ما تا ۱۵، ۱۶ ساعت افزایش یافته شده و برخی حتی یک روز در میان کتابهایشان را باز می‌کنند و گاهی هم به خوبی وارد شبکه‌های مجازی برای آموزش نمی‌شوند، بسیار جدی است و اگر کانون باز باشد چه مجازی و چه حضوری می‌تواند کمک کننده باشد و خواسته وزارتخانه است.

باقرزاده با تاکید بر اینکه فعالیت کانون‌های فرهنگی و تربیتی نباید با زمان و مسائل آموزشی بچه‌ها تلاقی داشته باشد، گفت: دانش آموزان ما می‌خواهند ساعتی به کانون بیایند که خارج از ساعت رسمی مدرسه باشد. شماری از فعالیت‌های کانون‌ها به روز رسانی و متناسب با نیاز بچه‌ها شده و باید یکسری هم متناسب با انگیزه آنها طراحی شود.

او تاکید کرد: تعامل سازنده با سایر اجزای آموزش و پرورش ضروری است. تا می‌توانیم مسائل پرورشی را به طور کلی و مسائل مربوط به کانون‌ها را با اجزای دیگر آموزش و پرورش ارتباط دهیم. به عنوان مثال می‌توانیم برخی مسابقات و جشنواره‌ها را با محتوای کتب درسی همسو کنیم.

سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: اگر این اتفاق بیفتد هم نقش تربیتی معلم‌ها تقویت می‌شود و هم زمینه‌های بهتری برای اجرای مسابقات فرهنگی فراهم و هرکتاب درسی مبنای برگزاری یک مسابقه فرهنگی می‌شود. با خود معلمان می‌توانیم رایزنی خوبی برای استفاده در کانون‌های فرهنگی داشته باشیم. ارتباط سازنده با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز باید برقرار باشد؛ آنها رقیب ما نیستند. جلب مشارکت خانواده‌ها نیز بسیار مؤثر است.

ارسال نظر

پربازدیدترین